برای مهندسی انتخابات آماده می شوند؟

نویسنده
جلال یعقوبی

» معاون سیاسی وزیر کشور کناره گیری کرد

کاظم میرولد(راست) در کنار رحمانی فضلی

 

روزنامه اعتماد فاش کرده که کاظم میرولد، معاون سیاسی وزیر کشور، که یکی از نیروهای نزدیک به اصلاح طلبان محسوب می شود، از وزارت کشور استعفا داده است. این روزنامه نوشته بود: “شنیده‌ها حاکی از اختلافات او با عبدالرضا رحمانی‌فضلی بر سر اداره این وزارتخانه است. مهم‌ترین این اختلافات بر سر تغییر مدیرکل سیاسی، مدیرکل انتخابات و مدیرکل تقسیمات کشوری این وزارتخانه بوده. هر چند وزارت کشور هنوز موضع مشخصی در خصوص این استعفا نگرفته است اما یکی از نزدیکان میرولد به «اعتماد» خبر داد که استعفای او قطعی شده است؛ استعفایی که به گفته این منبع آگاه حتی رایزنی‌های مقامات عالیرتبه دولت و از جمله معاون اول رییس‌جمهوری با رحمانی‌فضلی هم نتوانست مانع آن شود.” منبع آگاه روزنامه اعتماد گفته بود: “کاظم میرولد از پایان سال گذشته به دلیل برخی مناسبات و اتفاقات در وزارت کشور که چندان با شعار اعتدال و مطالبات عمومی مردم همخوانی نداشته، رغبت خود برای ادامه کار در پست معاونت سیاسی را از دست داده بود.” در ادامه گزارش این روزنامه آمده بود: “عملکرد وزارت کشور طی ماه‌های گذشته انتقاداتی را در سطح جریان اصلاحات به دنبال داشته است. اصلاح‌طلبان معتقدند وزارت کشور به عنوان مهم‌ترین وزارتخانه دولت همچنان نتوانسته گامی جدی و عملی در جهت باز شدن فضای مدنی، اجتماعی و سیاسی بردارد. همینطور تغییر و تحولات استانداران و فرمانداران در دولت یازدهم در برخی استان‌ها مورد انتقاد هواداران و اعضای ستادهای انتخاباتی حسن روحانی قرار گرفته بود. در آخرین نمونه این موضع‌گیری‌ها، انتصاب اسماعیل نجار به عنوان معاون وزیر کشور موجی از انتقاد میان اصلاح‌طلبان و فعالان ستاد انتخاباتی حسن روحانی را به دنبال داشت، کسی که در دوران استانداری خود در کرمان و در جریان یکی از زلزله‌های جنوب این استان فرو نریختن یک دیوار را به نصب عکس محمود احمدی‌نژاد روی آن مرتبط دانسته بود.”

همان روزها سایت اصلاح طلب سلام نو نیز در خبری با عنوان “معاون سیاسی وزیر کشور خداحافظی کرد” نوشته بود: “شنیده‌های سلام نو حاکی از آن است که کاظم میرولد، معاون سیاسی وزارت کشور اخیرا در اعتراض به سوء مدیریت رحمانی فضلی کار خود را رها کرده است. گفتنی ست که طی این مدت میرولد بارها تلاش کرد تا مدیرکل سیاسی، مدیرکل انتخابات و مدیرکل تقسیمات کشوری این وزارتخانه که زیر نظر معاونت سیاسی هستند را تغییر دهد، اما وزیر کشور مانع از این کار وی شده است. گفتنی ست هرچند که استعفای میرولد هنوز بصورت رسمی صورت نگرفته اما تا این لحظه نام‌هایی چون محمود میرلوحی، علی اصغر احمدی و حسینعلی امیری برای جایگزینی مطرح شده‌اند.”

