محدودیت تحصیل در رشته علوم انسانی

نویسنده
شیرین کریمی

» از دانشگاه به مدارس رسید

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اعلام اینکه از سال آینده هدایت تحصیلی در پایان دوره اول متوسطه انجام خواهد شد گفت: سال آینده ثبت نام در رشته ادبیات و علوم انسانی را در مدارس دولتی عادی نخواهیم داشت. اسفندیار چهاربند در نشست خبری با  رسانه ها در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت انتخاب رشته دانش‌آموزان از سال آینده اظهار کرد: دانش‌آموزان متقاضی رشته علوم انسانی باید در دبیرستان‌های فرهنگ ثبت نام کنند.تلاش می‌کنیم دبیرستان‌های فرهنگ را توسعه دهیم.

به نوشته ایسنا وی در ادامه گفته است:‌ در حال حاضر حدود ۱۲ مدرسه فرهنگ در سطح شهر تهران داریم که با توجه به اینکه باید هر منطقه آموزشی دارای یک دبیرستان فرهنگ باشد، حداقل ۲۴ مدرسه دیگر تا سال آینده راه‌اندازی می‌کنیم.

وی البته علت این محدودیت را به ارتقای کیفی رشته علوم انسانی نسبت داده و  افزوده: در سند تحول بنیادین بر شناسایی استعدادهای برتر و هدایت آن‌ها به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی تأکید شده است. بنابراین تلاش می‌کنیم مدارس فرهنگ را تقویت کنیم تا به ارتقاء کیفیت تحصیل در این رشته بیانجامد

بر اساس این تصمیم نوجوانان تهرانی برای خواندن علوم انسانی در دبیرستان، باید در یکی از مدارس فرهنگ ثبت نام کنند که اگر چه غیر انتفاعی محسوب نمی شوند

 ولی در زمره مدارس هیات امنائی هستند مانند البرز و … که تحصیل در آن ها نیاز به بضاعت مالی خانواده ها دارد که باید سالانه چند میلیون هزینه بپردازند. در غیر.

این صورت از سال آینده  آموزش رایگان رشته علوم انسانی از برنامه آموزش عمومی حذف می شود

محدودیت تحصیل و حذف تدریجی علوم انسانی در ایران از مدت ها پیش و از دانشگاه ها شروع شد.آیت الله  خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی  ( بسیاری از حوادث و اتفاقات دنیا) را ناشی از نظریه پردازی های دانشمندان این رشته ها می دانند و معتقدست: (بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینه های اقتصادی و سیاسی و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در جامعه شناسی، در روان شناسی، در فلسفه؛ آنها هستند که شاخصها  را مشخص می کنند.) او بر همین اساس گفته است: (بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفه هائی هستند که مبنایش مادی گری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربی ها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بی اعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.)

تغییر در آموزش علوم انسانی و محدودیت آن از دوره احمدی نژاد آغازو در دوران دولت روحانی پی گرفته شد.