مبارزه ایران و آمریکا با دشمن مشترک

نویسنده

iranvaamrica.jpg

الکساندر زاویس

رایان کراکر، سفیر آمریکا در عراق، در بحثی پر حرارت به همتای ایرانی خود گفت تهران هنوز به تحریکات خود در عراق ادامه می دهد و این موضوع از ملاقات دو ماه پیش آن ها تفاوتی نکرده است.

وی همچنین گفت ایران، آمریکا و عراق موافقت کرده اند کمیته امنیتی مشترکی برای کاهش و کنترل خشونت در عراق تشکیل دهند.

مقامات عراقی از این اقدام تجلیل کرده و گفتند این اولین اقدام مشخصی است که از این مذاکرات حاصل شده است. کراکر گفت آنچه مهم است نتایج عملی است.

وی اظهار داشت: “ما امروز به وضوح گفتیم که طی دو ماه گذشته عملیات شبه نظامیانی که توسط ایران حمایت می شوند کم نشده بلکه افزوده شده است.” ایران گفته است این اتهامات بی پایه بوده و کمکی به مذاکرات نخواهد کرد.

این مذاکرات در حالی برگزار شد که بر اثر انفجار یک بمب در هیلاله در 60 کیلومتری جنوب بغداد حد اقل 25 نفر جان خود را از دست دادند. این عده بخشی از 55 نفر کشته شدگان امروز در سراسر عراق هستند.

ایران اتهامات حمایت از شبه نظامیان را رد کرده و تاکید دارد حضور نیرو های آمریکا درعراق مهمترین عامل تشدید خشونت ها در عراق است. کاظمی قمی ، سفیر ایران در عراق به کراکر گفت که کشورش آمادگی دارد در کمیته ای متشکل از متخصصین امنیتی نگرانی های آمریکا را بررسی کند. این پیشنهاد را ایران در ملاقات ماه مه نیز ارائه داده بود.

کراکر اظهار امیدواری کرد این کمیته هر چه سریع تر کار خود را شروع کند. زیباری گفت این کمیته سه جانبه ظرف چند روز آینده جزئیات مربوط به ترکیب و وظایف کمیته را مشخص خواند کرد. وی گفت وظیفه اصلی آن به کنترل در آوردن عملیات شبه نظامیان، مبارزه با القاعده در عراق و ایمن کردن مرز عراق با ایران تعیین شده است.

کاظمی قمی به خبر نگاران گفت آزادی پنج ایرانی بازداشت شده توسط آمریکا را خواستار شده است. زیباری نیز از این خواسته حمایت کرده است. مقامات آمریکا گفته اند این عده اعضای سپاه قدس هستند ولی تهران می گوید آن ها دیپلمات هستند. تهران از سوی دیگر چهار ایرانی آمریکایی را به جرم کوشش برای براندازی رژیم ایران دستگیر و زندانی کرده است.

نوری الملکی، نخست وزیر عراق، در جلسه آغازین مذاکرات بغداد گفت نمی خواهد کشورش به صحنه جنگ و کشمکش نیرو های خارجی تبدیل شود. وی افزود: “جو همکاری جدیدی درمنطقه بوجود آمده است که بر اساس آن همه باید با تروریسم که دشمن همه ماست مبارزه کنیم.”

منبع لوس آنجلس تایمز - 25 ژوئیه 2007