گزارش

نویسنده
شهلا گروسی

فرش ایرانی به جای فرش قرمز

دعوای زیرانداز در سینمای ایران…

یک کارمند ساده شهرداری تهران استارت یک اتفاق عجیب و جالب را در فضای فرهنگی و سینمایی کشور زد. استارتی که با واکنش بسیاری از اهالی سینما و در ادامه مدیران ارشاد همراه بود.

شروع ماجرا اینگونه بود که مسئول امور اجرایی تالار ایوان شمس به یکباره اعلام کرده اجرای مراسم فرش قرمز ممنوع شده است.

او دلیل این ادقام را دستور وزارت ارشاد بیان کرد و گفت: وزارت ارشاد اجرای فرش قرمز را ممنوع کرد و به طور کلی دیگر مجوزی برای این مراسم صادر نمی‌کند.

وی با وارد شدن به محتوای برنامه های فرش قرمز به اظهار نظر در این حوزه پرداخته و گفت :

موضوع و محتوای مراسم فرش قرمز بسیار واضح است.این مراسم اصلا هنری نیست بلکه اتفاقاتی که رخ می‌دهد بیشتر مطرح کردن مباحث تجاری و مد لباس است و اصلا مباحث هنری سینمایی مطرح نیست. به خاطر همین آقای حجازی(مدیر سالن شمس) این کار را ممنوع کرد و متعاقب آن هم ارشاد اجرای فرش قرمز را ممنوع کرد و به طور کلی ارشاد دیگر مجوزی برای این برنامه صادر نمی‌کند.

 

سجاد پور :مشکلی نداریم

علیرضا سجادپور، مدیرکل ارزشیابی و نظارت وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی وی در مورد ماجرای شکل‌گرفته در باره مراسم “فرش قرمز افتتاحیه سینمای ایران” و ادعاهای کارمند تالار ایوان شمس گفت: من در این یکی دو روز اخیر حداقل به ده الی دوازده رسانه درباره این موضوع توضیح داده‌ام! نظارت بر مراسم فرش قرمزی که شما برگزار می‌کنید و دیگر مراسم‌های سینمایی‌ و دادن مجوزها، فقط مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه معاونت امور سینمایی می‌شود، نه جای دیگر. مقصر اصلی در این میان مطبوعات و رسانه‌هایی هستند که موضوعی را که به ما مربوط می‌شود، از افراد موسسه تصویر شهر می‌پرسند. پس بقیه حرف‌ها را هم در این مورد خود دوستان از قول خودشان تیتر بزنند!‌

 

 

فقط لیموزین و بادیگارد ممنوع

سجادپور‌ در مورد چند و چون برگزاری فرش قرمز گفت: وزارت ارشاد با برگزاری مراسم اوپنینگ یا افتتاحیه فیلم‌های مختلف هیچ مشکلی ندارد، خیلی هم خوب است و به رونق سینمای ایران می‌انجامد. فقط باید با ارزش‌ها همخوانی بیشتری داشته باشد. زمانی که ما آمدیم، یکی دو تا مراسم فرش قرمز برگزار کردید که به برخی از اتفاقات پیش‌آمده در آن مراسم‌ها انتقاد داشتیم. در این مراسم به طرز نامطلوبی عین غربی‌ها، هنرمندان را با لیموزین می‌آوردند، فرش قرمز بلند و طویل زیر پای هنرمندان می‌انداختند‌ و آن‌ها را با اسکورت و بادی‌گارد ‌بردید داخل سالن! همان هنرمندانی که همه جا بدون اسکورت می‌روند… برنامه داخل سالن هم شده بود مراسم مد ‌و لباس. از آن به بعد بود که گفتیم برگزاری هر اوپنینگی مجاز است، ولی با مجوز وزارت ارشاد.

 

موسوی نیا دیگه کیه؟ ما مجوز می دهیم

در همین زمینه موسوی نیا کارمندی در تالار ایوان شمس به یکباره به یک شخصیت جنجالی مطبوعاتی بدل می شود. این اتفاق در حالی است که تقریبا هیچ کس او را نمی شناسد. خبرگزاری فارس اولین منبع خبری است که خبر ممنوعیت را به نقل از موسوی نیا درج می کند و او را یکی از مسئولان این تالار معرفی می کند. اما واکنش سجادپور به اظهارات موسوی نیا جالب توجه است.

