واکنش های یک اهانت به مقدسات

نویسنده

عبدالله ناصرزاده

در سالهای پس از پیروزی انقلاب ایران، حکومت ایران وبنیادگرایان مدعی اسلام‌گرایی، مخالفان خود را با انواع اتهامات اخلاقی و دینی از میدان بیرون کرده و حتی به اتهام سب‌النبی و ارتداد دست به قتل آنها زدند (آنچنان که به گفته‌ی روح‌الله حسینیان در قتلهای زنجیره‌ای اتفاق افتاد). همین چند سال قبل بود که به بهانه‌ی سخنرانی هاشم آغاجری، استاد دانشگاه، حوزه‌های علمیه تعطیل شد و رخت عزا برتن کرد و دادگاه نیز حکم اعدام صادر نمود. در ماجرای نشریه دانشجویی موج نیز خاتمی و وزیر ارشاد او متهم بود که بدلیل ایجاد فضای باز فرهنگی زمینه‌ی اهانت به حضرت صاحب‌الامر را فراهم کرده است. در بحران کاریکاتورهای روزنامه‌ی دانمارکی نیز بنیادگرایان آتش در سفارتخانه‌ ها کردند و راهپیمایی‌ براه انداختند و گفته شد این توطئه از طرف صهیونیستها و امریکایی‌ها بوده است.

امروز اما افشای اهانت بی‌سابقه به پیامبر اسلام در وزارت آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد نه تکانی در حوزه‌ی علمیه‌ی قم داده است و نه راهپیمایی در تهران به‌راه افتاده و نه چند روزی عزا اعلام شده است. ظاهرا، اهانت هم اگر از جانب بنیادگرایان باشد بی‌اشکال است.

دولت مراقب دین و دنیای مردم است!

محمود فرشیدی نویسنده سابق روزنامه رسالت و مدیر یک دبیرستان غیرانتفاعی در تهران بود. او پس از بیرون آمدن نام احمدی‌نژاد از صندوقهای رای، به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و با کمترین رای نسبت به دیگر وزیران به وزارتخانه خود رفت.

در آخرین روزهای دولت خاتمی و وزارت حاجی در آموزش و پرورش؛ حادثه آتش سوزی در مدرسه سفیلان رخ داد که منجر به جان باختن 13 دانش آموز معصوم شد. روز هفتم آذر و در حاشیه یک همایش خبرنگاران از وزیر جدید آموزش و پرورش پرسیدند که اگر حادثه ای مانند آتش سوزی سفیلان در زمان وزارت او رخ دهد چه خواهد کرد؟ فرشیدی به سرعت گفت؛ «برای پاسخ به افکار عمومی استعفا می‌کنم». اما درست هفت روز پس از اظهارات صریح محمود فرشیدی هشت دانش آموز یک کلاس در روستای «درودزن» » در استان فارس در میان شعله های آتش گرفتار شدند که خبر آن با پانزده روز فاصله اعلام شد و چندی بعد هم در دو مدرسه آتش‌سوزی دیگری رخ داد. هفدهم دی‌ماه در حاشیه مراسم تجلیل از بازنشستگان حوزه ستادی آموزش و پرورش خبرنگاران از وزیر پرسیدند که پس چه زمانی استعفا خواهد کرد و او گفت: «فکر می کنید مشکل با استعفای من حل می شود؟ قولی در این زمینه ندادیم؛ مثل این است که آتش‌نشانی قول دهد حادثه‌ای رخ ندهد و در واقع طرح این موضوع معقول به نظر نمی‌رسد.»!

استعداد وزیر البته بیش از این بود. در سال تحصیلی ‪ ۸۲-۸۳‬ تعداد مردودین در کشور یک میلیون دانش‌آموز بود، که بر سر همین ماجرا حاجی وزیر وقت آموزش و پرورش به شدت تحت فشار خبرنگاران و مجلس قرار داشت و تا آستانه استیضاح رفت، اما در دوره وزارت فرشیدی طی سال ‪ ۸۴ -۸۵‬ روند رو به رشد مردودین، ‪ به چهار ‬میلیون دانش‌آموز رسید! این آمار را «اسماعیل گرامی مقدم» نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی در آذرماه گذشته وقتی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس بود بیان کرده است. در آن زمان با رسیدن پیام رهبر ایران به مجلس نمایندگان بنیادگرا از استیضاح فرشیدی چشم‌پوشی کردند.

