فرصت یک هفته ای به دانشگاه آزاد

نویسنده
آرش معتمد

» فشار تازه حامیان دولت به هیات امنا

پس از آنکه دبیر شورای انقلاب فرهنگی ضرب الاجلی دو هفته برای معرفی نمایندگان هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تشکیل هیات امنای جدید تعیین کرد، یک عضو دیگر این شورا پایان این مهلت را جلسه هفته آتی هیات موسس دانشگاه آزاد عنوان و تهدید کرد در صورت عدم معرفی نماینده، شورای انقلاب فرهنگی “راسا” اقدام خواهد کرد.

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه شنبه با دادن اولتیماتوم به هیات موسس دانشگاه آزاد از مسئولان ارشد این نهاد خواست در جلسه هفته آینده، اعضای هیات امنای این دانشگاه را تعیین کنند.

منصور کبکانیان  که روز گذشته با خبرگزاری فارس گفتگو می کرد با اشاره به اصلاح ماده 10 اساسنامه دانشگاه آزادتاکید کرد: “اکنون که شائبه دولتی و حکومتی شدن دانشگاه آزاد بر طرف شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاحات لازمه در این اساسنامه را تا حد امکان اعمال کرده است، مهم‌ترین نکته پروسه اجرایی بعد از اصلاح است.”

گفتنی است اواخر بهمن، دبیر شورای انقلاب فرهنگی پس از پایان جلسه این شورا به ریاست احمدی نژاد  از اتمام اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد خبر داده و تاکید کرده بود که: “براساس تصمیم اعضای شورای انقل عالی انقلاب فرهنگی، هیات موسس دانشگاه آزاد دو هفته فرصت خواهد داشت تا افراد پیشنهادی خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند و شورا در جلسات آتی خود نسبت به تایید نفرات معرفی شده اهتمام خواهد ورزید.”

 

شورای انقلاب فرهنگی راسا اقدام می کند

  حالا یک هفته پس از اظهارات محمدرضا مخبر دزفولی، منصور کبکانیان که از نزدیکان محمود احمدی نژاد است بار دیگر با یادآوری ضرب الاجل مذکور، دانشگاه آزاد اسلامی را تهدید کرده در صورتی که در جلسه هفته آتی، 3 عضو اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد رامعرفی نکند، شورای انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس دولت دهم راسا اقدام خواهد کرد: “فرصت دو هفته‌ای که شورا برای معرفی اعضای پیشنهادی هیئت موسس مقرر کرده بود، در جلسه هفته آینده این شورا به اتمام می‌رسدو طبیعتا درصورت عدم معرفی، شورا راسا در این زمینه اقدام می‌کند.”

 

آغاز جنجال

این اظهارات در حالی مطرح می شود که قریب به شش ماه از به زیر خاکستر رفتن پرونده بحث برانگیز دانشگاه آزاد گذشته است. کلید این سناریو را اوایل بهار سال جاری، محمود احمدی نژاد  و در راستای جدل با هاشمی رفسنجانی زد. در آن زمان وی برای افزایش حوزه نفوذ خود در دانشگاه آزاد اسلامی  تصمیم به تغییر اساس نامه دانشگاه آزاد گرفت.

شورای انقلاب فرهنگی اساسنامه ای تصویب کرد که بر اساس آن اعضای هیات امنای دانشگاه باید تغییر می کردند. این تغییر موجب می شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی در اداره این دانشگاه دست بالا را پیدا کند. به دیگر بیان ترکیب هیات امنا به گونه‌ای چیده می شود که هیات موسس دانشگاه ـ نزدیک با آیت الله هاشمی رفنسجانی- قدرت کمتری نسبت به نمایندگان دولت و شورای عالی خواهند داشت و اداره این مرکز پرقدرت در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

این در حالیست که در جناح اصولگرا هم برخی  با قدرت گیری  گروه احمدی نژاد در دانشگاه آزاد اسلامی مخالف بودند. هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایران با استناد به اینکه در شهریور ماه سال ۸۸ کلیه اموال منقول و غیرمنقول این دانشگاه وقف توسعه آموزش، پژوهش و فناوری شده است، تغییر در اساسنامه دانشگاه آزاد را در حوزه اختیارات شورای انقلاب فرهنگی ندانست و شکوائیه ای علیه آن شورا تنظیم و به دستگاه قضائی تسلیم کرد.حکم دادگاه به سود هیات امنای دانشگاه آزاد بود و مصوبه شورای انقلاب فرهنگی رد شد.۲۴ساعت پس از آن نیز مجلس هشتم کلیات طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن مصوبه این شورا در مورد تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد لغو می شد.

