مشکل فنی و دسترسی به فیس بوک

نویسنده

» گزارشی از آر تی

دسترسی ناگهانی کاربران ایرانی فیس بوک و توئیتر بدون استفاده از فیلترشکن، دیری نپایید و بعد از چند ساعت قطع شد.

عصر روز دوشنبه، کاربران ایرانی بطور ناگهانی موفق شدند بدون استفاده از فیلتر شکن، به شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا کنند.

بسیاری در ابتدا گمان کردند که این اتفاق نتیجه سیاست های جدید حسن روحانی، رئیس جمهور میانه روی ایران است که نزدایرانیان و حتی غرب فردی است که به نظر می رسد شفاف عمل می کند.

تعداد زیادی از کاربران فیس بوک که از این اتفاق خوشحال شده بودند در صفحه های خود نوشتند” روحانی مچکریم” یا “فیس بوک را خدا آزاد کرد”.

اما روز سه شنبه مشخص شد که این اتفاق در نتیجه اشکال فنی در سیستم مخابرات بوده است. عبدالصمد خرم آبادی، دبیرگروه کار تعیین مصادیق مجرمانه اینترنت، گفت که این اتفاق حاصل یک اشکال فنی بوده است و متخصصان تلاش می کنند منبع این مشکل را پیدا کنند.

وی گفت: “دسترسی بدون فیلتر شکن به فیس بوک مشخصا به دلیل مشکلات فنی بوده است و ما تلاش می کنیم تا دریابیم کدام یک از شرکت های خدمات اینترنتی مسئول آن بودند. این شرکت مجازات خواهد شد.”

آرش تاجیک، مدیر یک شرکت اینترنتی در تهران گفت که به اعتقاد وی دولت درحال تست کردن وضعیت بوده است.

او می گوید: “آنها دست به این آزمایش زدند تا دریابند در صورت برداشته شدن فیلتر ها می توانند وضعیت را کنترل کنند یا نه.”

امیر رضا، معتقد است که دولت این اقدام را انجام داد تا دریابد چه کسانی و چگونه از فیس بوک استفاده می کنند.

در سال ۲۰۰۹، در زمان اعتراضات گسترده به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد، شبکه های اجتماعی بدل به پایگاه های فعالیت های ضد دولتی شدند و تظاهرات های اعتراضی توسط کاربران این شبکه های اجتماعی سازماندهی می شد.

بعد از یک ماه که از ریاست جمهوری حسن روحانی می گذرد، سختگیری ها کمتر شده است. برخی از مقامات رسمی ازجمله خود روحانی و وزیر امور خارجه اش از توئیتر استفاده می کنند و امید به تغییر را زیاد کرده اند.

حساب های کاربری رسمی این افراد سوژه بحث هایی نیز شده است زیرا عده ای معتقد هستند که این یک کشمکش داخلی بین میانه رو ها و اولترا محافظه کاران در بدنه سیاسی ایران است. این بحث با بحث های جدید در مورد جعلی بودن یا نبودن این حساب ها همراه شد.

اینکه ایا روحانی قادر خواهد بود فضای شفافی با غرب ایجاد کند و یا بتواند در تصمیم گیری صرف روحانیون محافظه کار به رهبری آیت الله علی خامنه ای، تغییری بوجود بیاورد، در آینده مشخص خواهد شد.

آر تی، 17 سپتامبر