فرشیدی پیش از آن و در روز هفتم دی ماه 1385 در تربت حیدریه، طی سخنانی در جمع مردم گفته بود: «رییس جمهور از همه وزرا تعهدنامه خدمت شبانه روزی به مردم گرفته است. مسوولان این دولت حرام می‌دانند فرصتی را برای مسایل شخصی بگذارند.» وی سپس با بیان اینکه در دولت نهم ارزشها زنده شده است اعلام کرده بود: «در گذشته برخی به غلط می‌گفتند دولت نباید به دین مردم کاری داشته باشد. اما دولت نهم علاوه بر دنیا، به فکر آخرت مردم نیز هست و بر این اساس در مقابل دین مردم نیز مسوولیت داریم.»

مسوولیت در قبال دین مردم

از چند ماه قبل اداره کل آموزش و پرورش تهران با معرفی منبعی که متن آنرا خود تهیه کرده بود، معلمان تهران را دعوت به شرکت در «آزمون سیره نبوی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان» کرد. وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی که پس از بحران گفت مدعی شد که منبع این سوالات کتاب سیره پیامبر علامه طباطبایی بوده است که مجوز آن توسط وزارت ارشاد صادر شده است. این ادعای کذب وزیر در حالی بیان شد که به گفته‌ی معلمان حاضر در این آزمون منبع سوالات خلاصه‌ای از کتابهای مختلف از جمله فردی بنام دکتر باقری بوده است که توسط معاون پژوهش و برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران سفارش داده شده و خود او و برخی از کارشناسان حوزه مربوطه آنرا تهیه کرده اند! مساله آنوقت جذاب می‌شود که بدانیم این کتاب با تیراژ بالا چاپ شده و به معلمان فروخته شده است!

این آزمون و همچنین آزمون مبانی تربیت اسلامی روز شنبه 14/11/85 در تهران برگزار شد و چون ساعت برگزاری آن با کلاسهای دانش‌آموزان مدارس تلاقی کرده بود اکثر مدارس تهران به تعطیلی کشیده شد. امتحان صبح، ساعت9 و امتحان بعد از ظهر، ساعت 16 برگزار شد. همان روز وزارت آموزش و پرورش پاسخ‌نامه‌ی آزمون خود را هم در سایت اینترنتی‌اش قرار داد تا مشخص شود که هیچ یک از این سوالات بصورت اتفاقی طراحی نشده است. در این آزمون هشتاد هزار نفرشرکت کرده بودند.

چند روز پیش، شنیده شد که با بالا گرفتن اعتراض‌ها معاون پژوهشی سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران استعفا کرده است. مدیر روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، نیز مدعی است سوالات بدون نظر و اطلاع رییس سازمان در اختیار آزمون‌دهندگان قرار گرفته است. وزیر آموزش و پرورش – نویسنده سابق روزنامه رسالت- نیز از ساحت پیامبر اسلام عذرخواهی کرد…

البته برخی نمایندگان مجلس سخن از استیضاح وزیر گفته‌اند که مشخص نیست تا چه حد باید آنها را جدی گرفت. عماد افروغ نماینده تهران که تندترین موضع‌گیری را در این رابطه داشت در جمع خبرنگاران طرح این گونه سئوالات را خجالت آور دانست و گفت: «طرح سئوالات آزمون فرهنگیان تنها ناشی از سادگی نیست، بلکه عملی کاملا رندانه بوده است انتخاب یکی از گزینه ها از چهار گزینه ذکر شده در این سئوالات، باعث می‌شود شما مطالب وهن آمیز مندرج در دیگر گزینه ها را تایید کنید؛ درحالی که سئوالات و پاسخ های آورده شده آنقدر وهن آلود و قبیح است که قابل بیان و تکرار نیست.»


