دوستان سوریه به معترضان کمک مالی می کنند

نویسنده

» گزارش گاردین از وضعیت معترضان سوری

کوفی عنان به شورای امنیت اعلام کرد دولت سوریه توافق کرده است که طرح وی را تا دهم آوریل به اجرا بگذارد.

روسیه با گفتن این نکته که دولت سوریه باید با خارج کردن نیروهای ارتش، اولین قدم را بردارد، تغییر موضع داده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته:« دولت سوریه باید اولین قدم را با خارج کردن نیروهای ارتش و مطابق با طرح کوفی عنان، بردارد.»

هفته گذشته روسیه اصرار داشت که هم دولت و هم مخالفان دولت باید همزمان اسلحه هایشان را زمین بگذارند.

خلاصه آنچه در سوریه اتفاق افتاده است:کوفی عنان، فرستاده اتحادیه عرب به سوریه، در یک دیدار کوتاه ماهواره ای با شورای امنیت طرح شش قسمتی خود را اعلام کرد و آمریکا از وی خواست همراه با این طرح زمانبندی را نیز به دولت سوریه اعلام کند. روسیه همچنان با دادن ضرب الاجل به اسد موافقت نمی کند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد سه فرد عادی، پنج تن از معترضان و یک سرباز طرفدار دولت در شمال ایدلیب کشته شدند. در شمال شهر الپو، انفجار در یک کیوسک یک فرد عادی را کشت و این درحالی است که معترضان در جنوب سوریه دو سرباز را در ایست بازرسی کشتند.

رئیس صلیب سرخ جهانی، جیکوب کلنبرگر برای توافق با دو ساعت آتش بس به سوریه رفته است. وی همچنین خواستار دسترسی کمک های انساندوستانه به زندانیان سیاسی شده است.

گروه “دوستان سوریه” موافقت کردند تا از طریق کشور های خلیج فارس، به شورای معترضان سوری کمک مالی کنند تا آنها بتوانند این پول را به ارتش آزاد سوریه برسانند. این پول به همه کسانی که جرات مخالفت با دولت اسد را داشته و به همین دلیل بیکار شده اند نیز پرداخت خواهد شد. وزارت امورخارجه انگلیس همه متن خلاصه نتایج نشست “ دوستان سوریه” را در استانبول منتشر کرده است.

کمتر از یک سوم اروپایی ها از حمله نظامی بدون مجوز سازمان ملل به سوریه حمایت می کنند. از شش کشور که در آن رای گیری شده است، انگلیسی ها با 10 درصد رای موافق، کمترین تمایل را برای حمله نظامی بدون مجوز سازمان ملل به سوریه نشان دادند. در سوئد، فرانسه و آلمان آمار موافقان به بیش از 30 درصد رسید.

یک مرد 22 ساله بحرینی روز یکشنبه کشته شد و بار دیگر مسئله خشونت شدید در سوریه مطرح شد. وی احمد اسماعیل حسن نام داشت و یک شهروند روزنامه نگار بود که فیلم هایش در رسانه های انگلیسی پخش می شد. وی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در بیمارستان کشته شد.

روسیه روز گذشته تصمیم “دوستان سوریه” در مورد کمک مالی به مخالفان سوری را مورد انتقاد قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت:وعده کمک مالی و حمایت مستقیم نظامی از ارتش آزاد سوریه که در نشست استانبول مطرح شد، با هدف حل کردن بحران سوریه با استفاده از روش های صلح آمیز، مغایرت دارد.

روزنامه های وابسته به دولت سوریه نیز این نشست را یک شکست توصیف کردند.

روزنامه البعث متعلق به حزب حاکم در سوریه نوشت: برخلاف تبلیغات، کنفرانس “ دشمنان سوریه” به نتایج نا امید کننده ای رسید و نشان داد که قادر نیست با قانون عدم مداخله خارجی در سوریه، مقابله کند.

تعداد زیادی از مصری ها در مقابل تصمیم اخوان المسلمین مبنی بر کاندیدا کردن خیرات الشاطر برای انتخابات ریاست جمهوری، غافلگیر شدند. این شامل اعضای خانواده وی نیز می شود.

دخترش سارا در فیس بوک نوشت: “من از کاندیدای ریاست جمهوری شدن پدرم، مثل همه مصری ها شوکه شده ام. خدا به دادمان برسد”.

پسرش حسن در توئیتر نوشت: “متاسفانه پدرم کاندیدای ریاست جمهوری شد.”

زینوبیا یک خبرنگار مصری می گوید وضعیت بد جسمانی الشاطر باعث تردید ها در مورد کاندیداتوری وی شده است.

به یک خبرنگار فلسطینی و یک فعال حقوق بشر بحرینی اجازه ورود به مصر داده نشد.

ماجد ابوسلامه روزنامه نگاری که در غزه کار می کند در توییتر نوشت: “پلیس مصر من را به غزه دیپورت کرد. این کار گستاخانه است. من می خواهم در اینجا بمانم.”

مریم الخواجه سخنگوی مرکز حقوق بشر بحرین هم در توییتر در مورد وضعیت خود نوشت: “من را از مصر بیرون کردند. مامور گذرنامه انگار که کشف بزرگی کرده باشد گفت تو متعلق به شورای انقلاب بحرین هستی. من به مصر رسیده ام و پنج ساعت گذشته است و آنها همچنان من را نگه داشته اند.”

