حاکمان امروز از شاه بی رحم ترند

نویسنده

» گزارش بوستون گلاب از وضعیت منقدان حکومت در ایران

علی اکبر دارینی و جیسون کیسر

رهبران مبارز مخالف دولت را متهم کردند که از حکومت شاه بی رحم ترند در عین حال مقامات ایران اعلام کردند که سرکوب های اینترنتی جدیدی در راه است تا جنبش اصلاحات یکی از ابزار  های تبلیغات زنده اش را از دست بدهد.

دو چهره اصلاح طلب مطرح گفتند که نیروی انتظامی برای برای مقابله از تظاهرات ضد دولتی که هفته گذشته در جریان سی امین سالگرد حمله به سفارت آمریکا صورت گرفت، از نیروهای ویژه استفاده کردند.

 

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، که جنبش اعتراضی نسبت به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات ماه ژوئن از باطوم استفاده کردند و حتی به سر زنان باطوم زده اند. آنهااین اقدام را اقدامی زشت توصیف کردند که حتی در دوران محمدرضا شاه پهلوی که با انقلاب اسلامی سال 1979 سرنگون شد، چنین رفتاری با مردم صورت نگرفته بود.

در بسیاری از وبسایت های مخالف دولت از قول مهدی کروبی  نوشته شده است:« من نمی فهمم این چه رفتاری است که با مردم می کنند. من پانزده سال با حکومت پهلوی مبارزه کردم اما چنین سرکوب هایی ندیدم».

 

این اظهارات اینترنتی تکیه گاه اصلی جنبش مخالفان است که با وجود سرکوب های وحشیانه، تلاش می کند در اعتراض به نتیجه انتخابات ماه ژوئن به خیابان بیاید وزنده بماند. موسوی و حامیانش معتقدند که او پیروز واقعی انتخابات است اما احمدی نژاد با تقلب خود را برنده انتخابات معرفی کرده است.

 

مقامات ایران در تلاش آشکارشان برای خاموش کردن مخالفان، اعلام کردند که پلیس اینترنتی برای شناسایی افرادیکه در سایت های سیاسی اقدام به نشر اکاذیب می کنند، تشکیل شده است.

 

اکثر وبسایت های مخالفان در حال حاضر فیلتر شده اند اما فعالان ایرانی به محص فیلتر شدن سایتی، سایت جدیدی را ایجاد می کنند.

 

دوزاده واحد نیروی انتظامی به بازجویان گزارش می دهند. سرهنگ مهرداد امیدی، رئیس واحد مبارزه با جرائم اینترنتی گفت که آنها در کسانی را که اقدام به “توهین و نشر اکاذیب” می کنند، تحت تعقیب قرار می دهند، این عبارتی است که بسیاری از فعالان مخالف به آن متهم شده اند.

 

روزنامه نگار اصلاح طلب، اکبر منتجبی، این اقدام را آخرین دور سختگیری ها درمورد رسانه ها در کشور توصیف کرد و گفت:« مقامات می دانند که اینترنت یکی از محدود راه هایی برای مخالفان است تا صدایشان را به گوش جهان برسانند. آنها می  خواهند صدای مخالفان را خاموش کنند.

 

ایران همچنین روز یکشنبه با محکوم کردن یک فعال دانشجویی به هشت سال زندان یکی دیگر از ابزار کلیدی اش برای مقابله با مخالفان را استفاده کرد. بیش از صد فعال سیاسی که برخی از آنان اصلاح طلبان کهنه کار هستند از ماه اوت در دادگاه حاضر شده اند و به اتهام شرکت در تظاهرات و تلاش برای براندازی حکومت اسلامی کشور، محاکمه شده اند.

 

موسوی روز شنبه گفت که سرکوب مردم در خیابان و در رسانه ها مانع از این نمی شود که مردم دست از خواسته های مدنی و آزادی های سیاسی و دموکراسی خواهی بردارند.

 

موسوی گفت:« ما خواستار آزادی زندانی های سیاسی هستیم. ما بدنبال تضمین برای برگزاری انتخابات سالم هستیم. ما خواسستار آزادی مطبوعات و آزادی بیان هستیم. اسلام دینی منطقی است نه دینی که قلم ها را بشکند و روزنامه ها را فله ای تعطیل کند».

 

موسوی و کروبی در گفته هایشان دست به روی نقاط حساس گذاشتند و حکومت ایران را با حکومت شاه مقایسه کردند.

 

رهبران ایران اسلامی، بارها حکومت شاه را که از سوی آمریکا حمایت می شد، بعنوان حکومتی دیکتاتور و بی رحم تقبیح کردند.حکومت شاه چند بار به روی تظاهر کنندگان آتش گشود و بسیاری از زندانیان سیاسی گفته اند که در دوران شاه در زندان تحت شکنجه شدید بوده اند.

 

حالا، فعالان سیاسی می گویند که برخورد حکومت با زندانیان شدیدتر است. کروبی گفته است که به او اطلاع داده اند که معترضان ، چه زن و چه مرد، توسط زندانبانان خود بیرحمانه مورد تجاوز قرار گرفته اند و از لحاظ روحی و جسمی آسیب دیده اند.

 

مخالفان می گویند که دستکم 72 نفر در جریان اعتراض های بعد از انتخابات کشته شده اند. دولت تعداد قطعی کشته شدگان را 30 نفر اعلام کرده است.

 

سختگیری های رسانه ای باعث شده است که خبرنگاران از صحنه تظاهرات خیابانی دور شوند و دستگیری دست جمعی رهبران مخالف دولت جنبش را با کمبود رهبران بلقوه اش مواجه کرده است.

 

با این حال حضور مخالفان در اینترنت و فرستادن دقیقه به دقیقه تصاویر و منتشر کردن آن بر روی سایت هایی چون توییتر و فیس بوک، دیگران را در جریان سرکوب های بعد از انتخابات قرار داده است.

 

سردار محمد علی جعفری رئیس سپاه پاسدارن که نیروی تحت فرماندهی اش بزرگترین ابزار سرکوب اعتراضات گسترده بودند، روز یکشنبه گفت که رهبر انقلاب ایران، آیت الله علی خامنه ای از سپاه به دلیل “پایان دادن به آشوب ها” تقدیر کرده است.

 

به گفته سایت مخالف دولت موج کمپ، عبدالله مومنی، فعال دانشجویی به جرم اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در تظاهرات به  هشت سال زندان محکوم شده است.

 

این وبسیات به نقل از همسر مومنی، فاطمه آدینه وند  نوشت که این حکم نا عادلانه است و حضور مومنی را در تظاهرات خیابانی تکذیب کرد.

 

مومنی سخنگوی تشکل دانشجویی به اسم دفتر تحکیم وحدت بود. او در روز 21 ژوئن در ستاد تبلیغاتی کروبی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود، دستگیر شد.

 

منبع: بوستون گلاب 14 نوامبر