در عراق بمانید، جنگ با ایران را زمزمه کنید

نویسنده

sepahghods.jpg

ویلیام آرکین


بانیان جنگ عراق و مقامات بلندپایه نظامی آمریکا بیش از پیش هشدار می دهند که ایران مسئول کشتار سربازان آمریکایی، آموزش شورشیان عراقی و تأمین کننده تسلحیات مرگبار مخالفان نیروهای نظامی آمریکا در عراق است. به گفته آنها، ایران حتی عواملی در خاک عراق دارد که به تروریست ها خط می دهند و به آنها کمک می کنند.


اما راه حل حامیان جنگ عراق چیست؟ دست از جنگ عراق نکشید و همچنان جنگ ایران را زمزمه کنید. من یک لحظه هم تردید نمی کنم که ایران تمامی اقداماتی را که این افراد مدعی آن هستند، در جنگ های سایه پس از حملات 11 سپتامبر انجام داده است. اما آیا این اقدامات ایران توسعه طلبانه است و ارزش جنگ دیگری را دارد؟


آنچه که ما اکنون شاهد آن هستیم، نتیجه منطقی صحبت های بیهوده خود ما در مورد جنگ بر علیه ایران است. کشوری که محاصره شده است و احساس تهدید می کند، بیش از پیش با تنها راهی که به آن آشنایی دارد، مقابله به مثل می کند. آخرین چیزی که آمریکا نیاز دارد، این است که به راه حل جنگ با ایران تسلیم شود و این فرضیه غلط را که ایران، عراق بعدی است، بپذیرد.


سرتیپ کوین برگنر سخنگوی ارتش آمریکا در عراق اعلام کرده سازمان اطلاعات ارتش آمریکا بیش از پیش شاهد است که ایران در ناآرامی های عراق و آموزش و تجهیز شورشیان دست دارد و ماهانه سه میلیون دلار برای حمایت از مبارزان عراقی هزینه می کند.


برگنر می گوید: “ایرانی ها ثبات عراق را بهم می زنند و این موضوع باعث نگرانی دولت عراق، نیروهای عراقی و مردم عراق است. آنها از همسایه خود انتظار دارند نقش مفیدتری در کشورشان ایفا کند.”

برگنر می افزاید، نیروی قدس ایران گروههای 60 نفری عراقی ها را به تهران انتقال و به آنها استفاده از سلاح را آموزش می دهد. سازمان اطلاعات ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده است که این اقدام با رضایت “رهبران بلندپایه” ایران صورت می گیرد.


سناتور جوزف لیبرمن در مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال می نویسد: “اقدامات ایران در عراق منطبق با الگوی رفتار توسعه طلبانه و افراط گرایانه در سراسر خاورمیانه امروز است. ایران از تروریسم در لبنان، فلسطین و افغانستان حمایت می کند و هدف آن این است که رژیم های میانه رو را تضعیف کند و خود را قدرت مسلط بر منطقه سازد. دولت ایران با اقدامات خود به ما و متحدان ما در خاورمیانه اعلان جنگ داده است. “


بیش از یک دهه است که ایران اغلب اقداماتی را که اکنون متهم به انجام آنها می شود، انجام داده است. هم اکنون حضور ایران در عراق، به ویژه در میان شیعیان جنوب این کشور و حمایت آن از بسیاری از اعضای کلیدی دولت عراق که بخش قابل توجهی از عمرشان را در تبعید در ایران بسر برده اند، گسترده است.


به گفته برگنر، هدف ایران ایجاد نیرویی مانند حزب الله لبنان در عراق یا به عبارت دیگر ایجاد یک کشور تروریستی در داخل یک کشور دیگر است. گفته می شود نفوذ ایران در عراق بر مبنای شباهت های مذهبی و ارتباط های تاریخی است و بدین ترتیب دولت های محلی ناگزیر خواهند بود یا راهی برای همزیستی مسالمت آمیز بیابند و یا بخشی از مسئولیت امنیت خودشان را به عهده بگیرند.


بنابراین، ایران باید مراقب باشد با حمایت نیابتی از جنگ بر علیه ارتش آمریکا باعث تحریک آمریکا نشود. از سوی دیگر آمریکا نیز باید مراقب باشد که این حس را به ایران انتقال ندهد که این کشور دشمن خونی بعدی آمریکاست و جنگ نتیجه مسلم خواهد بود. این حس تنها ایرانیان را برای دخالت بیشتر تحریک می کند.


منبع: واشنگتن پست، 6 ژوئیه،