راستگرایان و بحران احمدی‌نژاد

نویسنده
جلال یعقوبی

» "می خواهند بین اصولگرایان تفرقه بیندازند"

علیرضا زاکانی، نماینده راستگرای مجلس اعلام کرد که عده‌ای می‌خواهند با بحث حضور احمدی‌نژاد در انتخابات آینده مجلس در میان اصولگرایان تفرقه بیندازند.

به گزارش سایت جماران، او گفت: “دوم خردادی ها علاقه‌مند هستند که احمدی نژاد به انتخابات ورود پیدا کند، چرا که با وجود وی می‌توانند بین اصولگرایان تفرقه بیندازند. دوم خردادی‌ها علاقه‌مند هستند همه اصولگرایان را در چهره احمدی نژاد تعریف کنند و گذشته را تا قدری سیاه جلوه دهند که بتوانند آن را در پرونده اصول گرایان بنویسند.”

او درباره انتخابات آینده و احتمال ائتلاف گروه‌های موسوم به اصول‌گرا با احمدی‌نژاد نیز گفت: “ائتلافی صورت نمی‌گیرد چون احمدی‌نژاد اطرافیان نزدیکی دارد که ما از اول منتقد ایشان بودیم. احمدی‌نژادی‌ها شعار عدالت دادند اما موفق نشدند.”

خبرگزاری ایلنا هم از قول زاکانی نوشت: “احمدی‌نژاد اطرافیان نزدیکی دارد که اطراف او هستند و ما هم از اول منتقد آن‌ها بودیم «چراکه آن‌ها انطباقی با جریان اصولگرایی نداشتند. آن‌ها شعار عدالت دادند» اما عدالت را در همه شئون رعایت نکردند. شعار مبارزه با مفاسد دادند «اما برای آن» حریم و خط قرمز قائل شدند. یک متن و پیوستگی از عناصر مردمی «به نام احمدی‌نژادی‌ها هستند که کاملا جریان انقلابی هستند و برآمده از متن جامعه هستند و این دسته کاملا اصولگرا و مورد قبول ما هستند» اما نزدیکانی که پیرامون احمدی‌نژاد هستند را اصولگرا نمی‌دانیم.”

راستگرایان از برنامه آینده احمدی‌نژاد و چگونگی حضور او در انتخابات و احتمال ایجاد شکاف دوباره در میان راستگرایان نگران‌اند. درحالی که جبهه پایداری به دنبال ائتلاف دوباره با احمدی‌نژاد است، بخش بزرگتر راستگرایان که با جریانهای سنتی‌تر آن مانند جامعه روحانیت مبارز و حزب موتلفه نزدیک هستند، تمایلی به این کار ندارند.

در هفته‌های اخیر برخی از چهره‌های نزدیک به راستگرایان تاکید کرده‌اند که احمدی‌نژاد از اصول‌گرایان نیست. چندی پیش احمد توکلی در جواب این سوال که اگر احمدی‌نژاد بازگردد “او را می‌پذیرید یا کنار می‌زنید؟” گفته بود: “من که حاضر نیستم به هیچ وجه با او باشم. فکر می‌کنم خیلی از اصولگراها این طور هستند.”

پس از او حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز طی یک گفتگو اعلام کرد: “آقای احمدی‌نژاد و آن جریان انحرافی خود را در دایره اصولگرایان تعریف نکردند و دائما گفتند که مدیون اصولگرایان نیستیم. آقای احمدی‌نژاد مدعی بود که آرایی که به دست آورده حاصل اقدامات شخصی خودش و کسانی بوده که با او همراهی می‌کنند، البته این تحلیل درستی نبود، اما به هر حال وقتی آن‌ها خودشان را جزو جریان اصولگرا تعریف نمی‌کنند، چه اصراری است که ما بخواهیم آن‌ها را جزو اصولگرایان تلقی کنیم.”

چند روز پیش هم حسین کنعانی‌مقدم عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی در گفتگویی با سایت نامه تاکید کرد: “احمدی‌نژاد ضربات سنگینی به اصولگرایان زده است، در زمان ایشان ریزش‌های بسیاری در جریان اصولگرایی صورت گرفت. حتی بسیاری از افراد با سابقه انقلاب به دلیل همراهی با احمدی‌نژاد اکنون زیر سوال هستند در عین حال به نظر می‌رسد کسانی که یکبار آزموده شدند بار دیگر این راه را انتخاب نخواهند کرد.”

او البته معتقد بود که احمدی نژاد و اطرافیان او حتما در انتخابات شرکت خواهند کرد و شایعه دوری مشائی از او هم چندان جدی نیست: “ به نظرم روش‌هایی که بیان شده بیشتر برای تطهیر احمدی‌نژاد و اطرافیانش است. کارهایی که احمدی‌نژاد انجام می‌دهد نشان از آن دارد که مشایی همچنان همراه وی است. احمدی‌نژادی‌ها از هر فرصتی برای ورود به انتخابات و کسب قدرت استفاده می‎کنند و بعید می‌دانم آقای مشایی بخواهند از این فضا دور باشد.”

با وجود این انتقادهای تند در میان راستگرایان، هواداران احمدی‌نژاد تلاش می‌کنند که موقعیت او را همچنان در درون این جریان تعریف کنند.

علی‌اکبر جوانفکر، از نزدیکان احمدی نژاد، دیروز در گفتگویی با روزنامه اعتماد تاکید داشت که “ دکتر احمدی‌نژاد هیچگاه نگفته‌اند که اصولگرا نیستند، بلکه گفته‌اند، وارد جریان‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی از جمله جریان سیاسی مدعی اصولگرایی نمی‌شوند.” او درباره احتمال ائتلاف جبهه پایداری با احمدی‌نژاد هم گفته است: “مخاطب شما در این سوال بنده نیستم. برای دریافت پاسخ باید به همان کسانی مراجعه کنید که آنها را «پایداری‌ها» خطاب کردید.”

چندی پیش هم حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، یکی دیگر از نزدیکان احمدی نژاد، به خبرگزاری آریا گفته بود: “آقای احمدی‌نژاد هنوز به طور صریح درباره حضور در انتخابات اظهارنظری نکرده که اصولگرایان بخواهند ایشان را درجمع خود نپذیرند.آقای احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات مجلس ورود مستقیم نخواهد داشت.” او البته تاکید داشت که: “اگر آقای احمدی‌نژاد لازم ببیند در انتخابات فعالیت داشته باشد قطعا با طیف‌های اصولگرا یکی خواهد شد درواقع اینگونه نیست که ایشان پرچم جداگانه‌ای بلند کند. در بین اصولگرایان طیف‌های مختلفی حضور دارند، بخشی ازاین طیف‌ها به آقای احمدی‌نژاد نزدیک هستند و ایشان را می‌پذیرند اما بخشی از اصولگرایان هم از منتقدان سرسخت آقای احمدی‌نژاد بوده اند به هرحال این تفاوت در طیف‌های اصولگرایان وجود دارد.”

به نظر می‌رسد که اختلاف بر سر احمدی‌نژاد یکی از مهمترین بحران‌های راستگرایان در سال آینده خواهد بود. چند روز پیش سایت خرداد در گزارشی با اشاره به اختلاف‌های درونی راستگرایان نوشته بود: “از یک سو اصولگرایان قدری سعی می‌‏کنند فاصله خود را با احمدی‌‏نژاد حفظ کنند و در عین حال نمی‌‏توانند از سبد رای او چشم بپوشند. همین هم باعث شده تا آنها همچنان با تردیدی جدی نتوانند در تعیین نسبت خود با او تصمیم بگیرند. در همین حال اختلافات دامنه‌‏دار بزرگان و میدان داران آنها می‌‏تواند نیروهای حاشیه‏ای جریانی که در فکر ایجاد یک ائتلاف انتخاباتی است را در آینده نزدیک مردد کند. نیروهایی که طیف‌‏های نزدیک به جبهه پایداری آنها می‌‏توانند با پیوستن به جریان انتخاباتی احمدی‌‏نژاد بر تردید خود فائق بیایند. ” نویسنده اضافه کرده بود: “بی‌شک اولین کسی که از به هم ریختن بازی ائتلاف اصولگرایان خوشحال خواهد شد احمدی‌نژاد و اطرافیان او خواهند بود. آنها از یک سو می‏‌توانند در چنین شرایطی یارگیری جدی‏‌تری انجام دهند و دستشان برای گزینش نامزدهای انتخاباتی بازتر خواهد بود و از طرف دیگر خواهند توانست بر سبد رای خویش در انتخابات و نهایتا امنکان موفقیت خویش بیافزایند.”