مدیرکل اداره نظارت در مورد ‌اصل برگزاری چنین مراسمی گفت: خیر! وزارت ارشاد به هیچ وجه با اصل برگزاری چنین مراسمی مشکلی ندارد؛ با برگزاری چنین مراسم‌هایی مشکلی نداریم. فقط نباید شبیه مراسم غربی‌ها باشد. همین…

علیرضا سجادپور سپس در مورد سخنان موسوی‌نیا از نیروهای اجرایی تالار ایوان شمس است و ادعا کرده که “وزارت ارشاد دیگر به هیچ مراسم فرش قرمزی مجوز نخواهد داد، چون مدیر ایوان شمس مخالف است” (!) چنین گفت: گفتید آقای موسوی‌نیا؟ ایشان اصلا چه کسی است‌؟! کاش دوستان مطبوعاتی به جای تماس با چنین دوستانی، همان ابتدا با ما که متولی چنین مراسم‌هایی هستیم تماس می‌گرفتند و ماجرا از ما می‌پرسیدند‌ تا دیگر این اتفاقات پیش نیاید… خیر! حرف ایشان غلط است! ما مجوز خواهیم داد، فقط باید آن مراسم و نوع برگزاری‌اش ‌‌مورد تایید ما قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در این دو سالی که تیم جدید معاونت امور سینمایی ارشاد روی کار آمده، تمامی مراسم‌هایی که برگزار شده، با هماهنگی و اطلاع ما بوده و از ما مجوز گرفته شده است. مگر می‌شود مراسمی‌، افتتاحیه‌ای‌، فرش قرمزی یا هرچیز دیگر… در پردیس یا سالنی یا هرجای دیگر… برگزار شود و آن “مکانِ برگزار‌کننده” از ما مجوز نگرفته باشد؟ غیر ممکن است. مجوزها همه از سوی ما صادر شده…

 

 

واکنش اولین مجری فرش قرمز در ایران

نیما حسنی نسب اولین مجری برگزاری مراسم فرش قرمز ایرانی در گفتگو با شبکه ایران با تاکید بر اینکه تا امروز هیچ خط، برگه یا خبری درباره ممنوعیت فرش قرمز دریافت نکرده، از آمادگی خود برای شنیدن نظرات و پیشنهادات کاربردی در این باره خبر داد.

حسنی نسب در این خصوص نوشت :گویا وزارت ارشاد زیرمجموعه ای از ایوان شمس است چون خواندم که گفته بودند آقای حجازی فرش قرمز را ممنوع کرده و متعاقبش وزارت ارشاد هم همین کار را کرده است. سایت سینمای ما و شخص من به عنوان مدیر سایت و طراح و برگزار کننده انحصاری این مراسم تا امروز هیچ خط و برگه و خبری از جایی درباره لغو یا ممنوعیت فرش قرمز دریافت نکرده ام و بعید میدانم در شرایطی که متولیان دولتی سینما، این روزها به درستی دغدغه اقتصاد سینما و رونق و عبور از بحران رکود تماشاگر را دارند بخواهند همین فضاهای اندک تبلیغاتی تازه جاافتاده را از سینمای ایران بگیرند. قطعا آماده شنیدن نظرات ارشادی و پیشنهاد و راهنمایی های کاربردی برای بهتر شدن مراسم هستیم به شرطی که یک کارمند ساده ایوان شمس هوس نکند سخنگوی ساختمان بهارستان هم بشود!

 

