احمدی نژاد بجز جبهه پایداری کسی را ندارد

نویسنده
جلال یعقوبی

» زمینه سازی برای بازگشت؟

خبرگزاری ایرنا دیروز از قول علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی نژاد خبر داد: “احتمالا برخی از نزدیکان دولت دهم برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی ورود پیدا می کنند.” روزنامه آرمان نیز گفتگویی با فیاض زاهد منتشر کرد که در آن گفته: “ یکی از دلایل اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت وی به قدرت به گوش می‌رسد ناشی از دلایل فردی و شخصیتی احمدی‌نژاد است. از منظر سیاسی نیز احمدی‌نژاد فاقد پایگاه ریشه دار اجتماعی و سیاسی است. احمدی‌نژاد ثمره زد و بندهای روزگار بوده است؛ بدین معنی که وی بدون اینکه در صف انتظار ایستاده باشد بر صدر آمده و اکنون که از صدر به پائین رفته خیلی محل توجه و رجوع گروه ها نیست.” او تاکید کرده:“فضا برای بازگشت وی به هیچ وجه آماده نیست. با این وجود وی تمایل دارد مساله آمدن یا نیامدنش در صدر اخبار باشد تا همچنان خود را به عنوان یک چهره تأثیرگذار سیاسی نشان دهد.” فیاض زاهد در ادامه گفته: “احمدی‌نژاد که دارای وزن اجتماعی و سیاسی نبود و رأیی نداشت. پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد «جبهه پایداری» [است]. این برای همه کارشناسان مسجل شده است که در جامعه ما هیچ گاه نمی‌توان از قابلیت اینها در انتخابات رأی به دست آورد.”

علی مطهری نیز دیروز در گفتگویی تاکید کرد: “من فکر می کنم که حتی اگر پروژه های آقای روحانی شکست بخورد، باز هم مردم طرف آقای احمدی نژاد نمی روند. به یک سمت دیگر می روند، چون یکبار تجربه کردند و همین کافی است.”

با اینهمه احمدی نژاد و هواداران او چنین تصوری ندارند. چند ماهی است که خبرهایی از تلاش دوباره او برای بازگشت به صحنه سیاسی منتشر میشود.حتی چندی پیش گفته شد که او در انتخابات میاندوره ای مجلس از شهر نهاوند کاندیدا خواهد شد. در ابتدا روشن نبود که احمدی نژاد به کدام جریان سیاسی نزدیک شده است. گفته میشد که او جلسات منظمی با برخی وزرای سابق کابینه‌اش برگزار میکند و در حال برنامه ریزی برای انتخابات آینده است. اما به مرور فاش شد که حامی اصلی احمدی نژاد، جبهه پایداری خواهد بود.

 حسین کنعانی‌مقدم از فعالان سیاسی راستگرا طی گفتگویی با خبرگزاری ایلنا گفت: “ریشه جبهه پایداری را احمدی‌نژاد برقرار کرد. اگرچه برخی از افراد این جبهه از وی اعلام برائت کردند، اما به نظر می‌رسد که در انتخابات مجلس آینده بیشتر به دنبال یارگیری حول محوریت احمدی نژاد باشند.”

 او اضافه کرد: “جبهه پایداری باید در مسائل سیاسی شفاف برخورد کند. و اگر خود را اصولگرا می‌دانند باید با اصولگرایان وحدت کنند و اگر نه باید صراحتاً بگوید که با احمدی نژاد هستیم. جبهه پایداری به دلیل اینکه از پایگاه مردمی خوبی برخوردار نیست، نگران انتخابات مجلس آینده است و برای همین فعلاً چراغ خاموش حرکت می‌کند.”

از طرفی دیگر، روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان “کابوس پایداری ها برای اصولگرایان” که چهارم اردیبهشت منتشر شد، نوشت: “جبهه پایداری شده است ادامه «کابوس احمدی‌نژاد» برای «اصولگرایان». پایداری‌ها هم همچون احمدی‌نژاد ابتدا ادعای اصولگرایی داشتند و حالا نقطه مقابل اصولگرایی شده‌اند. اصولگرایان سنتی به هر شکلی نصیحت می‌کنند و به آنها هشدار می‌دهند اما پایداری‌ها راه خودشان را ادامه می‌دهند. صف‌آرایی‌های این روزهای اصولگرایان مقابل پایداری‌ها شاید کمی بعد همچون ماجرای احمدی‌نژاد ختم به خیر نشود و اصولگرایی «پایداری‌ها» از ریشه کتمان شود.”

امیر محبیان از نویسندگان روزنامه رسالت هم به روزنامه اعتماد گفته بود: “چیزی که از حالا در تحلیل تحولات جریان پایداری می‌توان به آن پی برد این است که حرکت پایداری‌ها بیش از آنکه برای خودشان باشد برای کسی است که در پشت پرده ماجرا قرار دارد. جبهه پایداری چند ماهی می‌شود که سعی بر کلید زدن بازگشت محمود احمدی‌نژاد دارد ولی هنوز بین انتخاب و حمایت از احمدی‌نژاد و جلیلی تصمیم قاطعی نگرفته و مردد است که سرباز احمدی‌نژاد باشد یا سعید جلیلی.”

