انفجار و ترور در مرزهای شرق و غرب

نویسنده
فیروزه متین

» مردم دزفول و پیرانشهر در وحشت ورود داعش

همزمان با ورود نیروهای انتظامی به ماجرای حمله به یک هیات عزاداری در صفی آباد دزفول که منجر به کشته شدن چهار تن شد، مقامات امنیتی از خنثی سازی یک تله انفجاری در منطقه پیرانشهر و بازداشت دو مظنون در این رابطه خبر دادند. در همین حال خبر می رسد که در مناطق مرزی وحشت از پیدا شدن داعش بر دل ها افتاده است.

در حالی که مردم مناطق مرزی غرب کشور در شبکه های اجتماعی با نام های مستعار نگرانی خود را بروز می دهند و ادعا می کنند که موارد انفجار و ترور بیش از این ها بوده است رسانه های داخلی خبر داده اند شامگاه جمعه، سرنشینان یک پژو سواری اقدام به تیراندازی با اسلحه کلاشینکوف به اعضای هیئت مسجد قمر بنی هاشم در شهر “صفی آباد” از توابع دزفول کرده و متواری شدند.

صحنه ای که سایت خبری تابناک از قول شاهدان عینی نقل کرده با توجه به نزدیکی این سایت به منابع سپاه پاسداران، به نگرانی ها دامن زده است. مردم می گویند با همه سانسورها و کوشش برای آرام سازی ها، اما همین ها نگران کننده می تواند بود. 

در گزارش تابناک از قول یک شاهد عینی آمده: “ما مقابل هیات ایستاده بودیم که یک پژو پارس نقره‌ای رنگ پشت سر ما ایستاد. پنج نفر که صورتشان را با چفیه قرمز رنگ پوشانده بودند؛ پیاده شدند و شروع به تیراندازی کردند. در دست یکی از آنها اسلحه کلاش دیدم. او هیکل بسیار درشت و قد خیلی بلندی داشت. من می‌خواستم فرار کنم ولی دیگر هیچ چیز نفهمیدم.”

همین شخص توضیح داده هیات عزاداری که به خود کشیده شد شناخته شده است و از سال‌های پیش در شهرک صفی آباد دزفول برپا است و مردم هر سال در ماه محرم در این هیات عزاداری می‌کنند. دیشب هنوز مراسم نبود ولی در حال آماده کردن وسایل و لوازم در هیات بودند. این منطقه، منطقه‌ای مسکونی است و در وسط شهرک قرار دارد. با این حال امنیت زیادی ندارد و ما چندان رضایتی از وضعیت امنیت شهرک نداریم.(لینک)

بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده تا کنون مرگ ۴ نفر در این حادثه به تایید مقامات رسمی رسیده و شورای امنیت کشور نیز موضوع را در دستور کار قرار داده و هیاتی ا جهت بررسی به منطقه اعزام کرده است.

بنا به نوشته مشرق، جواد زرین‌کلاه مدیرکل امنیتی وزارت کشور بدون این که اطلاعات مفیدی داده و یا از نگرانی مردم کاسته باشد حرف های کلی زده از جمله این که: “ابعاد این حادثه در شورای تأمین استان خوزستان در دست بررسی است.معاونت امنیتی وزارت کشور به طور جد این موضوع را پیگیری می‌کند. همچنین دبیرخانه شورای امنیت کشور نیز چگونگی این حادثه را پیگیری و بررسی خواهد کرد. تیمی از طرف شورای امنیت کشور برای بررسی دقیق این حادثه عازم خوزستان خواهد شد”.(لینک

به نوشته یکی از اهالی محل در شبکه اجتماعی، مقامات دولت به بهانه اطلاع رسانی، نه فاش می کنند که چه گروهی مسوول این اقدامات می تواند بود و نه این که امکان می دهند که تحلیلگران به روشن شدن افکار عمومی بپردازند. نشریات محلی که کلا از هر نوع خبری در این باره منع شده اند و صدا و سیما هم مدام فرصت را برای مومن نمایی و کارآمد جلوه دادن تیم های امنیتی صرف می کند.

