جنجال بر سر علامه نامیدن
نوه خمینی

نویسنده
فیروزه متین

» نگرانی پایداری از برنامه هاشمی برای خبرگان

در حالی که موج حمله رسانه ای اخیر به علی اکبر هاشمی رفسنجانی به دلیل نقل خاطره ای از همسر آیت الله خمیتی هنوز فروکش نکرده، برخی از سایت های نزدیک به دلواپسان پای ماجرای “علامه” نامیدن حسن خمینی از سوی وی را نیز به میان کشیده و آن را در راستای اهداف او برای مجلس خبرگان آتی دانسته اند.

در این میان، واکنش رجانیوز، ارگان جبهه پایداری، از بقیه شدیدترست به طوری که در شماره دیروز خود در گزارشی با عنوان “هاشمی با «علامه» خطاب کردن سید حسن خمینی، چه خوابی برای بیت امام دیده است!؟” نوشته: “شاید بتوان از علامه نامیدن سید حسن خمینی از سوی هاشمی، تحلیل های متفاوتی ارائه کرد اما نکته ای که معمولا در این میان کمتر مورد توجه قرار می گیرد، سابقه هاشمی در تعریف و تمجید از برخی چهره ها و سنگر گرفتن در پشت نام آنها است چنانچه بازخوانی تاریخ نشان می دهد پیش از این نیز وی در سال ۸۸ با مطرح کردن میرحسین موسوی و به صحنه کشاندن وی، نهایت استفاده خود از حضور او در انتخابات را انجام داد. حال به نظر می رسد جدیدترین پروژه هاشمی رفسنجانی مطرح کردن سید حسن خمینی و سنگر گرفتن پشت تابلوی بیت امام و نوه بنیانگذار انقلاب است تا به این وسیله، اهداف پیدا و پنهان خود را جلو ببرد، اگرچه ممکن است در شرایط کنونی «علامه» گفتن وی به حسن خمینی مورد خوشایند وی و بسیاری از اصلاح طلبان باشد اما به نظر می رسد پایان خوشی برای نوه امام در این سناریو دیده نمی شود… «تشابه رفتاری هاشمی و اصلاح طلبان با یکدیگر» در سالهای گذشته، امروز می تواند درس عبرتی برای سید حسن خمینی جوان باشد و شاید علامه گفتن های امروز هاشمی تاریخ انقضای زودرسی داشته باشد! تاریخ چنین نشان می دهد و می توان برای راستی آزمایی این مساله، باز هم منتظر بود و در پس گذر زمان قضاوت دقیق تری کرد”.

آرمان پرس نیز که دیدگاه های حسن عباسی را بازتاب می دهد از هاشمی بابت علامه نامیدن حسن خمینی انتقاد کرده و در گزارشی با عنوان “پروژه علامه سازی توسط حاج آقا خاطره” آورده است: “مهم ترین نکته ای که هاشمی تلاش کرد به وسیله آن ضمن نزدیک کردن سید حسن خمینی به خود در سطح جامعه کلید بزند آغاز پروژه ی علامه سازی نوه امام بود. در شرایطی که نوه ۴۳ ساله امام راحل که تولیت حرم ایشان را هم بر عهده دارند با عنوان رسمی حوزوی حجت الاسلام و المسلین در سطح حوزه به تدریس و تحقیق مشغول است برخی طرفداران وی در ماه های اخیر تلاش داشتند در همه محافل وی را با لفظ آیت الله خطاب کنند و این بار هاشمی رفسنجانی اما پا را فراتر از همه این ها گذاشت و با اطلاق عنوان غیر رسمی علامه که در طول تاریخ اسلام تنها برای بزرگانی همچون «علامه طباطبایی، علامه حلی، علامه مجلسی،علامه امینی و علامه بحرالعلوم» که خدمات برجسته ای به تشیع ارائه دادند تلاش کرد از سید حسن تقدیر کند. این تقدیر متملقانه که به نظر هیچ دستاویز علمی ندارد تنها برای نزدیکی بیشتر با سید حسن به کار برده شده است تا در سیاست ورزی های آینده هاشمی استفاده از سید حسن خمینی جایگاه ویژه ای داشته باشد”.

 افکار نیوز اما به شکلی علنی تر به پروژه احتمالی هاشمی رفسنجانی در زمینه سازی برای جانشینی آیت الله خامنه ای اشاره کرده و نوشته: “هاشمی باز هم در شطرنج سیاسی کشور فعال شده و به نظر می رسد یکی از شخصیت هایی که بر روی او سرمایه گذاری کرده سید حسن خمینی است که می خواهد او را وارد مجلس خبرگان کند. چهره ای که علیرغم نسبت با امام اما خط و مشی اصلاح طلبی اش نمود بیشتری نسبت به اصولگرایی دارد و همواره با هاشمی رفسنجانی رابطه ای خوب داشته است. باید منتظر ماند و دید آیا سید حسن خمینی نامزد انتخابات خبرگان می شودیا نه؟”

سایت نامه نیوز هم نوشته: “آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که استاد بازی شطرنج در سپهر سیاست ایران است، اما استراتژی ویژه‌ای را برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در نظر دارد. او به دنبال آوردن دو فرد محبوب در جامعه به انتخابات است. هاشمی در اولین گام، به دنبال حضور دوباره حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است تا روحانی بعد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی سومین رئیس جمهوری باشد، که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت می‌کند. حضور روحانی در انتخابات می‌تواند، اولین برگ برنده هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری باشد. اما پروژه اصلی هاشمی رفسنجانی در کنار حضور حسن روحانی، دعوت از سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. دعوتی که چندی پیش از سوی برخی اصلاح طلبان انجام شد. برخی چهره های با سابقه اصلاح طلب از حاج سید حسن آقای خمینی که سالیانی را در قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخته خواسته اند خود را برای انتخابات خبرگان رهبری نامزد کند”.

 غلامعلی رجایی، مشاور هاشمی رفسنجانی در واکنش به این مواضع نوشته است: “وقتی از نقش خوب مرحوم حاج سیداحمدآقا در اداره ی بیت امام سخن گفت از نوه‌های امام از نسل فرزندش احمد هم یکایک نام برد و تجلیلی شایسته کرد و دربیانی شگفت برای همگان ضمن اشاره به منزلت علمی و مجتهد بودن حاج سید حسن آقا و درس خارج ایشان در قم از وی به‌عنوان علامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین نام برد و تأکید نمود بیت امام محور امید مردم هستند که از این تعبیر پیدا بود نگاه ژرف ایشان معطوف به آینده است. امیدوارم سایت ایشان همه ی سخنان مهمشان را که صداوسیما مثل همیشه آن‌ها را کاملاً سانسور کرد و حتی خلاصه‌ای از آن‌ها را به مردم نگفت در اختیار مردم بگذارد”.

 هاشمی خود نیز دیروز در اولین واکنش به موج انتقادات اخیر، اینبار به جای “علامه” خطاب کردن حسن خمینی، او را “حاج سید حسن آقا خمینی” نامیده اما گفته است: “نگران هجه های رسانه ای نیستم،گروهی که مانع سخنرانی حاج سیدحسن آقا خمینی شدند، پیاده نظام دلواپسان امروزند”.