مشاغل را اتباع بیگانه گرفته اند ‎

نویسنده
رژین یونسی

» سیستان و بلوچستان؛ در ۸ ماه ۲۱ هزار غیر ایرانی دستگیر شده‌اند

فرماندار سراوان در سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی اکثر مشاغل در اختیار اتباع خارجی است، گفته که ۲۱ هزار “تبعه بیگانه” طی هشت ماه ابتدای سال جاری در این شهرستان دستگیر شده‌اند.

درویش نارویی، مدعی شده “در حوزه اقتصادی اکثر مشاغل در اختیار اتباع بیگانه است، هزینه‎های کلان برای درمان آنها، استفاده از کالاهای یارانه‎های، تحمیل هزینه‎هایی بر اقتصاد عمومی کشور و تخریب زیرساخت‎ها و… از جمله پیامدهای حضور اتباع بیگانه در استان است.”

او روز پنجشنبه در جلسه کارگروه اتباع خارجی سراوان خواهان این شد که “هموطنان خودمان” در مشاغلی که “اتباع بیگانه اشغال کرده‌اند” جایگزین شوند.

به گزارش وبسایت کمپین فعالین بلوچ، جمهوری اسلامی حضور مهاجران افغانستانی را در استان سیستان و بلوچستان ممنوع کرده، به این ترتیب اتباع افغانستانی که از طریق قانونی وارد کشور شده اند از اجازه کار محروم می شوند.

این سایت همچنین از انتشار اخبار و گزارش‌هایی از بدرفتاری ماموران با مهاجران افغانستان در هفته‌های گذشته خبر داده ست.

روز ۲۵ آبان ماه، محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از بازداشت مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی شهرستان ایرانشهر، توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر داده بود.

به گفته دادستان زاهدان این مقام مسئول “در قبال صدور مجوز برای اتباع بیگانه وجه مطالبه می‌کرد”.

اداره اتباع و مهاجرین خارجی که مسئول آن بازداشت شده از زیرمجموعه های وزارت کشور به حساب می‌آید.

علی اوسط‌هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان از چهره‌های اصلاح طلب دولت به حساب می‌آید، امنیت این استان در اخیتار نیروی زمینی سپاه قرار دارد؛ موضوعی که در سالهای گذشته باعث تنش‌هایی بین دولت و نهادهای امنیتی و نظامی شده است.

استان سیستان و بلوچستان در مرزهای شرقی با کشورهای افغانسان و پاکستان همسایه است. جنگ و ناآرامی و وضعیت ناگوار اقتصادی در این کشورها یکی از دلایل مهاجرت اتباع آنها به ایران است.

در مهرماه ۹۴ علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان از روند رو به رشد “هجوم اتباع افغانستانی به مرزهای شرقی” ایران خبر داده بود.

به گفته او مدیریت مهاجرت افغان‌ها که به بهانه ناامنی به مرزهای شرقی ایران هجوم آورده‌اند، ضروری است و باید اردوگاه های موقت در آن سوی مرز ایجاد شود.