روش مخالفت احمدی نژاد با خامنه‌ای؛ گم کردن نامه ها

نویسنده
مریم کاشانی

» نوعی از مقابله با رهبر جمهوری اسلامی

سایت مشرق، وابسته به بخش امنیتی سپاه پاسداران در گزارشی با نقل بخشی از خاطرات محمد محمدی‌ری‌شهری، خبر داد که در ماجرای ادغام سازمان حج و زیارت و سازمان میراث فرهنگی، محمود احمدی نژاد دستور سیدعلی خامنه‌ای را نادیده گرفته است.

این سایت در گزارشی با عنوان “گم شدن نامه رهبر انقلاب در نهاد ریاست‌ جمهوری” از قول ری‌شهری خبر داد که وقتی در دولت احمدی نژاد قرار می‌شود این ادغام صورت گیرد، خامنه‌ای با آن مخالفت می‌کند: “طی تماس تلفنی با آقای حجازی، ماجرا را پرسیدم. ضمناً من شنیده بودم جلسه مزبور به ریاست آقای احمدی‌نژاد برگزارشده بود اما آقای حجازی اظهار داشت: سه‌شنبه هفته قبل در جلسه شورای اداری به ریاست آقای دکتر داوودی معاون اول رییس‌جمهور، ادغام این دو سازمان با یکدیگر به تصویب رسید که به دلیل مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با آن، قرار شد این مصوبه اعلام نشود ولی آقای احمدی‌نژاد برخلاف نظر قبلی امروز دستور اعلام این خبر را داد.”

به گفته او پس از آن ماجرا، بقایی خواستار برکناری یکی از کارکنان سازمان حج می‌شود و ری‌شهری به او پاسخ می‌دهد که این سازمان زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی نیست و بنابراین امکان اجرای خواسته او وجود ندارد. پس از آن بقایی می‌گوید که از مخالفت خامنه‌ای در این زمینه خبری ندارد. ری‌شهری اضافه کرده است: “اتفاقاً آن شب آقای حجازی را دیدم و پاسخ آقای بقایی را با ایشان در میان گذاشتم و ایشان گفت: هفته قبل نظر مقام معظم رهبری طی نامه‌ای به‌صورت کتبی به رییس جمهوری ابلاغ‌شده و فردا هم مجدداً نسخه‌ای از این نامه را ارسال خواهیم کرد. من تا آن موقع از این موضوع بی‌اطلاع بودم و لذا برایم سؤال شد که چگونه علی‌رغم ابلاغ نظر رهبری، آقای احمدی‌نژاد دست به چنین اقدامی زده است؟! البته پیش از آن‌هم سابقه داشت که وقتی ایشان با نظری مخالف بود، بعضی از نامه‌ها گم می‌شد!”

خاطرات ری‌شهری که به تازگی منتشر شده، قبلا هم خبرساز بود. اواسط اردیبهشت‌ماه گذشته سایت الف بخشی از خاطرات ری‌شهری مربوط به سخنرانی احمدی‌نژاد در مراسم حج را نقل کرده و نوشته بود که او معتقد بوده جهان را امام زمان مدیریت می‌کند.

البته موضوع تقابل خامنه‌ای و احمدی‌نژاد محدود به همین یک مورد نیست. نادیده گرفتن اولیه حکم خامنه‌ای درباره معاون اولی مشایی که در نهایت به علنی شدن نامه مزبور انجامید و همچنین خانه‌نشینی او در اعتراض به ابقای وزیر سابق اطلاعات، پاره‌های دیگری از همین داستان هستند.

به نظر می‌رسد در حالی که محمود احمدی‌نژاد و همراهان او برای شرکت در انتخابات آینده آماده می‌شوند، بخشی از جریان راستگرای حکومت تلاش می‌کند با یادآوری تقابل خامنه‌ای و احمدی‌نژاد از فراهم شدن زمینه بازگشت او جلوگیری کند.

