مذاکرات هسته ای احمدی نژاد در چین

نویسنده

» گزارش گاردین

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در ماه ژوئن برای شرکت در نشست امنیتی و گفتگو در باره برنامه هسته ای این کشور به چین خواهد رفت. یک دیپلمات بلند پایه چینی ضمن اعلام این خبر از تحریم های جدید غرب علیه ایران انتقاد کرد.

احمدی نژاد در نشست سازمان همکاری های شانگهای، که در بیچینگ در ماه ژوئن برگزار می شود شرکت می کند. سازمان همکاریهای شانگهای گروهی برای همکاری در امنیت منطقه ای است و شامل کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان می شود.

ایران به عنوان ناظر در این کنفرانس شرکت می کند، ولی ممکن است  حضور احمدی نژاد که کشورش در مرکز یک رویارویی بر سر برنامه هسته ای خود با غرب است، این کنفرانس را تحت الشعاع قرار دهد.

چنگ، معاون وزیر خارجه چین گفت: “مسلما در دیدار با هو زین تائو، مساله برنامه هسته ای ایران مورد بحث قرار خواهد گرفت.”

ایران از سوی غرب تحت فشار است تا برنامه هسته ای خود را متوقف کند؛ رئیس شورای امنیت ملی ایران قرار است روز چهارشنبه در این مورد با نمایندگان کشورها موسوم به 5 + 1 دیدار و گفتگو کند. آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرده  که به حصول توافقی برای رهایی از بن بست مربوط به سایت های مشکوک هسته ای ایران نزدیک شده است.

چین در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد و با قطعنامه های پیشنهادی آمریکا برای اعمال تحریم بر ایران مخالفت کرده است. ایران، دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک، بخش عمده صادرات 2.2 میلیون بشکه ای خود را در روز به آسیا صادر می کند که شامل کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی است. هر چهار کشور اکنون خرید های نفت خود ازایران را کاهش داده اند چرا که بر اثر تحریم هایی که آمریکا و اروپا اعمال کرده اند محدودیت های مالی متعددی برای کشورهایی که از آخر ماه ژوئن به بعد از ایران نفت بخرند ایجاد خواهد شد.

سنای آمریکا روز دوشنبه بسته تحریم های جدیدی را بر علیه بخش نفت ایران به تصویب رساند.

چین مکررا خواهان حل مساله برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکره شده است. چنگ، در واکنش به تحریم های جدید آمریکا و اروپا علیه ایران گفت چین با هرگونه اقدامات یک جانبه در خارج از چهارچوب سازمان ملل مخالف است. وی گفت: “ما دقیقا به قطعنامه های سازمان ملل در باره برنامه هسته ای ایران پایبند هستیم. ولی در عین جال چین با تحریم های جداگانه از طریق وادار کردن کشورها به لغو تجارت خود با ایران مخالف است”.

نخست وزیر چین در ماه ژانویه به تهران علیه هرگونه تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای هشدار داد. روزنامه مردم، ارگان حزب کمونیست چین روز چهار شنبه علیه فشار بیشتر آمریکا علیه ایران هشدار داد و گفت این امر بحران را تشدید خواهد کرد.

این روزنامه نوشت: “آمریکا هنوز جای زیادی در برنامه هسته ای ایران برای مانوور دارد. ولی کله شقی در باره رویارویی با ایران باعث خطاهای استراتژیک خواهد شد.”

منبع : گاردین – 23 مه 2012