قطعات حساس نیروگاه از آمریکا به ایران

لوپوئن
لوپوئن

» گزارش لوپوئن از بازداشت یک چینی

یک فرد چینی روز جمعه به بوستون وارد شد تا در برابر دستگاه قضایی آمریکا حاضر شود. به گفته دستگاه قضایی این کشور، وی متهم به آن است که قطعات “بی نهایت حساس” در تولید تسلیحات اتمی را برای ایران تأمین می کرده.

براساس بیانیه منتشر شده ازسوی دادگاه بوستون، این شهروند چینی به نام سیهای چنگ، در کنار یک فرد ایرانی و دو شرکت ایرانی متهم به این عمل شده اند: صادرات سنسورهای فشار که در تولید تسلیحات اتمی کاربرد دارد.

براساس حکم جلب صادره، چنگ از سال ۲۰۰۵ تاکنون هزاران قطعه تولید شده در شرکت “ایواز” در ایالات متحده را به ایران ارسال کرده. این شرکت در سال ۲۰۱۱ ازسوی شورای اروپا به عنوان “نهادی فعال در فعالیت های اتمی یا موشک های بالستیکی” شناخته شد.

چنگ از سال ۲۰۰۹ با سرعت بخشیدن به فعالیت های خود، صدها سنسور فشار ساخت شرکت بین المللی MKS، واقع در ایالت ماساچوست، را تهیه و صادر کرد.

ارسال این قطعات که در نقض کامل قوانین آمریکاست، درنهایت پس از گذر از چین توسط یک شرکت ایرانی دریافت می شدند. براساس حکم صادره، فردی ایرانی به نام سید جلیلی، در این اقدامات مشارکت داشته.

این سنسورهای فشار که در تولید سلاح اتمی و در سانتریفوژهای مبدل اورانیوم به گاز کاربرد دارند، در تصاویر منتشر شده از مرکز غنی سازی نطنز قابل رؤیت اند.

شورای اروپا همچنین خاطرنشان کرده که این سنسورها برای شرکت “کلایه الکتریک” نیز تأمین شده که ازسوی ایالات متحده و سازمان ملل به عنوان “تکثیر کننده تسلیحات کشتارجمعی” شناخته می شود.

قوانین آمریکا صادرات این قطعات به چین و ایران را، در شرایطی که مذاکرات بین المللی پیرامون برنامه اتمی مناقشه آمیز تهران در جریان است، بدون مجوز مخصوص ممنوع کرده.

ایالات متحده همچنین از پلیس بین المللی خواسته است تا یک حکم جلب بین المللی برای فرد ایرانی به نام جلیلی صادر کند. او شرکت وارداتی دارد و برای شرکت ایواز نیز کار می کند.

چنگ در ماه فوریه به دلیل اتهامات وارده ازسوی آمریکا، توسط مسؤولان بریتانیایی دستگیر و از بریتانیا به ایالات متحده فرستاده شد. در صورتی که تمامی اتهامات وارده به او ثابت و وی مجرم شناخته شود، در مجموع به ۳۵ سال زندان محکوم خواهد شد.

لوپوئن، ۵ دسامبر