تماشای والیبال برای زنان ممنوع

نویسنده
لارپوبلیکا

» گزارش از لارپوبلیکا

این قانونی است که برای ورزش هایی که مردان در آن بازی می کنند، وضع شده است. چند روز پیش در تهران، در جریان مسابقات والیبال بین تیم های ایران و برزیل در ورزشگاه آزادی، در حالیکه زنان برزیلی وارد سالن شده بودند، برای زنان ایرانی ورود به ورزشگاه و طرفداری از تیمشان ممنوع بود. زنان ایرانی، پشت درهای بسته ماندند.

به نظر می رسید که با حضور گسترده مردم در استادیوم ها تغییری صورت بگیرد اما چنین نشد. چند روز پیش در جریان دیدار برزیل و ایران، زنان برزیلی موفق شدند وارد استادیوم بشوند و تیمشان را تشویق کنند.

ورزش والیبال در ایران در حال رشد است. به لطف مربی سابق آرژانتی اش خولیو ولاسکو، و مربی کنونی اش سلوبودان کوواچ، تیم ایران درخشیده و در میان مردم محبوبیت کسب کرده است. از سال ۲۰۱۲ مقامات ایرانی قانونی را وضع کردند که بموجب آن حضور زنان در ورزشگاه ممنوع شد. چند روز پیش، بیش از آنکه در مورد پیروزی تیم برزیل بر ایران حرفی زده شود، همه درباره جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه حرف می زدند. سایت کانون زنان نوشت که با وجود درخواست فدراسیون جهانی والیبال از فدراسیون والیبال ایران برای دصدورمجوز حضور زنان در استادیوم، باز هم از ورود زنان جلوگیری شد.

در حدود ۵۰ نفر در مقابل درب استادیوم و زیر پرچم ایران برای اعتراض جمع شده بودند و بدون خشونت اعتراض می کردند. تنها دلیلی که برای ممانعت از حضور زنان آورده می شود این است که: “زنان نمی توانند مسابقه ای را ببینند که در آن تیم مردان بازی می کند.” این اعتراض زمانی به اوج خود رسید که زنان ایرانی متوجه شدند که زنان برزیلی وارد ورزشگاه شدند. مقامات در مورد این موضوع هم چنین توضیح دادند: آنها پاسپورت برزیلی داشتند. به زنان ایرانی گفته شد: به خانه هایتان برگردید و برای تیم ملی دعا کنید.

 سایت ایسنا در مقاله اش این اقدام را محکوم کرد: “آیا خون زنان برزیلی از خون زنان ایرانی رنگین تر است؟” عنوان مقاله از یک ضرب المثل فارسی گرفته شده است و اعتراض به تبعیض است. در این مقاله نوشته شده است: “آنچه از همه تلخ تر است، دیدن زنان برزیلی بود که براحتی وارد استادیوم می شدند و تیم شان را تشویق می کردند. برعکس زنان ایران پشت درها ماندند. مشخص است که پاسپورت برزیلی ارزشش از کارت شناسایی ما در داخل کشور خودمان بیشتر است.”

شهیندخت مولاوردی، مشاور رئیس جمهور در امور زنان نیزبه ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ها اعتراض کرده است و گفته است که “نیروهای انتظامی و امنیتی باید فواید حضور زنان و موج شادی که برای خانواده و جامعه بوجود می آید، درک کنند.”

لارپوبلیکامنبع: 17 ژوئن