کشف هسته‌های داعش در ایران

نویسنده
مریم کاشانی

» نگرانی از گسترده شدن جنگ عراق و سوریه

چند روز پس از اظهارات فرماندهان نظامی که خبر از نفوذ نیروهای داعش به مرزهای ایران دادند و در حالی که برنامه هایی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود که تاکید دارد تنها ایران است که می توان داعش را دفع کند، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که چند تیم‌ عملیاتی داعش در ایران دستگیر شده‌ است.

حجت‌الاسلام علوی، وزیر اطلاعات در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: “عناصر تکفیری و تروریستی که برنامه سرقت مسلحانه در تهران و انفجار بمب در حرم حضرت معصومه(س) در قم را داشتند شناسایی شده و زیر ضربه قرار گرفتند. هسته‌ها و تیم‌های مرتبط با داعش یکی پس دیگری کشف و امکانات آنها ضبط و نفرات آنها زیر ضربه قرار گرفتند و می‌بینید که با تمام مساعدتی که از طرف سرویس‌های دشمن می‌شوند که یک گوشه‌ای از جمهوری اسلامی را به نا امنی بکشند موفق نشده‌اند و این یک امر تصادفی نیست.”

او در این سخنرانی مدعی شد که چندین عملیات مسلحانه دیگر نیز توسط این وزارتخانه خنثی شده است. علوی همچنین گفت: “ما اطمینان می‌دهیم که وزارت اطلاعات با اشراف فراگیر خود حرکات دشمن را زیر نظر دارد و هرجا که دشمن قصد توطئه‌ای داشته باشد باز شکاری وزارت اطلاعات بر آنها فرود آمده و آنها را در چنگال قدرتمند خود می‌گیرد و از این طریق امکان هر توطئه‌ای را از آنها سلب خواهد کرد.”

همزمان با این سخنان، اظهارات سرتیپ پاسدار حسین دهقان، وزیر دفاع نیز منتشر شد که گفته بود: “گروهک تروریستی داعش توان و ظرفیت تهدید کردن مرزهای ایران را ندارد و ما این گروهک را تهدیدی برای خود تلقی نمی‌کنیم، جامعه ایرانی نیز پذیرای حضور نیروهای گروهک تروریستی داعش نیست.” او اضافه کرد: “به طور قطع توان نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی ایران در حدی است که می‌تواند هر حرکتی را از طرف این گروهک پیش از آغاز خنثی کند. هر حرکت گروهک تروریستی داعش توسط نیروهای امنیتی ایران رصد می‌شود.” وزیر دفاع ایران همچنین اعلام کرد: “اگر گروهک تروریستی داعش توان انجام حرکتی علیه امنیت ایران را داشت تاکنون اقدام‌های خود را آغاز کرده بود، اما توانمندی نیروهای نظامی، امنیت و انتظامی ایران سد راه تحرکات آنهاست.”

در هفته‌های گذشته، چند تن از مقامات نظامی بلندپایه در ایران نسبت به خطر داعش و احتمال کشیده شدن بحران به داخل ایران هشدار داده بودند. ابتدا اظهارات سرلشگر پاسدار قاسم سلیمانی منتشر شد که در مراسمی به مناسبت آزادی خرمشهر گفته بود: “چطور برای ریزگردها و گرد و خاک جلسه منطقی می گذاریم که البته درست و منطقی، بر سلامت کودکان و پیران ما اثرگذار و توجه به آن بحق است و باید بدانیم که طاعون داعش که سر بریدن انسان برایش آسان تر از گوسفند است و صدها نفر را خواباندند، سربریدند و فریاد الله اکبر سر دادند نیز خطر بزرگی است. اگر کسی ملت را از این خطر آگاه نکند و برای رفع این بلا تلاش نکند در مصیبت آینده شریک و این یک عامل بزرگ است و رفع آن عین منافع ملی ماست.” او معتقد بود: “ یک ضلع از منافع ملی حفظ و دور نگه داشتن یک ملت از کشتار وحشیانه است. امروز برای مقابله با این پدیده خطرناک (داعش ) جز جمهوری اسلامی کسی در تقابل با آن قرار ندارد. ما نیاز به نفت و خاک عراق و چیزی از عراق و هیچ کشور دیگری نداریم و به همه آنها کمک کننده هستیم.”

در همان روز، سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز طی سخنانی به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر در صحن علنی مجلس گفته بود: “این گروهک‌های داعش در استان‌های مرزی ما فضاسازی کرده بودند و زاغه مهمات و نیرو پیش‌بینی و آماده کرده بودند تا در زمان ورودشان با ترور، انفجار، آشوب کنند که توسط سربازان گمنام کشورمان خنثی شد.” او تاکید داشت: “ما در کمتر از سه روز 5 تیپ رزمی را برای مقابله با آنها سازمان‌دهی کردیم و نیروهای پیاده و بالگرد شناسایی ما تا 40 کیلومتر به داخل خاک عراق رفتند و توپخانه‌هایمان را ثبت تیر کردیم. امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آنها خودشان را آماده می‌کنند.”

اظهارات مکرر مقامات نظامی درباره خطر داعش و نزدیک شدن بحران منطقه به ایران، انتقاد برخی رسانه‌های راستگرای ایران را برانگیخت. از جمله سایت بصیرت، وابسته به سپاه پاسداران در یادداشتی با عنوان “داعش را می ترسانید یا مردم را؟” نوشت: “چند روزی است که برخی مسئولان درباره گروهک تروریستی داعش و حضور آنان در نزدیکی مرزهای ایران و…! سخنانی گفته‌اند که به نظر می‌رسد، گفتن آن ضرورتی نداشته است. […] گفتن چنین سخنانی جز بزرگنمایی گروهک تروریستی بی‌ریشه‌ای، چون داعش و تشویش اذهان عمومی در داخل، به ویژه در نقاط مرزی هیچ کارکرد دیگری ندارد. موضوع مهمی که بایست مسئولان به هنگام ایراد چنین سخنانی به‌دقت به آن توجه داشته باشند.”

با اینهمه به نظر می‌رسد که خطر داعش برای ایران چیزی نیست که با پنهان‌کاری کم شود. دیروز اظهارات رئیس جمهور عراق در گفتگو با صدای آمریکا، نیز منتشر شد که با اشاره به این که خطر گروه داعش، ایران را هم تهدید می‌کند، گفته بود: “اگر عراق به دست پیکارجویان داعش بیافتد، ایران نیز به خطر خواهد افتاد.” او با اشاره به کمک‌های ایران به عراق در ماجرای حمله داعش، تاکید کرد: “ایران خوب می‌دانست اگر داعش در منطقه حاکم شود، ایران نیز دچار خطر خواهد شد.”