نقدی خواستار حفظ حد شرافتمندانه شد

نویسنده
شیرین کریمی

» آمریکا می خواهد ما را از انتخابات سیر کند

همزمان با مواضع اخیر دولتمردان  غربی پیرامون لزوم واژگونی حاکمیت جمهوری اسلامی، دیروز  رئیس سازمان بسیج مستضفین ایالات متحده را به تلاش برای “سیر کردن” مقامات حکومت از برگزاری انتخابات متهم کرد. یک روز پیش از وی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز از دست داشتن غرب  در برپایی تظاهرات 25 بهمن و نا آرامی های پس از آن سخن گفته بود.

سردار محمدرضا نقدی روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری ایسنا ضمن انتقاد از ایالات متحده، این کشور را متهم کرد که در پی “ایجاد شکاف” میان مردم است. رئیس سازمان بسیج خاطرنشان کرد: “روشی که امروز آمریکا در پیش گرفته این است که ما را از انتخابات سیر کند و فضا را ناامن سازد و بین مردم شکاف ایجاد کرده و انتخابات را به اختلافات عمیق قومی، شهری، بالا شهری و پایین شهری و مانند این‌ها تبدیل کند و همه را به جان هم بیاندازند.”

به اعتقاد نقدی اما این روش در جمهوری اسلامی شکست خورده  چرا که “در انتخابات ۸۸ این اتفاق نیفتاد و اکثریت قاطع مردم به جریانی که می‌توانست زمینه ساز نفوذ آمریکا باشد، رای ندادند.”

اشاره سردار نقدی به انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش است؛ زمانی که به اعتقاد مخالفان، با دست کاری گسترده در آرای شهروندان، نتایج انتخابات را به ضرر میرحسین موسوی و مهدی کروبی ـ– رهبران سیاسی جنبش سبز-ـ اعلام کردند. پس از آن بود که با خیزش اعتراضی میلیون ها شهروند، جمهوری اسلامی با بزرگترین بحران سیاسی خود در سه دهه اخیر مواجه شد.

اینک با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در ماه اسفند، نگرانی گردانندگان حکومت اسلامی این است که کشور شاهد صحنه های مشابهی باشد.

در همین راستا روز نهم شهریور آیت الله خامنه ای در سخنرانی عید فطر از مسئولان جمهوری اسلامی خواست اجازه ندهند انتخابات به “امنیت” نظام خدشه وارد کند. او متذکر شده بود: “انتخابات که مظهر حضور مردم است، باید پشتوانه امنیت ما باشد و نباید اجازه داد که این چیزی که ذخیره امنیت است، پشتوانه امنیت است، به امنیت ما صدمه وارد کند.”

 

هوشیار باشیم

و اینک سردار نقدی چنین توصیه می کند: “باید هوشیار و با یک‌دیگر صمیمی باشیم و خویشتنداری کنیم. رقابت انتخاباتی حدی دارد، باید حد شرافتمندانه آن حفظ شود.”

این مقام نظامی همچنین تلویحا وصیت نامه آیت الله خمینی را معیاری برای تشخیص صلاحیت افراد برای حضور در انتخابات دانسته و خاطرنشان کرده است: “همه چیز دروصیت‌نامه امام(ره) روشن است، هر کس وفادار به اصول و ارزش‌های انقلاب باشد، می‌تواند به میدان بیاید.”

سردار نقدی بدون اشاره به تاکید وصیت نامه بنیانگذار جمهوری اسلامی به عدم دخالت نظامیان در امور سیاسی کشور گفته است: “کسی که ثابت کرده، نوکر اجانب است و پول از آل سعود و امیر بحرین گرفته تکلیفش مشخص است.”

در دو سال گذشته حاکمان سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی بار ها تلاش کرده اند رهبران سیاسی جنبش سبز را به وابستگی به کشور های خارجی متهم کنند. آیت الله جنتی، سال گذشته ادعا کرده بود اسنادی در اختیار دارد که کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به “سران فتنه” را تایید می کند. اسناد دبیر شورای نگهبان هرگز منتشر نشد.

سردار نقدی در ادامه انتقاد های خود علیه واشنگتن ادعا کرد آمریکا کوشیده  مردم ایران ضمن “احساس آزادی” به خواست ابر قدرت ها رای دهند. 

 

25 بهمن اولین برنامه بود

اظهارات رئیس سازمان بسیج مستضعفین در حالی مطرح می شود که یک روز پیش از او، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز با اشاره به تظاهرات جنبش سبز در زمستان 89، آمریکا و اسرائیل را متهمکرد که  “دست نشاندگان” خود را به خیابان های ایران فرستاده بودند. رامین مهمانپرست گفته است “اولین برنامه این افراد روز 25 بهمن بوده است.”

 در این روز هزاران تن از شهروندان معترض با فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی به خیابان ها آمدند تا اعتراض خود را به سیاست های جمهوری اسلامی اعلام کنند.

وی تظاهرات پس از 25 بهمن را  نیز متوجه افراد وابسته به آمریکا دانسته و افزوده است: “این افراد سعی داشتند این برنامه را ادامه داده و در کشور ناامنی ایجاد کنند و امیدوار بودند مردم هم به آن‌ها بپیوندند و از این حرکت نهایت استفاده را ببرند.”

 

اصلاحات و انقلاب قطعی است

گفتنی است تنش ها میان غرب و جمهوری اسلامی پس از آن اوج گرفت که  هفته گذشته وزیر دفاع ایالات متحده وقوع  “اصلاحات و انقلاب” در ایران را “قطعی” دانست و گفت: “تنها به زمان نیاز دارد.”

لئون پانه تا که با شبکه تلویزیونی پی بی اس مصاحبه می کرد، ضمن تاکید بر حمایت ایالات متحده از “تحول خواهان” در ایران همچنین متذکر شد: “(آمریکا) باید مراقب باشد که این حمایت تاثیر منفی نداشته باشد و تلاش های آنها ( تحول خواهان) را تحت الشعاع قرار ندهد.”

در همین راستا روز جمعه نخست وزیر سابق بریتانیا نیز در گفتگو با  یک نشریه بریتانیاییخواستار تغییر رژیم در تهران شد. تونی بلر اعتقاد دارد تغییر رژیم جمهوری اسلامی باعث افزایش خوش‌بینی نسبت به کل منطقه خواهد شد.

اظهاراتی که با واکنش تند دولتمردان در تهران مواجه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه  اولین کسی بود  که با بیان اینکه “افرادی مانند بلر در موقعیتی نیستند که  علیه ایران اظهارنظر کنند” به مصاحبه منتشر شده در روزنامه تایمز پاسخ داد.

 

بلر آرزویش را به گور می برد

محمود احمدی نژاد نیز روز دوشنبه خطاب به تونی بلر گفت: “شما آرزویتان را به گور می‌برید من چه باشم یا نباشم شما کارتان تمام است و به جهنم می‌روید.”

با وجود این، روز گذشته روزنامه تایمز، متن سخنرانی وزیر امور خارجه بریتانیا را منتشر کرد که در آن ضمن انتقاد شدید از سیاست های جمهوری اسلامی در منطقه، اعتراضات جنبش سبز  در دو سال اخیر “طلیعه انقلاب های عرب” توصیف شده است.