اصلاح طلبان در راه شرکت در انتخابات

نویسنده
فیروزه متین

» پراکنده یا با وحدت و انسجام

با وجود تهدیدهای اخیر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت افرادی که او “مرتبط با فتنه” می داند و تاکید اش بر ادامه رویه گذشته شورای نگهبان در انتخابات پیش روی مجلس، روز گذشته برخی از نمایندگان ارشد احزاب اصلاح طلب، از لزوم شرکت این جریان در انتخابات مجلس دهم خبر دادند و از محمد خاتمی نیز به عنوان “رهبر” این جناح نام بردند.(لینک)

حسین مرعشی، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی و از بستگان و نزدیکان هاشمی رفسنجانی، روز گذشته و آنطور که سایت بهار نیوز گزارش داده، از آمادگی حزب متبوعش برای شرکت در انتخابات به رهبری محمد خاتمی خبر داد.

مرعشی گفته است: “هم فضای سیاسی کشور بازتر شده و هم احزاب می‌خواهند برای انتخابات آتی مجلس آماده شوند. افراد و شخصیت‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب سعی می‌کنند با فعالیت‌های‌شان سهم بیشتری در مجلس آینده به دست آورند. نه در میان اصولگرایان و نه در میان اصلاح‌طلبان احزاب فراگیر وجود ندارد که به تنهایی آن حزب بتواند شاخصی برای اثرگذاری در فضای کشور باشد. اما در عوض جناح‌های شناخته‌شده‌ای داریم؛ جناح اصولگرا و جناح اصلاح‌طلب با تمام اختلافات داخلی، حریم‌ها، تعریف و مخاطبان مشخصی دارند. مثلا در جبهه اصلاحات، بدنه اجتماعی تشکیل‌دهنده‌ آن همه‌ اصلاح‌طلبان را مثل آقای هاشمی، آقای سیدحسن خمینی، روحانیون مبارز، آقای خاتمی و…را یکی می‌دانند و جدا از هم تصور نمی‌کنند”.

او در توضیح بیشتر موقعیت افزود “کارگزاران در قالب جبهه بزرگ اصلاح‌طلبان وارد انتخابات خواهند شد و هیچ حرکت تک حزبی را مناسب نمی‌دانند. ما به رهبری آقای خاتمی در انتخابات حضور خواهیم داشت و چند سیاست روشن را انتخاب کردیم. اولین آن این است که با لحاظ کردن دغدغه‌های رهبری، فتنه‌ای که آقای احمدی‌نژاد در کشور به پاکرده بود، را از بین ببریم. من اعتقاد دارم که دولت گذشته فتنه‌ بزرگی در کشور ایجاد کرده است”.(لینک)

همزمان با وی، عبدالوهاب موسوی لاری، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز که محمد خاتمی هدایت آن را بر عهده دارد نیز، حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس را تایید کرده و گفته است: “حتما گروه‌های مختلف برنامه‌ای دارند ولی من شخصا معتقد هستم که جریان اصلاحات باید متمرکز بر رقابت واقعی در عرصه انتخابات مجلس شود چون انتخابات مجلس به صورت گسترده در سراسر کشور برگزار می‌شود و کاندیدای مختلف می‌آیند و میدان مانور بیشتری دارند. تاثیرگذاری مجلس در اداره کشور بسیار زیاد است”.

وزیر کشور اصلاحات در عین حال دست دوستی به سوی جناح محافظه کار دراز کرده و گفته است: “اصلاح‌طلب‌ها خصومتی با اصولگرایان ندارند اگر در یک رقابت، اصولگرایان مسئولیتی به عهده شان گذاشته بشود اصلاح‌طلبان کاملا تمکین می‌کنند. جریان اصلاح‌طلب همیشه مدعی بوده است که ما نمی‌خواهیم با جریان روبرویمان بجنگیم و خصومت کنیم. ما می‌خواهیم با هم رقابت کنیم و داور این رقابت هم خود مردم هستند؛ عرصه رقابت هم انتخابات‌هایی است که برگزار می‌شود و در این انتخابات‌ها مردم نظرشان را اعلام می‌کنند. اگر داور بتواند بدون دغدغه، داوری کند هر چه داوری کرد باید طرفین بپذیرند”.

او البته احتمال رد صلاحیت اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان را منتفی ندانست اما خوش بینانه پیش بینی کرد “جریان رقیب از روش‌های حذفی گذشته دست برداشته است. جریان رقیب همچنان در همان مایه‌های حرکت‌های حذفی حرکت می‌کند. همیشه گفته‌ام حرکت حذفی یعنی اینکه به جای رقابت خصومت را دنبال می‌کنند”.(لینک)

محمدرضا عارف، رئیس تشکل “امید ایرانیان” هم که گاهی به نظر می رسد می کوشد در حد و اندازه رهبر جریان اصلاح طلب ظاهر شود، اعلام کرده است: “دوران تصمیم گیری عده ای معدود برای اکثریت در یک تشکل سیاسی-اجتماعی به پایان رسیده است و باید در تشکل ها بر اساس خرد جمعی و با توجه به اساسنامه و مرامنامه مصوب تصمیم گیری کرد”.

او وجود اصلاح طلبان در انتخابات را مایه گرم شدن تنور انتخابات دانسته و از شورای نگهبان خواسته است که به فکر رد صلاحیت آنها نباشد.

او گفته است: “توصیه من به برادران و خواهران اصولگرا این است که در جایگاه مدعی العموم قرار نگیرند و حکم صادر نکنند. اگر می خواهند در انتخابات پیروز شوند باید در یک فضای رقابتی به فکر پیروزی باشند نه آنکه در اندیشه از میان به در بردن اصلاح طلبان باشند که البته به صلاح خودشان هم نخواهد بود.

عارف با اطمینان خاطر گفته:

“هیچ اصلاح طلبی مطمئنا در اندیشه تحریم انتخابات نیست و در انتخابات مجلس آینده نیز اصلاح طلبان با وحدت و همدلی انشالله برای انتخاباتی رقابتی حضور جدی خواهند داشت”.(لینک)

اظهارات این سه چهره اصلاح طلب در زمانی ست که محمدرضا راه چمنی، که به تازگی راه خود را از حزب همبستگی جدا کرده و تشکیلات “حزب وحدت و همکاری ملی” را شکل داده نیز گفته است: “چهره‌هایی همچون آقای هاشمی و خاتمی در انتخابات بی‌تأثیر و نسبت به انتخابات دهم مجلس بی تفاوت نخواهند بود. گر مجموعه اصلاح طلبان بخواهند در انتخابات مجلس دهم حداقل به صورت نسبی پیروز شوند، ضرورت دارد که انسجام و اتحاد گروه‌های اصلاح طلب در انتخابات شکل بگیرد و این گروه‌ها و نیروهایشان باید متحد عمل کنند؛ چه احزاب و گروه‌های سیاسی که عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند و چه احزاب و گروه‌هایی که عضو شورای عالی جبهه اصلاح طلبان و چه احزاب و گروه‌هایی که عضو هیچ یک از این شوراها نیستند”.(لینک)

اعلام قطعی حضور اصلاح طلبان در مجلس در زمانی است که جناح اصولگرا کماکان رهبر این جریان یعنی محمد خاتمی را یکی از “سران فتنه” می داند و از دیگر سو، برخی از وفاداران به میرحسین موسوی و مهدی کروبی معتقدند که شرکت در انتخابات آینده به صلاح نیست.