بالاخره برگزار می کنیم

وی گفت :ایده اولیه برگزاری مراسم فرش قرمز و تداومش با سایت سینمای ما بوده و اینکه یک دفعه متولی پیدا کرده، عجیب است. من اولین چیزی که میخواهم بگویم این است که آیا یک کارمند ساده یک سالن کوچک تهران میتواند به جای وزارت ارشاد تصمیم گیری کرده و به جای سخنگوی ارشاد با رسانه ها گفتگو کند؟ من این آقا را حتی رئیس اش که ازش اسم برده بود، نمی شناسم. فقط میدانم قبلا دوستان دیگری در ایوان شمس بوده اند و ما دو مراسم فرش قرمز خوب در آنجا برگزار کردیم. رئیس مجموعه را هم که خوب می شناسم دکتر داروغه زاده است که چه در رسانه های تصویری و چه در شهرداری از مدیران لایق، سینمادوست و کار راه انداز بوده که همیشه به من و ما لطف داشته. یادم است وقتی از برخورد بسیار زشت و موضع دست بالای بی دلیل همین آقای سخنگو پشت تلفن برآشفته بودم به دکتر داروغه زاده خبر رساندم که زیردستانش چه بی فرهنگ اند، ایشان مثل همیشه لطف داشت و قول پیگیری داد و با درایت همیشگی اش پیشنهاد داد مراسم را در پردیس ملت برگزار کنیم.

 

تا به حال مجوز نمی گرفتیم

حسنی نسب در خصوص کسب مجوز برای برگزاری مراسم فرش قرمز گفت :ما تا این لحظه برای هیچ کدام از مراسمهای فرش قرمز، مجوزی از جایی نگرفته ایم که حالا بخواهیم از زبان یک تازه آمدۀ بی منصب، خبر ممنوعیت یا لغو آن را بشنویم. تا جایی که میدانیم برگزار کردن افتتاحیه برای فیلمهای در حال اکران، موضوعی خیلی ساده و روتین است که سایت سینمای ما سعی کرد به آن سر و شکل و هویت و کارکرد فرهنگی و اقتصادی بدهد. خوشحالیم که تا امروز جز یک مورد تلخ و عبرت آموز که هنوز به دلایلی درباره اش هیچ نگفته ایم، بقیه موارد به خوبی برگزار شد و هم مدعوین را راضی کرد و هم سینماگران ایرانی از مراسمی که شأن و منزلت شان را حفظ کرد و فیلمشان را در این وانفسای کمبود فضای تبلیغاتی، خبرساز و تبلیغ کرد، شادمان و راضی بودند.

حسنی نسب افزود :حالا وضعیتمان شبیه فیلم «ای ایران» ناصر تقوایی شده که ماجرای گروهبان طفلکی بود که بعد از موج عظیم انقلابی که یک کشور را تغییر داده بود هنوز میخواست در شهر کوچک تحت نظارتش، حکومت نظامی برقرار کند!

 

 

طرح تازه قالی ایرانی به جای فرش قرمز

نیما حسنی نسب در گفت‌وگو با تهران امروز به عنوان مدیر برگزاری فرش قرمزهای سینمای ایران گفت: فکر می‌کنم مسیر غلطی را نرفته ایم. منتهی چیزی را که همیشه درباره این مراسم عنوان شده و با آن مشکل داشتم اطلاق صفت “غربی” برای این ماجراست، در حالی که ما تقریبا هیچ کدام از ابزارهای مراسم آنچنانی هالیوودی را نداریم. اگر مشکل در رنگ فرش برنامه است، می‌شود رنگش را عوض کرد. برای اطمینان خاطر دوستانی هم که نگران موضوع بغرنج لیموزین بودند توضیحاً عرض کنم که این‌ها فقط اتومبیل‌های پژو پارس تولید داخل کشور است که فقط کمی دراز‌تر است و به جای 4 در، 6 در دارد (!) و به همین دلیل تعداد بیشتری از اهالی سینما و مهمانان برنامه می‌توانند در آن بنشینند. حالا اگر همین تفاوت‌ها هم مسئله ساز شده، می‌توانیم به همان 4 درهای قبلی اکتفا کنیم یا با مینی بوس یا ون به سالن مراسم برویم.

وی در ادامه گفت: بی‌انصافی است که این برنامه‌ها را کپی برداری صرف از غربی‌ها بدانیم. جز همان رنگ قرمز کذایی در باقی برنامه از تکریم همه عوامل زحمتکش فیلم‌ها و یکسان‌سازی آنها با ستاره‌های فیلم، پرهیز از تمایز بخشیدن به ستاره‌ها به اشکال گوناگون،توجه به مباحث آموزشی مثل ژانر شناسی در برنامه مربوط به فیلم «آل» یا معرفی پیشینه فیلمساز در «جرم» سعی بر دور کردن وجوه صرفا تبلیغاتی داشتیم. احمدرضا احمدی شاعر بزرگ معاصر را دعوت کردیم و از ساموئل خاچیکیان و امیر قویدل 0 دو فیلمساز فقید پیشکسوت یک جریان - در حضور خانواده‌شان تقدیر کردیم.