این دو شکست برای محمود احمدی نژاد تحمل ناپذیر بود. او بیکار ننشست و حامیان خود  را به مقابل پارلمان فرستاد تا شعار هایی تند علیه پارلمان جمهوری اسلامی سر دهند. نوک پیکان این شعارها متوجه رئیس مجلس هشتم  بود: “لاریجانی حیا کن ریاست رو رها کن.”

احمدی نژاد همچنین پای یکی از متحدان اصلی خود را نیز به میان کشید، آیت الله احمد جنتی به سرعت در شورای نگهبان تشکیل جلسه داد تا مصوبه مجلس را خلاف شرع و قانون اعلام کند.

 

خامنه ای: مجادلات دانشگاه آزاد ملال انگیز است

اینجا بود که رهبر جمهوری اسلامی هم وارد این منازعه شد. آیت الله علی خامنه ای که برای هشتمین بار مجبور به دخالت در اختلافی بنیادین میان رئیس دولت و رئیس مجلس خبرگان بر سر دانشگاه آزاد می شد، با “ملال انگیز” توصیف کردن مجادلات میان احمدی نژاد و هاشمی راه سومی پیشنهاد کرد: “متوقف شدن همزمان وقف دانشگاه آزاد و تصویب اساسنامه جدید.”

بر اساس اصلاحیه جدید اساسنامه شورای انقلاب فرهنگی تنها می تواند سه نماینده  راهی هیات امنای دانشگاه آزاد کند و سه نماینده دیگر را باید هیات موسس دانشگاه آزاد تعیین کنند. این مجموعه در اولین کنشی که مطبوع رئیس دولت دهم است می بایست عبدالله جاسبی رئیس فعلی دانشگاه آزاد را برکنار و جانشین وی را تعیین کنند. امری که می تواند دلیل اصلی خودداری دانشگاه آزاد از معرفی اعضای هیات امنا باشد.

 

می خواهیم رئیس جدید تعیین کنیم

کبگانیان روز سه شنبه صراحتا تاکید کرده است که انتخاب رئیس جدید برای دانشگاه آزاد اولین تصمیم هیات امنای جدید خواهد بود: “بعد از تشکیل هیئت امنا، گام‌های بعدی برداشته خواهد شد تا رئیس جدید این دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود.”

گفتنی است تلاش محمود احمدی نژاد و حامیانش برای برکناری جاسبی و تصاحب دانشگاه آزاد اسلامی همواره در صف مقدم فهرست دعواهای سیاسی رئیس دولت و رئیس مجلس خبرگان قرار داشته است. 

هنوز مسئولان دانشگاه آزاد، اظهار نظری پیرامون این ضرب الاجل نکرده اند. در صورت خودداری هیات موسس از معرفی نمایندگان برای هیات امنای جدید، مناقشه محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی بر سر دانشگاه آزاد اسلامی وارد فاز تازه ای خواهد شد.

 

جانشینان جاسبی؟

گفتنی است اشتیاق حامیان احمدی نژاد برای تسخیر صندلی نخست دانشگاه ازاد به قدری است که برای نمونه اوایل پاییز خبرگزاری فارس - نزدیک به  نیروهای امنیت نظامی - حتی خبری مبنی بر برکناری عبدالله جاسبی منتشر کرد؛ خبری که خیلی زود تکذیب شد.  در آن گزارش  فرهاد دانشجو - برادر وزیر علوم - حتی اسامی جانشینان احتمالی رئیس کنونی دانشگاه آزاد اسلامی را نیز اعلام کرده بود: فرهاد رهبر، غلامحسین الهام، شجاعی‌فرد و میرزاده.

فرهاد رهبر آخرین رییس سازمان برنامه و رئیس دانشگاه تهران است که برخی ناظران وی را همراه شورای تامین استان تهران در سرکوب خونین دانشجویان دانشگاه تهران در نیمه شب 25 خرداد معرفی می کنند.

غلامحسین الهام مرد چند شغله کابینه اول احمدی نژاد و محمدحسن شجاعی نیز از افراد نزدیک به حلقه وی در دانشگاه علم و صنعت هستند، شجاعی یکی از پنج نفری است که به دستور رئیس دولت اوایل بهار از سوی شورای انقلاب فرهنگی به عضویت هیات امنای دانشگاه آزاد در آمد.

در این میان اما حمید میرزاده چهره ای نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی است. وی از اعضای 9 نفره هیات موسس در دانشگاه آزاد است که نامش در کنار اکبر هاشمی رفسنجانی، موسوی اردبیلی و علی اکبر ولایتی دیده می شود. وی در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی، ریاست سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشت.