متهم مبهم، بمب گذاری مبهم تر

نویسنده

mottahamshiraz.jpg

رسا قاضی نژاد

با اینکه گزارش شورای امنیت ملی ایران به صراحت بر “انفجار ناشی از وجود برخی اقلام جنگی در نمایشگاه یادمان ‏شهدا” در‎ ‎کانون “رهپویان وصال شیراز” تاکید دارد اما برخی از چهره های مسوول این شهر همچنان تاکید دارند که ‏موضوع انفجار شنبه هفته گذشته غیر از این بوده است.این درحالی است که انتشار عکس “متهم حادثه شیراز” از سوی ‏یک سایت اینترنتی، موضوع انفجاردر”حسینیه سیدالشهدا” را وارد مرحله جدیدی کرده است.‏

سایت البرز خبرداده است در مراسم سومین روز خاکسپاری جان باختگان حادثه حسینیه سید الشهداء شیراز که ‏عصر جمعه در حسینیه ثاراله این شهر برگزار شد عکس فردی که ازوی بعنوان مظنون بمب گذاری! نام برده می شد، ‏در دست برخی از اعضاء کانون رهپویان وصال شیراز دیده شد. ‏

به گزارش البرز در این عکس که گفته می شود با کمک اداره آگاهی شیراز تهیه شده، جوان 20 ساله بدون ریش و با ‏موهای متوسط و مایل به زرد مجعدی دیده می شود که شاهدان میگویند: چند دقیقه قبل از حادثه یک عدد کیف سامسونت ‏را در زیر جایگاه معراج الشهدا ( محل انفجار ) قرار داده و به بهانه گرفتن وضو از آن مکان خارج شده است.‏

شنیده ها حاکیست تلاش برای پیدا کردن وی تااین زمان نتیجه نداده است. برخی ازاعضای این کانون که هنوز معتقد به ‏بمب گذاری دراین حادثه هستند براین باورند که برخی عوامل وهابی دراین ماجرا دست داشته اند. اما این اظهارات ‏تاکنون دلیلی را به همراه نداشته است. این مطالب درحالی میان اعضای این کانون دهان به دهان میچرخد که مراجع ‏رسمی کشور علت این انفجار را وجود برخی ادوات جنگی موجود درنمایشگاه عنوان میکنند.‏

غیر از این عکس، امام جمعه شیراز نیز این هفته با اشاره به انفجار هفته گذشته حسینیه‎ ‎سیدالشهدا شیراز با بیان این ‏مطلب که “چرا می گویید احتمال بمب گذاری منتفی است”، گفت: “میان نمی دانم و بمب گذاری در کار نبوده، فرق ‏زیادی است‎.‎‏”‏

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در خطبه‌های نماز جمعه شیراز افزود: “گروههای‎ ‎کارشناسی مشغول تحقیق هستند و ‏نباید در خصوص علت این انفجار قضاوت عجولانه کرد. هم‎ ‎اکنون کارشناسان خبره‌ای از تهران در شیراز حضور پیدا ‏کرده‌اند و مشغول تحقیق و‎ ‎بررسی هستند و باید منتظر نظر نهایی کارشناسان بود‎. ‎‏”‏

وی همچنین با اشاره به عملکرد دولت، اظهارداشت: “متاسفانه دولت در این ماجرا به‎ ‎جای اعتمادسازی، اعتمادسوزی ‏کرد. مسوولان با ایجاد زمینه‌های لازم و اطلاع‌رسانی‎ ‎صحیح به جامعه اعتمادسازی کنند و به دشمن اجازه بهره‌برداری ‏ندهند‎.‎‏”‏‎ ‎

به همین دلیل به عقیده امام جمعه شیراز، کشته شدگان این حادثه ‏‎ ‎‏”شهید” هستند. وی در این مورد توضیح داد: “اگرچه ‏در برخی خبرها گفته می‌شود که این یازده نفر که در‎ ‎این حادثه شهید شدند، شهید محسوب نمی‌شوند اما به لحاظ شرعی ‏این عزیزان مقام رفیع‎ ‎شهادت را کسب کرده‌اند، هرچند که بنیاد شهید قوانین خاص خود را دارد.“‏

آیت الله محی الدین حائری شیرازی از حسینیه کانون رهپویان وصال به عنوان مرکز‎ ‎انسان سازی یاد کرد و گفت: “این ‏مراکز نباید تعطیل شوند و باید قوی تر از گذشته به‏‎ ‎کار خود ادامه دهند‎.‎‏ به مسئولان کانون رهپویان وصال توصیه می ‏کنم که خودشان‎ ‎حسابی برای کمک به توسعه کانون و حسینیه و مصدومان حادثه افتتاح کنند”‏‎.‎

با این حال، آیت الله جنتی، امام جمعه نماز تهران موضعی همسو با گزارش منتشر شده از سوی شورای عالی امنیت ‏ملی گرفت: “قطعا این واقعه بر اثر بمب گذاری توسط دشمنان رخ نداده و به طور حتم وقوع چنین حادثه ای در اثر ‏برخی بی توجهی ها و سهل انگاری ها به مانند واقعه مسجد ارک تهران بوده است.“‏

‎ ‎تاکید بربمب گذاری‎ ‎

شامگاه شنبه، ۲۴ فروردین ماه، انفجاری در حسینیه “سید الشهدا” مربوط به کانون رهپویان وصال شیراز رویداد که ‏در اثر این انفجار، ۱۲ نفر کشته و ۲۰۲ نفر مجروح شدند. از سوی برخی از مسوولان این کانون و از جمله دبیراین ‏کانون، انجوی نژاد، این حادثه به عنوان یک حادثه تروریستی اعلام شد اما سه شنبه گذشته دبیرخانه شورای امنیت ‏کشور، با انتشار اطلاعیه ای “وجود برخی اقلام جنگی درمحل حادثه” را علت انفجار روز شنبه در حسینه سید ‏الشهدای شیراز اعلام کرد.در اطلاعیه رسمی شورای امنیت کشور که به ریاست وزیر کشور تشکیل جلسه می دهد، ‏آمده بود: “بر اساس مطالعات و بررسی های میدانی دقیق کارشناسان ارشد اعزامی شورای امنیت کشور به شیراز ‏مشخص شد که علت اصلی انفجار، وجود مهمات جنگی در غرفه یادمان شهدا در حسینیه سیدالشهدا بوده است و انفجار ‏هر گونه بمب یا انتقال مواد انفجاری از بیرون منتفی است.“‏

با اینحال، برخی از اعضای این کانون و بخصوص انجوی نژاد، بر بمب گذاری بودن این حادثه هنوز تاکید دارند حتی ‏در مراسم تشییع پیکر کشته شدگان حادثه، دربرخی بیلبوردهای مربوط به کانون رهپویان وصال شیراز در شهر شیراز، ‏علت حادثه به صراحت بمبگذاری اعلام شده بود؛ اما این بیلبوردها در روز تشییع پیکر جان باختگان حادثه، دست ‏کاری و قسمت مربوط به جمله “بمبگذاری ” در برخی از آنها بریده شده بود‏‎.‎

محمد انجوی نژاد، سخنران اصلی این کانون، به سایت خبری الف، متعلق به احمد توکلی گفته است: “عده ای سعی می ‏کنند ماجرا را حادثه جلوه بدهند تا به طور غیر واقعی شهر را امن جلوه بدهند در حالی که این وظیفه آنهاست که امنیت ‏ایجاد کنند. این که گفته می شود حادثه بوده، هرگز این طور نیست و آنچه که روی میز معراج الشهدا بوده علاوه بر ‏آثار و نامه های شهدا چند پوکه خالی منور بوده است و عکس های معراج الشهدا قبل از انفجار این را تایید می کند.“‏

سایت خبری ایران نیز روزگذشته خبر داد: “استاندار فارس تاکنون‎ ‎دوبار به دیدار حجت السلام انجوی نژاد رفته و از ‏او در خواست کرده است که‎ ‎بیانیه ای مشترک در مورد انفجار حسینیه بدهند که هر دو بار با جواب‎ ‎منفی حجت الاسلام ‏انجوی نژاد مواجه شده است”.‏

گفته می شود استاندار شیراز قصد دارد در این بیانیه‎ ‎تاکید کند که حادثه انفجار در حسنیه از روی سهل انگاری بوده ‏است‎.‎

‏”سایت خبری ایران” همچنین نوشته است: “چندی پیش خبرنگار سایت ایران مصاحبه ای با یکی از‏‎ ‎کارشناسان ‏اعزامی به شیراز داشت و علت حادثه را جویا شده بود که این کارشناس صریحا‎ ‎تاکید کرده بود که حادثه حسنیه یک ‏بمب گذاری بوده است‏‎.‎‏”‏‎ ‎

دیروز از بیمارستان نمازی شیراز نیزخبردادند که یکی دیگر از مجروحان این حادثه به مرگ مغزی دچار شده تا به ‏این ترتیب آمار کشته شدگان به عدد 13 برسد. ‏

آرمین- س، ‌نویسنده وبلاگ “وبلاگ همه ما خوبیم” درمطلبی درمورد انفجار شیراز نوشته است: “طبق اعلام رسمی ‏دبیرخانه شورای امنیت کشور حادثه شیراز نه مربوط به عوامل بهائی و ضد تشیع بوده و نه عده ای که مدعی شده ‏بودند.بلکه ناشی بازی عده ای هئاتی باعث چنین فاجعه ای شد. هیاتی هایی که فکر می کنند اگر اسم مجلس، مجلس امام ‏حسین (ع) باشد دیگر همه چیز بیمه است و خاطرها باید جمع باشد.حالا اگر هم حادثه ای اتفاق بیافتد و کسی کشته شود، ‏خب این هم سعادتی ست. شهادت در راه مجلس امام حسین!منتها شهادتی که امتیازات بنیاد شهید را شامل نمیشود! ‏سوالی که مسلماً بی پاسخ خواهد ماند این است که با این ناشی بازی چگونه برخورد خواهد شد؟ و آیا اگر بهایی ها ‏عامل این انفجار بودند، برخوردی که با آنها میشد چقدر با برخوردی که اکنون با سهل انگاران می شود فرق دارد؟”‏