او همچنین درباره دریافت مجوز برای برگزاری این مراسم از ارشاد گفت:تا پیش از این برای هیچ کدام از برنامه‌ها از هیچ مرکزی مجوز نگرفته بودیم. چون اساسا هیچ منع حقوقی یا قانونی برای یک سئانس نمایش فیلم با حضور عوامل نمایش برای مردم علاقه‌مند سراغ نداریم. اما حالا کاش دوستانی که پیشنهاد مجوز گرفتن را مطرح می‌کنند فهرست فیلم‌ها و تاریخ دقیق نمایش را لااقل برای هر فصل در اختیار ما و مطبوعات قرار بدهند تا بشود دنبال مجوز هم رفت.

وی با اشاره به تمام سختی‌های این کار با اشاره به برگزاری 2 سال و اندی مراسم افتتاحیه در پایان گفت: ما در جلسات ستاد فرش قرمز به طرح تازه رسیدیم که به زودی به صورت مکتوب از طریق سایت سینمای ما به وزارت ارشاد و سازمان میراث فرهنگی ارائه خواهد شد. چکیده طرح این است که فرش قرمز به تعبیری وارداتی را جمع کنیم و جایش قالی اصیل و نفیس ایرانی زیر پای هنرمندان لایق و دوست داشتنی سینما پهن کنیم. مراسم فرش ایرانی جایگزین فرش قرمز می‌شود. و بدینوسیله امکان داریم تا در کنار هنر غربی و وارداتی سینما یک هنر اصیل ملی و یک هنر دستی بزرگ ولی فراموش شده کشور را هم مطرح کنیم.

موضوع «فرش ایرانی» (PERSHIAN CARPET) به جای فرش قرمز (RED CARPET) موضوع مهم و قابل توجهی‌ست که می‌شود به عنوان ماحصل و نتیجه‌ی دو سه روز حرف و حدیث‌های رسانه‌ای که با این ماجرا کلید خورد، نگاهش کرد و به روش‌های درست اجرایش اندیشید.

اظهارات داروغه زاده

دکتر ابراهیم داروغه‌زاده، مدیرعامل موسسه “تصویر شهر”‌در این خصوص گفت :

این آقایی که شما می‌گویید [موسوی‌نیا]، شاید یکی از کارمندان ایوان شمس باشند. نمی دانم، هرچه باشد ایشان حق اظهارنظر در این مورد را ندارند و اصلاً در صلاحیت موسسه “تصویر شهر” نیست که در این مورد نظری بدهد. مجوز مراسم افتتاحیه فیلم‌ها و فرش قرمز و دیگر‌ موارد از این دست، در اختیار وزارت محترم فرهنگ و ارشاد است و طبیعتاً اگر مجوز برگزاری مراسمی را بدهد ما با کمال میل در خدمت اهالی سینما هستیم. کما این که چندین بار در “پردیس سینمایی ملت” این اتفاق افتاده و حتی ‌برخلاف گذشته - که پول دریافت می‌کردند- گفتیم حاضریم‌ مراسم را بدون دریافت پول، سرویس بدهیم و حمایت کنیم.

داروغه‌زاده در مورد مراسم فرش قرمز هم گفت : اگر وزارت ارشاد در مورد فرش قرمز مشکل و مسئله داشته باشد، موضوع دیگری‌ است و به ما هم مربوط نمی‌شود، حق اظهار نظر هم نداریم. سیاست‌گذارِ این حوزه فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و هرچه آنان مجوز بدهند ما می پذیریم.

 

حرف نهایی

به نظر می رسد اظهارات غیر مسئولانه یک فرد نامشخص و بدون شخصیت حقوقی و مسئولیت مشخص در تالار ایوان شمس منجر به این شد که مراسم افتتاح فیلم در ایران که در حقیقت یک نمایش ساده فیلمی با مجوز اکران است، بعد از این نیاز به کسب مجوز و طی روند بوروکراسی در چرخه دیوانسالاری ارشاد خواهد داشت. اینجا ایران است !