واکنش روحانیت؟

در آخرین واکنش نسبت به انتشار سوالات توهین آمیز در آموزش و پرورش، دیروز آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید در بیانیه‌ای با محکومیت توهین به پیامبر اسلام (ص)، تصریح کرد: «بی‌احترامی به پیامبر عظیم‌الشان (ص) در چنین شرایطی جرمی بزرگ و گناهی نابخشودنی است. » در بیانیه این مرجع تقلید آمده است : «امید است با مجازات کسانی که زمینه‌ساز چنین مسایلی بوده‌اند دیگر شاهد چنین مصیبت‌های بزرگ برای اسلام و جمهوری اسلامی نباشیم. » بیانیه افزوده: «مدتی است بی‌احترامی و توهین به مراجع و علما و بزرگان دین و دیانت کثرالله‌امثالهم در مملکت ما ولو به صورت محدود پدیدار گشته و لکن مع‌الاسف هیچ‌گونه عکس‌العمل بازدارنده‌ای تا به امروز مشاهده نشده است. »

در واکنش هایی جداگانه، دو مرجع تقلید دیگر، آقایان فاضل‌لنکرانی و حسین نوری‌همدانی به انتقاد از اهانت به ساحت قدسی پیامبر اعظم(ص) در طراحی پرسش‌‌های آزمون ضمن خدمت فرهنگیان در آموزش و پرورش پرداخته و “بر ضرورت حفظ ارزش‌های اسلا‌می” تاکید کردند. به نوشته اعتماد ملی، فرزند آیت الله فاضل‌لنکرانی در خصوص دیدگاه پدر خود درباره اهانت به پیامبر در طراحی پرسش‌‌های آزمون ضمن خدمت فرهنگیان اظهار داشته: «والد معظم ما پس از اطلا‌ع، ضمن اظهار نگرانی و تأسف شدید گفتند: همه مردم عکس‌العمل نشان دهند، چرا که این اهانت خیلی عظیمی است.»

محمدجواد فاضل‌لنکرانی افزوده: «متأسفانه در یک‌سال گذشته با هشدارهای فراوانی که از سوی حوزه‌های علمیه و مراجع معظم داده شد، انتظار می‌رفت که مسوولا‌ن متعهد و دلسوز، عکس‌العمل قابل توجهی را از خود ارائه بدهند، اما با تأسف هیچگونه عکس‌العمل روشن و قابل انتظاری ندیدیم و در این دو سال اخیر وهن ارزش‌های دینی افزایش یافته است. اگر در هنگامی که برخی از مسوولا‌ن نسبت به بعضی از احکام اسلا‌م به صراحت در مصاحبه‌های خود گفته‌اند تاریخ مصرف بعضی از احکام اسلا‌م تمام شده یا نسبت به لزوم رعایت حجاب صریحاً آن را نفی کردند، موضعگیری جدی می‌شد [اشاره به اظهارات چند ماه پیش رحیم مشاعی معاون رییس جمهور در مصاحبه با یک خبرنگار ترکیه ای] امروزه شاهد چنین فاجعه‌ای نبودیم. »

این در حالی است که همزمان، آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع متمایل به محافظه کاران، در واکنش به سوالات توهین آمیز آموزش و پرورش در موضع گیری ای ملایم گفته که: «ما با اهانت‌هایی که در داخل و خارج از کشور به اسلا‌م و پیامبر(ص) می‌شود، مخالفیم. »

تشکل های روحانی محافظه کاری نیز که در زمان دولت خاتمی چندین بار علیه هواداران اصلاحات احکام تکفیر یا بعضا حتی ارتداد صادر می کردند نیز، تا این لحظه با بی تفاوتی کامل نسبت به توهین اخیر به پیامبر اسلام برخورد کرده اند…

بحران عقلانیت

برخی از تحلیلگران معتقدند میزان نمایش رفتارهای “نامعقول” حکومتی، از زمان روی کار آمدن احمدی نژاد به اوج خود رسیده است. آنجا که دولت در زمان تشکیل اولیه، نامه‌ای نوشته و توسط وزیر ارشاد به چاه جمکران ‌انداخت تا بدست امام زمان(عج) برسد و یا وقتی که احمدی‌نژاد از هاله نور در اطراف کله خود سخن گفت، یا زمانی دیگر از اینکه دو بچه کافی نیست و باید به ازدیاد تولید مثل کمک شود حرف زد و یا ماجرای هولوکاست را که هیچ ربطی به مسائل روز ایران و منافع ملی ما ندارد تکذیب کرد و بحرانی بزرگ بوجود آورد و بالاخره آخرین اظهارات دیپلماتیک او مبنی بر اینکه «دختر شانزده ساله‌ای با کمک برادرش و با خرید چند وسیله از بازار، انرژی هسته ای درست کرده است»…

به راستی، شگفتی بعدی دولت احمدی نژاد چه خواهد بود؟