فعالیت در اراک برخلاف توافقنامه است

نویسنده

» رویترز گزارش می دهد

دوبی ـ علی رغم توافقنامه ایران با غرب که بر اساس آن فعالیت های اتمی را باید متوقف کند روز چهارشنبه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت ساخت و ساز در رآکتور اتمی سایت اراک ادامه خواهد یافت.

سایت نیمه تمام تحقیقاتی آب سنگین اراک یکی از چندین مورد بحرانی در مذاکرات اتمی ژتو در هفته گذشته بود؛زمانی که ایران و شش قدرت جهانی به توافق رسیدند که برنامه اتمی ایران در قبال برداشته شدن محدود تحریم های اتمی متوقف شود.

بر اساس متن توافقنامه ایران گفته است که “هیچ پیشرفتی در فعالیت های راآکتور اراک” نخواهد داشت.

اما بر اساس متن ترجمه شده سخنان ظریف در مجلس که در سایت پرس تی وی منتشر شده است وی گفته: “ظریفت سایت اراک قرار نیست افزایش یابد. مفهومش   این است که سوخت جدید تولید نشود و دستگاه نصب نگردد، اما ساخت‌وساز ادامه پیدا خواهد کرد.”

اما کارشناسان می گویند شکاف (معنایی) آشکاری در متن توافقنامه وجود دارد که به ایران اجازه می دهد قطعات را خارج از سایت درست  و بعدا در راکتور اتمی نصب کند. به درستی مشخص نیست که  ظریف به این دست ساخت و ساز اشاره داشته یا مورد دیگری مورد نظر وی بوده است.

تهران می گوید می تواند رآکتور را سال آینده افتتاح کند. ایران ادعا می کند که هدفش ساخت ایزوتوپ های پزشکی است اما کشورها غربی می گویند در سایت اراک همچنین می شود پلوتونیوم تولید کرد؛ یکی از دو ماده ای که– در کنار اورانیوم غنی شده می شود از آن برای ساخت هسته شکافتنی بمب هسته ای استفاده کرد.

منبع : رویترز – 27 نوامبر

.