وزارت بهداشت: سرطان در تهران بیداد می کند

نویسنده
فیروزه متین

» ۱۰ در صد زنان کشور بیمارند

چند روز پس از اعلام شیوع گسترده سرطان سینه در بین زنان ایران، منابع رسمی از افزایش دیگر انواع سرطان در میان زنان ایرانی خبر می دهند.

در اواسط شهریور ماه، دبیر خانه هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران به نقل از احمد کاویانی عضو کمیته علمی کنگره انجمن علمی جراحان اعلام کرد: “ایران به لحاظ میزان شیوع سرطان پستان جزو کشورهایی با شیوع متوسط است. میزان شیوع این بیماری ۲۵ تا ۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و سالانه ۷ تا ۹ هزار زن به این بیماری مبتلا می‌شوند”.

 او همچنین نسبت به کاهش سن ابتلا به سرطان پستان و اینکه این سرطان در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته در مراحل بالاتر تشخیص داده می‌شود، هشدار داده و چشم انداز آینده سرطان در کشور را تیره ترسیم کرده بود.

اما این تنها خبر نگران کننده از آنچه که “سونامی سرطان” در ایران نامیده می شود نبود.

بلکه در سومین جلسه ستاد استقبال از سال تحصیلی نیز حسین همتی نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از “بیداد کردن سرطان” در تهران خبر داده و آلودگی هوای ناشی از استفاده از بنزین های غیر استاندارد را عامل اصلی آن دانسته است؛

بنزینی که به علت  تحریم های بین المللی علیه برنامه های اتمی جمهوری اسلامی در داخل تولید می شود.

نماینده وزارت بهداشت در این نشست گفته: “سرطان در تهران بیداد می‌کند. ما چاره‌ای جز اختصاص قسمت‌های بیشتری از ظرفیت مراکز درمانی به بیماران مبتلا به سرطان نداریم. بخش‌های ویژه سرطان در بیمارستان‌های تهران هر روز گسترش می‌یابد”.

این مصائب در حالیست که بحران دارویی ماه های گذشته هم که به دلیل بی کفایتی دولت قبل و تحریم های بین المللی بروز کرده، جان بسیاری از بیمارانی را که می توانستند در مراحل اول پیشرفت سرطان درمان شوند به خطر انداخته و منجر به فجایعی شده که هنوز ابعاد آن در قالب آمار و ارقام منتشر نشده است.

حساسیت در خصوص گسترش سرطان به حدی است که وزیر بهداشت دولت یازدهم در اولین روزهای کاری خود دستور ترخیص داروهای شیمی درمانی را صادر کرد تا مگر از این طریق، جان تعدادی از قربانیان سیاست های ماجراجویانه جمهوری اسلامی را نجات دهد؛ تلاشی که نتیجه آن چندان رضایت بخش به نظر نمی رسد و همانطور که نماینده وزارت بهداشت اعلام کرده، هم اکنون بیمارستان های ایران مملو از بیمارانی است که گرفتار سرطان شده اند.

این اخبار نگران کننده، روز گذشته با اعلام شیوع گسترده انواع دیگر سرطان در بین زنان ایرانی تشدید شد.

آنطور که سایت بهار نیوز گزارش داده، عبدالرسول اکبریان رئیس دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی اعلام کرده  ”۱۰ درصد زنان ایرانی مبتلا به سرطان سینه هستند وسرطان تخمدان در کشور رو به ازدیاد است”.

 او افزوده است: “افرادی که ارتباط جنسی را در سنین کم شروع می کنند در معرض این سرطان قرار دارند. از هر ۱۰ زن یک نفر مبتلا به سرطان سینه است که این آمار نیز رو به ازدیاد است. متاسفانه در کشور ما تا کنون مرکزی برای جمع آوری آمار وجود نداشت اما به تازگی مرکز آمارگیری سرطان در وزارت بهداشت ایجاد شده که امیدواریم بتوانیم در آینده بر اساس این آمار ها اقدامات در جهت جلوگیری از شیوع سرطان انجام دهیم”.