مقاومت ساپورت در مقابل تحجر

نویسنده

» تحلیل لوموند از مد تازه

غزل گلشیری

تابستان امسال، اغلب دختران ایرانی شلواری را که زیر مانتو می پوشیدند را با جوراب های تنگ که در تهران آن ساپورت میخوانند جایگزین کرده اند: یک نوع جوراب شلواری تنگ و چسبان که تا قوزک پا می آید. و این “موج  ساپورت” خیلی سریع در کل کشور همه گیر شد. این نوع جوراب شلواری  ارزان است و مدل ها و رنگ های مختلفی از آن در سایت های خرید آنلاین وجود دارد. محافظه کاران نسبت به این گرایش جدید که اندام بدن را بیشتر از یک شلوار معمولی نمایان می سازد موضع گرفتند. در برابر این “زوال ارزش های اسلامی” و این “تهاجم فرهنگی”، نیروهای پلیس منکرات و گشت های ارشاد نیز آماده کار شدند. این پلیس ویژه که در اماکن عمومی مختلف نظاره گر شیوه پوشش جوانان است، با “ناقضان قانون” برخورد می کند.

این نظارت که تقریباً به صورت دائمی وجود دارد، به هیچ وجه باعث هراس آغازگران این پدیده جدید نشده. نویسنده وبلاگ “شنود” در اواخر ماه ژوئیه نوشت: “لشگر ساپوت پوشان به تهران حمله کرده.” این وبلاگ نویس می نویسد: “درحال حاضر، دختران بسیاری با لباس های تنگ [که هیچ سنخیتی با مانتوهای متعارف ندارد] در شهر می گردند. آنها پاهای خود را تنها با جوراب های ساپورت نازک و گاهی شفاف می پوشانند.”

 

ایجاد بی ثباتی در جامعه

برخی از سایت های ایرانی که تصاویر دختران با جوراب ساپورت را منتشر کرده اند، از این هم فراتر رفته اند. سایت ندای انقلاب نوشت: “چند روز پیش، پلیس دو دختر را که جوراب ساپورت شان پرچم اسراییل بود دستگیر کرد.” این سایت به طور غیرمستقیم این وضعیت را توطئه اسراییل برای ایجاد بی ثباتی در جامعه ایران قلمداد کرد. در برابر افزایش موضع گیری ها، واکنش هایی نیز انجام شده. درحال حاضر، در حدود چهل صفحه فیس بوک از ساپورت پوشان حمایت می کنند. یکی از آنها در حدود ۱۱۳ هزار طرفدار دارد.

انتخاب رییس جمهورحسن روحانی که به طور آشکار علیه گشت های ارشاد موضع گیری کرده، این امید را به وجود آورده که شاید نظارت های مربوط به پوشش افراد کاهش یابد. حسن روحانی در اواخر ژوئن در مصاحبه ای با هفته نامه چلچراغ اظهار داشت: “عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است. به عقیده من، اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مد نظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سؤال نمی رود.” آیا رییس جمهور ایران که به اعتدال گرایی مشهور است، خواهد توانست سخنان خود را عینیت بخشد؟ ظاهراً پاسخ منفی است. زیرا به نظر می رسد که پلیس منکرات و گشت های ارشاد همچنان فعال اند. حسن روحانی در اواسط ماه سپتامبر به نیروی انتظامی گفت که “شأن انسانی” را رعایت و با احترام عمل کند. ولی او به موازات این سخنان به جوانان نیز توصیه کرد تا به “فرامین دینی و سنت ها” احترام گذارند.

منبع: لوموند، ۵ اکتبر