خالد ابو شهلا سخنگوی مخالفان در حمص از مجامع بین المللی خواسته است که از ارتش مقاومت علیه دولت اسد، حمایت کنند.

شهلا که بارها در تصاویر ویدئویی ظاهر شده است، گفت که بیانیه ها برای محکوم کردن اسد، کافی نیست. وی در ویدئویی که از شهر حمص فرستاده بود، از مجامع بین المللی خواست:

1) هر نوع رابطه دیپلماتیک و سیاسی را با حکومت اسد قطع کنند.

2) ارتش سوریه را متوقف کنند و به نیروهای ارتش آزاد سلاح برسانند.

3) گذرگاه های کمک های انساندوستانه را با حمایت هوایی در نزدیک ترکیه، اردن و لبنان باز کنند.

بیش از ده ها نفر در حمله جدید به شهر حمص کشته شدند.

فعالان حقوق بشری می گویند حمله سنگین توپخانه در منطقه خالدیه، بیاضا و سفسفا برخلاف درخواست های جهانی ادامه دارد و ده ها نفر در این بمباران ها کشته شده اند.

این خبر نیز امروز منتشر شد:
روز جمعه، اتحادیه “دوستان سوریه” توافق کرد به ارتش آزاد کمک مالی، نه تسلیحاتی بکند؛این درحالی است که کوفی عنان نیز قرار است یک طرح شش بندی را برای پایان دادن به خشونت ها اجرا کند.

 

آخرین وضعیت سوریه، مصر، لیبی و عراق

سوریه

گروه “دوستان سوریه” موافقت کرد به مبارزان شورای ملی سوریه کمک مالی کند. این پرداخت به کسانی که جرات کرده اند با دولت اسد مبارزه کنند نیز تعلق می گیرد. اما در مورد خرید اسلحه برای مبارزان به توافق نرسیده اند.

این پیشنهاد از سوی آمریکا و ده ها کشور دیگر عنوان شده است. این توافق علیه دولت اسد و حامیان بین المللی اش بخصوص ایران و روسیه صادر شده است.

هیلاری کلینتون بشار اسد را متهم کرده است که وقت کشی می کند و طرح کوفی عنان را که موجب پایان گرفتن خشونت ها در سوریه می شود، اجرا نمی کند.

هیلاری کلینتون گفت:

اگر اسد به خشونت ها پایان ندهد و آتش بس را اعلام نکند و وارد گفتمان سیاسی نشود و اجازه ندهد کمک های بشردوستانه دستکم دو ساعت در روز به ساکنان شهر های تحت حمله ارتش سوریه نرسد و گمان کند که ما این وضعیت را تحمل می کنیم، سخت در اشتباه است. به گمان من مخالفان اتحادشان بیشتر می شود.

نگرانی در مورد علی محمود عثمان، شهروند خبرنگار حمص تشدید شده است. ویلیام هیگ، گفت بسیار نگران رفتاری است که با عثمان می شود. جان مک کین، سناتور آمریکایی گفت گزارش هایی که در مورد شکنجه وی منتشر شده است، به نظر قابل اعتماد می رسد.

وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که شورش ها برای ساقط کردن حکومت بشار اسد، به پایان رسیده است. جهاد المکدیسی، معاون وزیر امور خارجه به کانال دولتی سوریه گفت: “مبارزه برای ساقط کردن حکومت به پایان رسیده است. هدف ما این است که از ثبات کشور مطمئن شویم و سپس رئیس جمهور برای اصلاحات و توسعه در سوریه اقدام کند.”

 

مصر

اخوان المسلمین برخلاف ادعایش که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد، کاندیدا معرفی کرد. به نظر می رسد شکست در روابط با حکومت نظامی مصر و نیاز شدید به حضور اسلامگرایان باعث شده است که خیرات الشاطر خود را بعنوان کاندیدا معرفی کند.

تصمیم شاطر یک قمار غافلگیرکننده است و ممکن است با واکنش روبرو شود.

شاطر یک چهره کاریزماتیک در تلویزیون یا سخنوری متبحر در میان جمع نیست. ممکن است وی با متحد کردن گروه های اسلامی که در حال حاضر از هم جدا شده اند، محبوبیت کسب کند. برخلاف انتخابات مجلس، اعضای حزب اخوان المسلمین نمی توانند به تنهایی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسند و شاطر نیز نشان داده است که قادر نیست بدون وجود حزب حامی اش، محبوبیتی کسب کند. در نهایت باید گفت که حضور وی در انتخابات ممکن است منجر به متحد شدن احزاب غیر اسلامی و معرفی فردی مثل عمر موسی، بعنوان کاندیدای مشترک بشود.

 

لیبی

رهبران قبیله ها و مقامات محلی قرار گذاشته اند که به جنگ در سبحه که منجر به کشته شدن 147 نفر شده است، پایان بدهند. طبق این قرار همه نیروهای نظامی باید از منطقه بروند و برقراری امنیت را به ارتش ملی بسپارند.

 

عراق

طارق الهاشمی، معاون فراری رئیس جمهور عراق روز یکشنبه به قطر سفر کرد. این دیدار اولین سفر خارجی او بعد از فرارش از عراق است و ممکن است به تنش بین دولت شیعه عراق و امیرنشین های حاشیه های خلیج فارس، منجر شود.

گاردین، 2 آوریل