البته شایعه معاونت سیاسی میرلوحی هم دوامی نداشت. روزنامه اعتماد در خبری دیگر که دهم خرداد منتشر شد، نوشت: “وزارت کشور یکدست می‌شود، آن هم با آمدن حسینعلی امیری به معاونت سیاسی، جایی که تاکنون در اختیار کاظم میرولد که نیرویی نزدیک به اصلاح‌طلبان محسوب می‌شد، بود. هر چند با رفتن میرولد از این معاونت نام چهره‌های اصلاح‌طلب دیگری چون علی اصغر احمدی و محمود میرلوحی برای جایگزینی وی مطرح شد، اما بر اساس اطلاعات رسیده به روزنامه اعتماد، وزیر کشور در تلاش است تا سکان مهم‌ترین معاونت خود را به قائم‌مقام کنونی‌اش بسپارد که از لحاظ سیاسی نزدیکی‌های بیشتری با اصولگرایان سنتی و عبدالرضا رحمانی فضلی دارد.”

 این روزنامه اضافه کرد: “در گمانه‌زنی‌ها عموما سه گزینه برای آینده معاونت سیاسی وزارت کشور مطرح هستند؛ حسینعلی امیری، محمود میرلوحی و علی اصغر احمدی. محمود میرلوحی و علی اصغر احمدی که از گزینه‌های منسوب به جریان اصلاحات محسوب می‌شوند در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید کردند که تاکنون در خصوص انتصاب آنها به این سمت اطلاعی به آنها داده نشده است.”

انتشار این اخبار واکنش روح الله جمعه ای، رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور را در پی داشت. او در گفتگویی با خبرگزاری دولتی ایرنا، خبر استعفای میرلوحی را تلویحا تایید کرد و گفت: “سیدکاظم میرولد در طول این مدت نیز صادقانه و کاملا همراه،هماهنگ و همدل با وزیرکشور فعالیت کرده است. وی از ابتدای پذیریش مسوولیت در مجموعه وزارت کشور مطرح کرده بود که برای یک مقطع معین به این وزارتخانه می آید که اخیرا نیز ابراز تمایل کرد تا به محل فعالیت سابق خود که از حوزه های تاثیرگذار کشور است بازگردد.وزارت کشور همچنان از مشاوره و نظرات کارشناسی سیدکاظم میرولد بهره مند خواهد بود.”

 میرولد نیز در گفتگویی دیگر با خبرگزاری ایرنا، اختلاف نظر با وزیر کشور را رد کرد و گفت: “از ابتدای شروع به کار وزارت کشور قرار بر این بود کارهایی را در مدتی معین انجام دهم و به نوعی به دوستان کمک کنم و طبق تصمیمی که داشتم قرار بود تا پایان اسفند ماه به فعالیت بپردازم اما به دلیل برخی کارهای نیمه تمام، این موضوع تا امروز به تعویق افتاد.”

او درباره شایعه بیماری اش هم گفت: “دو ماهی است که مشکل گردن درد دارم اما این موضوع با استراحت رفع می شود و ربطی به کناره گیری ام ندارد. تنها علت حضور نیافتنم در معاونت سیاسی به خاطر همان قول و قراری بود که از ابتدا و بنابر تمایل شخصی با وزیر کشور گذاشته بودم.”

در این میان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز در جمع خبرنگاران ضمن تایید استعفای معاون سیاسی وزارت کشور، گفت: “ما اصرار داشتیم که از خدمات آقای میرولد بهره مند شویم، اما با توجه به شرایطی که برای ایشان بوجود آمده است و در مورد آن به شما خبرنگاران توضیح می دهد، امروز در جلسه شورای معاونین وزارت کشور خداحافظی کردند.”

او درباره جانشین احتمالی میرولد هم خبر داد: “برای این سمت هنوز کسی را در نظر نگرفتم و تا انتخاب معاون جدید خودم عهده دار این مسئولیت خواهم بود.”

گفتنی است کاظم میرولد پیش از آنکه به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور منصوب شود، ریاست هیات مدیره بانک پاسارگاد را به‌عهده داشت. او همچنین رئیس دیوان محاسبات کشور در دوره پنجم مجلس بود و نمایندگی ملایر در مجلس و همچنین استانداری ایلام را نیز در سوابق کاری خود دارد. میرولد همچنین یکی از ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﺳﺘﺎﺩ ﻣﯿﺮﺣﺴﯿﻦ ﻣﻮﺳﻮﯼﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۸۸ نیز بوده است.