زنان ایران در فیسبوک

نویسنده

» تحقیق در مورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی

استفاده از رسانه‌ اجتماعی می‌تواند به مقدار زیادی بر حال و هوا و رفتارها تاثیر بگذارد و همچنین زنان را قدرت بخشد. بنا بر یک تحقیق، زنان ایرانی که از فیسبوک استفاده می‌کنند تمایل به نمایش عکس بی‌حجاب خود دارند.

شان یانگ، از دانشکده پزشکی دیوید گفن دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: “در میان زنان ایران، مدت و میزان فعالیت روزانه در فیسبوک، تابعی است از میل آن‌ها به پوشیدن حجاب سنتی یا خواستشان برای قرار دادن تصاویر بدون حجاب در فیسبوک.”

یانگ به همراه عباس شکیبا از دانشگاه شهید چمران و محمدصادق منتظری از دانشگاه سمنان در ایران، تحقیقی را در مورد زنان ایرانی و استفاده از رسانه اجتماعی انجام داده‌اند.

آن‌ها ارتباط ویژه‌ای بین عوامل مختلف و احتمال قرار دادن تصویر باحجاب یا بی‌حجاب زنان در فیسبوک یافته‌اند.

برندا کی. ویدرهولد، سردبیر مجله روانشناسی سایبری، رفتار و شبکه اجتماعی که این تحقیق را منتشر کرده می‌گوید: “این تحقیق در مورد تاثیر تکنولوژی و رسانه اجتماعی بر عرف‌های فرهنگی و مذهبی اهمیت زیادی دارد.” عنوان این مقاله “تاثیر تکنولوژی‌ شبکه‌های اجتماعی بر رفتار زنان مذهبی محجبه در ایران” است.

این مطالعه نشان می دهد که هر چه مدت زمان پیوستن افراد به فیسبوک و یا شبکه های اجتماعی بیشتر باشد، تمایل آن ها (نسبت به کسانی که اخیرا به این شبکه ها پیوستند)به اینکه عکس های بدون حجاب تا پوشش های سنتی خود رانشان دهند بیشترست. این تحقیق بر روی ۲۵۳ نمونه از سال ۲۰۱۱ تا کنون انجام شده است. علاوه بر تمایل به پوشش غیر سنتی در میان زنان با سابقه بیشتر در عضویت در فیسبوک، این تحقیق نشان داده است که عامل سن، در تمایل به سمت حجاب و پوشش سنتی موثر بوده و با افزایش سن این تمایل بیشتر می شود.

منبع: دی‌ان‌اِی ایندیا - 9 آوریل 2014