وضع قاچاقچی ها بهترست

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی همچنان ادامه دارد؛ در تازه ترین احکام اعلام شده، علی وفقی، مسئول کمیته دانشجویان استان تهران ستاد مهندس موسوی به شش سال حبس، مسعود باباپور دانشجوی دانشگاه آزاد گرمسار و علیرضا عاشوری، دانشجوی ترم آخر رشته مهندسی مکانیک، هر کدام به دو سال حبس تعزیری محکوم شده اند. همزمان فیض الله عرب سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برای 5 روز به مرخصی آمد. فرزند علیرضا بهشتی شیرازی، مشاور میرحسین موسوی هم با ابراز نگرانی از وضعیت پدرش گفته است: وضع قاچاقچیان از زندانیانی مانند پدر من بهترست.

 

احکام تازه

حکم علیرضا عاشوری، مسئول فناوری اطلاعات ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی که سوم تیرماه توسط مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه بازداشت ودر پنجمین جلسه دادگاه نمایشی محاکمه معترضان به کودتای انتخاباتی،  به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تعزیری کاهش یافت.

مسعود باباپور نیز که از ششم آذر ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد، روز گذشته از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

همزمان علی وفقی به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی” به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد. براساس گزارش سایت کلمه، یک سال از این شش سال محکومیت تعزیری و پنج سال آن تعلیقی است. در حکم وی این تعلیق مشروط به “ممنوعیت هرگونه فعالیت سیاسی در هر زمینه ای” ذکر شده است.

قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در این حکم که به وکیل وفقی، سید محمود علیزاده طباطبایی، ابلاغ شده، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف را به جرم هایی چون نفاق و داشتن “نقش عمده” در آنچه که “اغتشاشات” خوانده شده، متهم کرده است. متن حکم ابلاغی به وکیل وفقی بیشتر به کیفرخواست شباهت دارد.

این حکم از سوی وی مورد اعتراض قرار گرفته و به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است.

 

نگرانی شدید از وضعیت احمد زیدآبادی

همزمان مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی از شرایط سخت این روزنامه نگار سرشناس در زندان رجایی شهر ابراز نگرانی کرد.خانم محمدی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت که آقای زیدآبادی در زندان رجایی شهر کرج دوران تبعید را می گذراند. او توضیح داده است: “او با زندانیان عادی که جرایم سنگین دارند مثل قاتلین و یا قاچاقچیان در یک جا نگهداری می شود و هیچ کدام از زندانیان سیاسی نزدیک او نیستند.”

مهدیه محمدی با ابراز نگرانی از اینکه همسر او در زندانی “فاقد هر گونه امنیت و اصل طبقه بندی” نگهداری می شود، افزوده است: “زندانیان عادی خطرناکی در این بند هستند که به طور مثال یک “گل کوچک” که به زندان آورده شده است را دزدیده اند که با میله های آن قمه درست کنند و با کوچکترین مشکلی که با هم پیدا می کنند چاقو کشی هم می کنند. آقای زیدآبادی به دفعات شاهد این صحنه ها بوده است که زندانیان با چاقو همدیگر را مضروب کرده اند و یک بار یک نفر به هنگام چنین درگیری هایی کشته شده است. در این بند اکثر مواقع زندانیان مواد مخدری سر پول با هم درگیر می شوند. اینکه زندان شرایط وحشتناکی دارد و هیچ گونه اصول و موازین حقوق بشری در آن رعایت نمی شود به یک سو، اما جای آقای زیدآبادی در این زندان نیست. طبق اصل تفکیک جرایم هم که باشد ایشان که روزنامه نگار هستند نباید در چنین شرایطی در زندان نگهداری شوند.”

احمد زیدآبادی در زندان رجایی شهر شاهد اتفاقات و درگیری های متعدد بین قاتلان و قاچاقچیان و معتادین بوده و به گفته ی همسرش در یک مورد شاهد قتل یکی از زندانیان به دست هم بندان خود در نزاعی جمعی بوده است.

همسر آقای زیدآبادی افزوده: “غذای زندان خوب نیست و فروشگاهی که در زندان است به اندازه کافی مواد غذایی ندارد. در مورد بهداری زندان هم نگرانی های جدی در مورد بیماری هایی مثل ایدز وجود دارد و من به ایشان توصیه می کنم که تا جایی که امکان دارد به بهداری مراجعه نکنند چرا که اکثر زندانیان معتاد ایدزی هستند و ترس از اینکه با مراجعه به بهداری به این بیماری آلوده شوند وجود دارد.”