اوایل فروردین‌ماه اسدالله عسگراولادی، از اعضای شورای مرکزی جمعیت موتلفه در پاسخ به این پرسش که اگر احمدی‌نژاد را ببیند چه توصیه‌ای به او خواهد داشت، گفته بود: “می‌گویم از قدرت فاصله گرفته‌اید و زمان استراحت و مطالعه فرا رسیده است!” در همان روزها احمد توکلی، دیگر نماینده راستگرای مجلس هم در پاسخ به این سوال که در صورت بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاسی چه خواهد کرد، گفته بود: “ من که حاضر نیستم به هیچ وجه با او باشم. فکر می‌کنم خیلی از اصولگراها این طور هستند.” او درباره نوع مواجهه حاکمیت با احمدی‌نژاد هم گفته بود: “احمدی‌نژاد از نظر من اهلیت و صلاحیت این کارها را ندارد. اگر بخواهیم به ضوابطی که حرف می‌زنیم پایبند باشیم، کسی که جلوی قانون می‌ایستد می‌گوید من قانون را قبول ندارم، شورای نگهبان برای او نامه می‌نویسد و می‌گوید: «تو نمی‌توانی تشخیص‌دهنده قانون باشی» بعد احمدی‌نژاد می‌گوید «قانونی که مفید نبینم اجرا نمی‌کنم»، این اصلا دویی در عالم سیاست است. نمی‌شود اجازه داد چنین کسی در عالم سیاست فعال باشد. اگر اجازه دهند معنی‌اش این است که به حرف‌هایی که می‌زدند پایبند نیستند.”

از سوی دیگر مواجهه مستقیم احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی که اکنون ریاست قوه قضائیه و قوه مجریه را بر عهده دارند، هواداران و متحدان آنان را نیز خشمگین کرده است. تلاش علی لاریجانی برای پیگیری شکایت مجلس از احمدی‌نژاد و همچنین تعقیب همراهان او توسط قوه قضائیه نشانه‌ای از جنگی پنهان است که پشت صحنه همچنان در جریان است.

در این میان به نظر می‌رسد که اگر حمایت رهبر جمهوری اسلامی نباشد، سرنوشت احمدی‌نژاد نیز همچون همراهانش خواهد بود. شاید به همین دلیل است که حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز از اینکه احمدی‌نژاد همچنان راست راست راه می‌رود، تعجب کرده است. او چند روز پیش به روزنامه آرمان گفت: “آقای احمدی‌نژاد«خودمحور» بود و با تصمیمات آنی گاها قانون را نادیده می‌گرفت. نکته دوم اینکه احمدی‌نژاد برخی حرمت‌ها را رعایت نمی‌کرد. نکته سوم اینکه احمدی‌نژاد به شکل‌های مختلف رویکردی پوپولیستی داشت و با شعارها و اقداماتش مردم را جذب می‌کرد. بنده گاهی پیش خود فکر می‌کنم چرا آقای احمدی‌نژاد «راست راست» راه می‌رود؟”

پیش از این هم حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و نماینده تهران در مجلس به خبرگزاری ایسنا گفته بود: “آقای احمدی‌نژاد و آن جریان انحرافی خود را در دایره اصولگرایان تعریف نکردند و دائما گفتند که مدیون اصولگرایان نیستیم. آقای احمدی‌نژاد مدعی بود که آرایی که به دست آورده حاصل اقدامات شخصی خودش و کسانی بوده که با او همراهی می‌کنند، البته این تحلیل درستی نبود، اما به هر حال وقتی آن‌ها خودشان را جزو جریان اصولگرا تعریف نمی‌کنند، چه اصراری است که ما بخواهیم آن‌ها را جزو اصولگرایان تلقی کنیم.”

گرچه بخشی از متحدان آیت‌الله مصباح یزدی در جبهه پایداری و همچنین بخشی از همراهان احمدی‌نژاد در دولت سابق، تلاش می‌کنند که او را بار دیگر به صحنه بیاورند، اما به نظر می‌رسد که مخالفان او حتی در میان راستگرایان بیش از موافقان او باشند. یادآوری تقابل احمدی‌نژاد و خامنه‌ای هم بخشی از برنامه‌ای است که برای دور نگهداشتن رئیس سابق دولت از عرصه سیاسی در حال انجام است.