بهروز نعمتی، نماینده مجلس و نائب رییس فراکسیون “رهروان ولایت” هم هفته قبل در گفتگویی تاکید داشت: “به غیر از جبهه پایداری آقای احمدی نژاد کسی را در کشور ندارد که بخواهد از او حمایت کند درواقع از آنجاییکه پایداری ها سالها از طریق آقای احمدی نژاد به منافعی رسیده اند شاید بخواهند ادامه دهنده راهشان باشند.”

 او افزوده بود: “اصولگرایان نیز امروز به این نتیجه رسیده اند که برخی از تندروی های آقای احمدی نژاد مشکلات جدی را برای کشور ایجاد کرد لذا من فکر نمی کنم دیگر اصولگرایان درفکر حمایت از ایشان باشند.”

با وجود انتشار اخبار متعدد از نزدیک شدن جبهه پایداری و احمدی نژاد، برخی اعضای این جبهه چنین ارتباطهایی را تکذیب کرده اند. امیر حسین قاضی زاده، عضو جبهه پایداری و نماینده مشهد گفته است: “واقعا احمدی نژاد در حال حاضر دیگر برای جبهه پایداری موضوعیتی ندارد که بخواهیم بر مبنای آن با دیگر اصولگرایان اختلاف داشته باشیم.”

او با رد حمایت جبهه پایداری از احمدی نژاد افزوده: “رهبر معنوی جبهه پایداری یعنی حضرت آیت الله مصباح یزدی ، صریح ترین انتقادات را به آقای احمدی نژاد داشت و بحث انحراف را ایشان مطرح کرد . بحث واژه انحراف که بعدها به طور معمول به عنوان جریان انحرافی مطرح شد، توسط آیت الله مصباح نخستین بار طرح شد.”

همچنین فاطمه آلیا دیگر عضو جبهه پایداری نیز به خبرگزاری ایسنا گفت: “واقعا مواضع جبهه پایداری در مقابل احمدی‌نژاد مشخص است. نیروهایی که امروز عضو جبهه پایداری هستند در انتخابات سال 84 و 88 ریاست جمهوری از احمدی‌نژاد حمایت کردند، البته در زمان دولت دهم تا یک مقطعی با نقد دلسوزانه به برخی موضعگیری‌های دولتمردان یا استفاده از برخی افراد در دولت که مقام معظم رهبری درباره آنها نظر صریح و شفاف داده بودند، حمایت خود را ادامه دادند اما بعد از اینکه توجهی به این انتقادها نشد اعضای جبهه پایداری همچون سایر مردم عمل کردند.”

او تاکید کرد: “اصلا بعد از آن دیگر ارتباطی نیست. بعد از تمام شدن دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد هیچ کدام از اعضای پایداری هیچ نزدیکی، جلسه یا ارتباطی با آقای احمدی‌نژاد ندارند.”

در این میان، سایت راستگرای فردا، گفتگویی با عباس سلیمی نمین منتشر کرد که در آن ادعا کرده بود “اصلاحات خواهان رقابت احمدی نژاد و روحانی” است. سایت فردا در مقدمه این گفتگو نوشته بود: “گرچه احمدی نژاد خود بیان داشته که اصولگرا نیست و بسیاری از اصولگرایان منتقد جدی وی هستند اما هنوز افرادی در این جریان نسبت به بازگشت احمدی‌نژاد امیدوار هستند و شاید در آینده بر روی وی سرمایه گذاری کنند. از همین رو یکی از خطراتی که جریان اصولگرایی را تهدید می کند ماجرای بازگشت احتمالی احمدی نژاد به قدرت با بهره گیری از پایگاه اجتماعی این جریان است.”

سلیمی نمین در این گفتگو درباره بازگشت احمدی نژاد تاکید داشت: “جناح اصلاح طلب مایل است چنین چیزی صورت بگیرد و رقابتی بین احمدی نژاد و روحانی ایجاد کنند. در این خصوص قرائن نشان می دهد که رسانه های متمایل به جناح اصلاحات نیز برای این امر زمینه سازی می کنند که دایره رقابت را اینگونه شکل دهند.”

او اضافه کرده بود: “هر جریانی که بتواند رقیب خودش را خودش انتخاب کند بسیار در مسائل سیاسی موفق خواهد بود. عملکرد آقای احمدی نژاد در اواخر دولتش، کمک شایان توجهی به مطرح شدن جریان آقای هاشمی رفسنجانی کرد.”

 سلیمی نمین با انتقاد از کمک احمدی نژاد به مخالفان اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته گفته بود: “تمام توان آقای احمدی نژاد بر تخریب جریان اصولگرایی بود. آیا این کمک محسوب می شود یا خیر؟ تمام توان احمدی نژاد بر این بود که کاندیدای اصلی جریان اصولگرایی که آقای قالیباف بود را تخریب کند. احمدی نژاد قسم خورده بود نگذارد قالیباف رئیس جمهور شود. در این زمینه سوگند هم یاد کرده بود و با تمام توان نیز وارد این میدان شد. بعضی از نیروهای اصولگرای کج سلیقه نیز با احمدی نژاد همگام شدند، مانند جریان پایداری.. آیا این کمک احمدی نژاد به پیروزی روحانی نبود؟ “