مرگ گاهی ریحان می‌چیند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رشید اسماعیلی به دلیلی نامعلوم درگذشت

رشید اسماعیلی٬ فعال سابق دانشجویی و عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) روز گذشته به علت نامعلومی درگذشت.

اعضای خانواده‌ی وی در گفت‌وگو با “روز” تاکید کردند که دلیل مرگ وی هنوز مشخص نیست. بنا به گفته‌ یکی از دوستان اسماعیلی٬‌ وی پس از صرف صبحانه به اتاق خود رفت و در نهایت ساعت ۴ عصر دیروز٬ اعضای خانواده متوجه شدند که او فوت کرده است. رشید اسماعیلی پس از آن به بیمارستان منتقل شد٬ اما هنوز علت مرگ وی مشخص نشده است.

وی از جمله دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه علامه‌ طباطبایی بود. در سال ۸۵ و به دنبال فعالیت‌های دانشجویی٬ کمیته انضباطی این دانشگاه٬ حکم محرومیت از تحصیل وی را صادر کرده بود. وی آن زمان دانشجوی رشته‌ی حقوق‌بشر در مقطع فوق‌لیسانس این دانشگاه بود.

رشید از اعضای اولیه‌ی حلقه‌ی لیبرال‌ها٬‌ عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)‌ و همچنین از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۸۸ بود.

رشید اسماعیلی با برخی از رسانه‌های داخل و خارج ایران نیز همکاری داشت. از وی مقاله‌های متعددی در سایت‌هایی چون روز‌ آن‌لاین٬ گویا نیوز٬ شهروندیار و … منتشر شده است. او در داخل ایران نیز با روزنامه‌هایی چون کارگزاران همکاری داشت.

اسماعیلی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دو بار بازداشت شد. نخستین بار در پی اعتراضات روز عاشورای سال ۸۸ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران اصفهان بازداشت شد. وی پس از ۷۰ روز از زندان آزاد و در نهایت به یک سال و شش ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال محکوم شد.

او دومین بار نیز در شهریورماه سال گذشته بازداشت شد. برای بازداشت دوم هم دلایلی ارائه نشد و اطلاعات سپاه پاسداران هرگز اتهامات وی را به طور رسمی اعلام نکرد. وی در دوران بازداشت٬‌فشارهای زیادی را متحمل شد و مدت‌ها اجازه تماس با خانواده‌ و اعلام وضعیت خود را نداشت. بازداشت دوم وی بازتاب زیادی داشت و با اعتراض‌های مختلفی روبه‌رو شد. از آن جمله تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی بیانیه‌ای در اعتراض به بازداشت او منتشر کرده بودند.

آن زمان برخی اخبار غیررسمی حکایت از آن داشت که نزدیکی وی به عبدالله نوری و تلاش برای فراهم کردن شرایط حضور اصلاح طلبان و تحول‌خواهان در انتخابات و نزدیکی و انسجام آن‌ها٬ از جمله دلایل بازداشت وی بوده است.

در ساعات اولیه‌ی انتشار خبر درگذشت او٬ برخی گفته بودند که علت مرگ٬ تصادف بوده است. این خبر اما پس از ساعاتی تکذیب شد. تا لحظه‌ی تهیه‌ی این گزارش٬ خانواده رشید اسماعیلی٬ اطلاعات بیشتری پیرامون مرگ وی در اختیار رسانه‌‌ها قرار نداده‌اند.

برخی از دوستان اسماعیلی می‌گویند که گرچه تا زمان اعلام رسمی٬ نمی‌توان پیرامون  مرگ وی گمانه‌زنی کرد٬ اما با اشاره به تهدیدهای نهادهای امنیتی علیه اسماعیلی و آزار و اذیت‌های چند ماه گذشته٬ نباید فرضیه های مختلف را از نظر دور داشت.

اسماعیلی معتقد به اصلاح از درون جمهوری‌اسلامی بود. وی از حامیان کمپین “نه به تحریم” بود و در یکی از آخرین فعالیت‌‌های خود بیانیه‌ای را به همراه ۴۶۴ فعال سیاسی و مدنی دیگر در حمایت از نامه ۵۵ زندانی سیاسی به اوباما و درخواست برای برداشتن تحریم‌ها٬ امضا کرده بود. نوشته‌های وی در وبلاگش٬ همین روند نظری را نشان می دهد .

وی همچنین چند سال از همکاران سایت روز آن‌لاین بود و برخی یادداشت‌های خود را درروز منتشر می‌کرد. اما پس از آخرین بازداشت و به دلیل فشارهای نهادهای امنیتی٬ مجبور شد که این همکاری را قطع کند.

وی در یکی از آخرین پست‌های اکانت توییتر خود نوشته بود: “ایام هجر را گذراندیم و زنده ایم / ما را به سخت جانی خود این گمان نبود”.