احمد قهرمانی، دادستان عمومی و انقلاب دزفول شب پیش در سیمای استان ظاهر شد و گفت “در حال حاضر مقامات قضایی و انتظامی شهرستان دزفول با تمام امکانات و عوامل پیگیر این ماجرا هستند تا بتوانند هرچه زودتر عوامل این حادثه را شناسایی و دستگیر کنند. این اتفاق یک پروسه زمان‌بر است تا بتوانیم اطلاعات موردنیاز و کشف‌شده را به‌صورت دقیق، تجزیه و تحلیل کنیم. تاکنون سرنخی به‌صورت قطعی یافت نشده، مقامات قضایی و امنیتی شهرستان نمی‌توانند در خصوص تروریستی بودن و یا وجود اختلافات داخلی در وقوع این حادثه اظهارنظری داشته باشند.”

تعارفات دادستان از جمله همه قصه پردازی های حکومتی است. او گفته “قطعاً ورود مقامات استانی در این حادثه موجب قوت قلب ما و مردم شده و ما می‌توانیم با امکانات فنی و سایر امکاناتی که با ورود مقامات استانی برای ما مهیا شده خیلی زودتر به نتیجه برسیم. البته تاکنون هیچ‌یک از مقامات وزارت کشور با ما به‌صورت مستقیم تعاملی نداشته‌اند و ما تنها از تعاملات فرماندار شهرستان به‌عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در دزفول بهره‌مند شده‌ایم”.

بی کفایتی و بی اطلاعی مقامات قضایی از میان گفته های دادستان ذرفول پیدا بود وقتی که گفت: “در دیدار با خانواده دو کشته‌شده، توانستیم برخی افراد که این خانواده‌ها به‌عنوان مظنون حادثه به آنها شک داشتند را شناسایی کنیم”.

که این سخن می تواند معنای گسترش دستگیری های کور و آزار دستگیرشدگان به قصد یافتن سرنخ هایی باشد که فعلا در دست نهادهای امنیتی و قضایی نیست. اما دادستان از هشدار و منع پرهیز نکرد وقتی در سیمای استان گفت “از مردم انتظار داریم از اظهارنظرهای غیرکارشناسی و پراکنده به‌شدت خودداری کنند و اجازه بدهند عوامل اطلاعاتی و امنیتی با آرامش بیشتری پیگیر این پرونده باشند. قطعاً این اظهارنظرهای غیرمسئولانه که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، روند کار را برای ما سخت و کند می‌کند، بنابراین مردم باید اظهارنظر و نتیجه‌گیری اصلی را بر عهده مسئولان امنیتی و قضایی شهرستان و استان بگذارند تا بتوانیم خیلی بهتر و زودتر به جزئیات این پرونده دست یابیم و آن را اطلاع‌رسانی کنیم”.(لینک)

 

در شرق چه خبر

همزمان با این حادثه در خوزستان، فرمانده انتظامی ایرانشهر در سیستان و بلوچستان از خنثی سازی یک تلفه انفجاری خبر داد.

بنا به نوشته تابناک، سرهنگ دوستعلی جلیلیان گفت: “ماموران انتظامی ایرانشهر به یک بسته در جاده فرعی نمایندگی سایپا مشکوک و در بررسی آن متوجه می شوند، یک بسته انفجاری است. نیروهای کنترل و خنثی سازی نیروی انتظامی ایرانشهر با اتخاذ تدابیر لازم وارد صحنه شدند و نسبت به انفجار این بسته اقدام کردند.در این خنثی سازی بسته انفجاری هیچ تلفات انسانی و خسارتی نداشته ایم. دو نفر مظنون در این رابطه دستگیر شدند که اطلاعات تکمیلی به اطلاع مردم خواهد رسید”.(لینک)

 باقر حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تنها کسی است که در این باره توضیح داده اما اطلاعات وی نیز پیداست که بیشتر از فرمانده نیروی انتظامی ایرانشهر نبوده است وقتی گفته است: “صبح شنبه نیروی های امنیتی در راستای همکاری اطلاعاتی از وقوع یک تله انفجاری در ورودی محور ایرانشهر به بم آگاه شده و پس از کسب این خبر برای خنثی کردن آن به محل اعزام شدند. پس از حضور ماموران در صحنه، این تله انفجاری منفجر شد که هیچ گونه خسارت جانی و مالی را در بر نداشته است”.

نماینده مجلس در عین حال از دادن شعارهای سیاسی و تبلیغاتی خودداری نکرده و گفته “این گونه اقدام های هیچ گونه خللی در روابط مذاهب و قومیت ها در این دیار ایجاد نخواهد کرد”.(لینک)