طراح تحریم‌های ایران در سازمان سیا

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست از مقام جدید دیوید کوهن

کاخ سفید روز جمعه خبر داد، یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری، معاون آینده سازمان سیا خواهد شد.

دیوید اس. کوهن، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری، معمار اصلی تلاش‌های دولت اوباما برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه و ایران و ایجاد اختلال در رسیدن پول به گروه‌های تروریستی بوده است.

انتخاب کوهن برای این مقام که در گذشته اغلب از میان افراد داخلی خود سازمان گزینش می‌شد،‌ نشان از اهمیت خزانه‌داری آمریکا دارد که از یک اداره قرن هجدهمی برای چاپ پول و جمع‌آوری مالیات، تبدیل به یک بازیگر اصلی در مسایل امنیت ملی شده است.

جان برنان رئیس سیا در بیانیه‌ای گفت، با اینکه کوهن هرگز در یک سازمان جاسوسی کار نکرده اما “کوله‌باری از تجربیات درباره مسایل گوناگون” را ‌با خود به این سازمان می‌آورد.

کوهن در حالی وارد سیا می‌شود که این سازمان با تهدیدهای امنیتی گوناگونی مواجه است، از جمله ظهور گروه‌های تروریستی در سوریه که از اروپا و آمریکا نیرو جمع می‌کنند. سیا برای جلوگیری از حملات تحت فشار بسیاری قرار دارد.

کوهن جایگزین آوریل دی. هینز می‌شود که اولین زنی بود که مقام معاونت سیا را در اختیار داشت. وی اخیرا به عنوان مشاور امنیت ملی پرزیدنت باراک اوباما به کاخ سفید بازگشته است.

به گفته مقامات،‌ کوهن از سال ۲۰۱۱ برنامه‌های برون‌مرزی زیادی را در خزانه‌داری آمریکا رهبری کرده است، از جمله تلاش‌ها برای مسدود کردن حمایت مالی از گروه‌های تروریستی، تکثیر سلاح و کارتل‌های مواد مخدر.

بن رودز، مشاور امنیت ملی در ارتباطات استراتژیک کاخ سفید می‌گوید، او به طور مرتب در جلسات سطح بالا درباره مسایلی از “سوریه تا اوکراین تا ایران و ضدتروریسم شرکت کرده است. او بسیار آگاه است و در برخورد ما با تمام مسایل مهم جهان هماهنگ و بسیار چیره ‌دست است.”

کوهن ۵۱ ساله به منظور جلب نظر کشورهای مختلف برای اعمال تحریم‌ها علیه دشمنان، ‌به طور مرتب به کشورهای خاورمیانه و اروپا سفر کرده است. مقامات کاخ سفید به سقوط ارزش واحد پولی ایران و روسیه به عنوان گواه موثر بودن تحریم‌ها اشاره کرده‌اند.

کوهن تحریم‌ها را کلید فشار بر ایران برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای می‌داند اما همچنین تصدیق کرده که اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه شبکه‌های تروریستی بسیار سخت است.

کوهن در سخنرانی خود در ماه اکتبر گفت، داعش که مناطق زیادی از عراق و سوریه را به اشغال خود درآورده “یک چالش متفاوت در حمایت مالی از تروریست‌ها ایجاد کرده.” وی اشاره کرد، این جوانه کوچک القاعده “تن‌ها مقدار کمی از منابع مالی خود را از حامیانش” در میان کشورهای خلیج فارس دریافت می‌کند و برای همین در مقابل فشارهای خارجی مصون‌تر است.

کوهن گفت، داعش “ماهانه ده‌ها میلیون دلار” از طریق فروش نفت دزدی و همچنین اخاذی و باج‌گیری بدست می‌آورد و برای همین خزانه‌داری باید ابزار‌ها و تکنیک‌هایش را هماهنگ کند. هنوز معلوم نیست آن اقدامات تاثیری داشته یا خیر.

کاخ سفید با انتخاب کوهن، نامزدهای بسیاری برای این سمت را به خاطر دست داشتن در شکنجه مظنونین حملات ۱۱ سپتامبر کنار گذاشت.

برنان که از کارکشتگان سیا است و قبلا مشاور ضدتروریسم اوباما در کاخ سفید بوده در بیانیه‌ای گفت، او و کوهن در سال‌های گذشته روی مسایل امنیتی حساسی با هم همکاری نزدیک‌ داشته‌اند.

کوهن فارغ‌التحصیل دانشگاه کورنل است و مدرک حقوق خود را از دانشکده حقوق ییل در سال ۱۹۸۹ دریافت کرده. قرار است حداقل بطور موقت آدام ج. زوبین جانشین او در خزانه‌داری آمریکا شود.

منبع: واشنگتن پست - 9 ژانویه ۲۰۱۵