مهدیه محمدی، اقدام مقامات قضایی را لگدمال کردن قانون خوانده و گفته است: “بعد از گذشت یک سال کم کم احساس می کنم از آزادی ایشان ناامید شده ام. ماه آبان یک بار ۲۵۰ میلیون تومان وثیقه تعیین کردند که ما ۱۵۰ میلیون تهیه کردیم و گفتند همین میزان کافی است. هر چه منتظر ماندیم ایشان آزاد نشدند. یک ماه بعد قاضی شعبه ۲۶ که پرونده آقای زیدآبادی زیر دست ایشان است گفتند که ما ۲۵۰ میلیون وثیقه خواسته بودیم که شما ۱۵۰ میلیون را تامین کرده اید و ۲۰۰ میلیون دیگر هم اضافه کنید. ما شروع به پیگیری کردیم که ۲۰۰ میلیون دیگر را تهیه کنیم که یک ساعت بعد مجددا تماس گرفتند و گفتند وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان است. ظرف یک ساعت وثیقه ایشان از ۳۵۰ میلیون به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. تلاش زیادی کردیم که مابقی میزان وثیقه را آماده کنیم و مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان وثیقه را به دادگاه ارائه کردیم اما به دلیل ۲۰ میلیون باقی مانده بهانه آوردند. در صورتی که اگر بخواهند کسی را آزاد کنند با مبالغ بیش از این هم کنار می آیند اما قاضی شعبه ۲۶ فقط به این دلیل که من در آن مدت در مصاحبه هایم در مورد شرایط آقای زیدآبادی اطلاع رسانی می کردم گفتند که باقی مانده وثیقه را هم باید تهیه کنیم. ما به خاطر ۲۰ میلیون تومان باز یک سند دیگر به دادگاه ارائه دادیم. من راضی به این کار نبودم چون می دانستم دارند بهانه می گیرند اما وکیل ایشان توصیه کردند که ما اقدامات قانونی لازم را انجام بدهیم. در نهایت هم مبلغ ۵۰۰ میلیون وثیقه را به دادگاه ارائه کردیم اما ایشان را آزاد نکردند و این اقدام به نظر من چیزی نیست جز لگدمال کردن قانون.”

 

مخالفت با مرخصی حسین نورانی نژاد

با آزادی مشروط و حتی مرخصی حسین نورانی نژاد، روزنامه نگار دربندی که در حال سپری کردن محکومیت قطعی است، همچنان مخالفت می شود.

حسین نورانی نژاد، دبیر کمیته رسانه جبهه مشارکت، شهریور ماه سال گذشته دستگیر و روانه زندان اوین شد. با وجود گذشت هشت ماه از بازداشت این روزنامه نگار و برغم صدور حکم قطعی، او همچنان امکان استفاده از مرخصی و خروج موقت از زندان را ندارد.

پرستو سرمدی، همسر این روزنامه نگار به سایت “تا آزادی روزنامه نگاران” گفته است: “بر اساس بخشنامه قوه قضاییه محکومانی که حکم قطعی دارند، حق دارند از مرخصی نوروزی و ماهانه برخوردار شوند اما برخلاف قانون در تعطیلات نوروزی به او مرخصی داده نشد و تا کنون نیز حتی با چند روز مرخصی همسرم مخالفت شده است.”

وی توضیح داده است که: “از شهریورماه سال گذشته که حسین بازداشت شد ما هر چند وقت یک بار برای ملاقات او به اوین می رویم، تا کنون چهار فصل اوین را دیده ایم، اگر قرار بوده حسین هزینه اعتقادات خود را بپردازد فکر می کنم چهار فصل دربند بودن کافی باشد، اما ما هنوز حتی در مقابل تقاضای قانونی چند روز مرخصی با پاسخ منفی مواجه می شویم و راستش را بخواهید بعد از گذشت چهار فصل دیگر داریم به آزاد نشدن او عادت می کنیم.”

اتهامات این روزنامه نگار، تبلیغ علیه نظام و تبانی علیه امنیت ملی عنوان شده است که این اتهامات مربوط به سایت خبری نوروز و برگزاری مراسم های مذهبی در ماه رمضان است. او به همین علت در دادگاه بدوی ابتدا به سه سال حبس محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر این حکم را به یک سال کاهش داد.

همسر نورانی نژاد همچنین گفته است: “حسین تا کنون هشت ماه از یک سال را گذرانده است بنابراین چون بیش از نیمی از حکم را گذرانده است حق دارد از آزادی مشروط برخوردار شود اما مسئولان با این حق حسین هم مخالفت می کنند بدون آنکه دلیلی ذکر کنند.”

حسین نورانی نژاد در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد. پرستو سرمدی در مورد نامناسب بودن فضای این بند گفته است: “این بند از نظر امکانات رفاهی و بهداشتی شرایط نامناسبی دارد، این شرایط در هفته های اخیر با اضافه شدن زندانیان این بند بدتر هم شده طوری که حسین و سایر زندانیان حتی جای مناسب برای خواب ندارند، حسین شب ها در نمازخانه زندان می خوابد، بیماری های مسری هم در این بند زیاد است، آخرین بار که حسین را دیدم سرمای شدیدی خورده بود و ضعیف شده بود هنوز هم بهبود نیافته است.”

 

هم سلولی مشاور موسوی با یک فرد روانی

فرزند علیرضا بهشتی شیرازی در مورد وضعیت مشاور میرحسین موسوی گفت: “پدرم را در بند 240 زندان اوین با فردی که در زندان به شدت دچار بیماری روانی شده و همچنین با یک متهم جعل سند هم سلول کرده اند و وی در وضعیت خوبی به سر نمی برد.”

سید صدرالدین بهشتی در مصاحبه با سایت کلمه افزود: “ایشان را به شدت تحت فشار قرار داده اند و می خواهند با این فشار ها و هم سلولی با یک فرد بیمار روانی او را وادار کنند به تمام کارهایی که نکرده اعتراف کند اما من مطمئن هستم آنها سخت در اشتباهند چون پدر من به دلیل اعتقادات خود زندانی شده نه به دلیل پست و مقام.”

سید صدرالدین بهشتی شیرازی اضافه کرد: “ما پنج شنبه با پدرم به صورت کابینی ملاقات کردیم و پدرم به شدت عصبی شده است و من از همین جا به آقایان میگویم که این نه رسم زندان داری است و نه رسم اسلام که من حتی نمی توانم یک کتاب به پدرم برسانم. بزرگترین قاچاقچی های این مملکت در زندان حقوق و امکانات خیلی بیشتری از پدر من و زندانیانی چون پدرم دارند.”