انگلیسی ها بر می گردند

نویسنده
فیروزه متین

» اولین نتیجه دیپلماسی تازه

همانطور که تحلیلگران سیاسی در ماه های اخیر پیش بینی کرده بودند، اولین دستاورد دیپلماسی دولت جدید بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران بود؛ دستاوردی که در اولین سفر روحانی به نیویورک و دیدار وی با ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا مقدمات آن فراهم شد.

این خبردر حالی منتشر شده که پیش از این ویلیام هیگ در سخنانی بازگشایی مجدد سفارت را منوط به “تضمین امنیت” آن کرده بود؛ تضمینی که در نخستین گام،برکناری حسین قدیانی، رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی را که در جریان حمله به سفارت عکسی از وی منتشر شده بود، در پی داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری های داخلی، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، روز گذشته خبر بازگشایی سفارت بریتانیا در هفته آینده را در اختیار رسانه ها قرار داده است.

او گفته است: “پیرو مذاکرات وزیران امور خارجه در نیویورک و تماس ها بین دو کشور تفاهم شد که بحث تعیین کاردار غیرمقیم به منظور احیا و از سرگیری روابط تنظیم شود. کارداران غیرمقیم تا ۸ روز آینده از سوی دو کشور تعیین می شوند. تعیین کاردارها نیازمند مراحل تعیین سفیر نیست و آنها در پایتخت ها به طور ثابت مستقر نمی شوند و به این ترتیب با فعالیت کاردارها سفارتخانه ها نیز بازگشایی می شود و بحث حافظ منافع تمام خواهد شد و تهران و لندن روابط خود را ادامه می دهند”.
وی افزوده: “استقرار کاردار غیرمقیم به مفهوم استقرار ثابت نیست و با تعیین کاردار غیرمقیم بازگشایی سفارت انجام می شود”.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفارت کانادا هم گفته: “در پی مبادله یادداشت هایی بین ایران و کانادا جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را با تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران در کانادا و تعیین ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در ایران اعلام کرد و بر این اساس حفاظت از اموال و منافع جمهوری اسلامی ایران و انجام مکاتبات به این صورت دنبال خواهد شد”.

بازگشایی قریب الوقوع سفارت بریتانیا پس از آن صورت می گیرد که حسن روحانی و جواد ظریف در سفر ماه گذشته خود به نیویورک با ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا توافق کردند که امنیت سفارت این کشور در تهران را تضمین کنند.

ویلیام هیگ نیز پس از دیدار با ظریف، توافق اش با تهران را چنین اعلام کرد: “همانطور که به وزیر خارجه ایران گفتم بریتانیا خواهان روابطی مقابله جویانه با ایران نیست و ما از روابط بهتر استقبال می کنیم.”
وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار از بیانیه های اخیر دولت روحانی در مورد خواست بهبود روابط با غرب و کاهش نگرانی نسبت به برنامه اتمی جمهوری اسلامی استقبال کرد اما گفت که کلمات به تنهایی کافی نخواهند بود.
او پس از دیدار با ظریف به خبرنگاران گفت: “وقت آن است که آن بیانیه ها با گام های ملموس توسط ایران برای پاسخ به نگرانی های جامعه جهانی در مورد نیات ایران همراه شود و اگر چنین گام هایی برداشته شود در آن صورت به اعتقاد من امکان ایجاد رابطه ای سازنده تر میان ما وجود خواهد داشت.”
او با اشاره به دیدارش با جواد ظریف افزوده بود: “حادثه یورش به سفارت بریتانیا خسارت زیادی به روابط دو طرف وارد کرد، اما من و ظریف از مقام های زیر نظر خود خواسته ایم که برای بهبود روابط بیشتر کار کنند”.
هیگ همچنین تاکید کرده بود: “سفارت بریتانیا فقط در صورتی مجددا باز خواهد شد که بتواند «بدون آزار و بدون مشکلاتی که در گذشته در مسیر آن قرار داده شده بود» کار کند. اگر ایران در این مسیر گام بردارد ما هم حاضر خواهیم بود از بسیاری جهات گام های متقابل برداریم.”

گفتنی ست، حمله به سفارت بریتانیا با انتقاد آیت الله خامنه ای نیز مواجه شده بود.

او در سخنانی که سال گذشته در دیدار با “دانشجویان” داشت، درباره حمله به سفارت بریتانیا گفته بود: “در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث [بریتانیا]، احساسات جوانان درست بود ولی رفتنشان [به داخل سفارتخانه] درست نبود. من اجتماعات دانشجویی را تائید می کنم، اما با تندروی در این اجتماعات مخالفم”.

 پس از حمله نیروهای بسیج به سفارت انگلیس در تهران، محمد مهدی شهریاری ،عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از حضور ۴۰۰ آقازاده در انگلیس خبر داده و گفته بود: “حدود ۴۰۰ نفر از فرزندان مسئولان کشور در انگلیس هستند و برای بازگشت فرزندان مسئولین کشور از انگلیس تعیین تکلیفی صورت نگرفته است. یکی از نظرهایی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شد این بود که به مصلحت کشور نیست که فرزندان مسئولین کشور در انگلیس تحصیل کنند اما کمیسیون امنیت ملی هنوز در این باره اظهار نظر خاصی نداشته و تعیین تکلیفی صورت نگرفته که فرزندان مسئولین که در انگلیس تحصیل می کنند به ایران بازگردند”.
او افزوده بود: “یکی از نگرانی هایی که مطرح می شود این است که با توجه به سابقه ای که انگلیس دارد و کنترل شدید ایرانیان در آنجا و این که انگلیس در صدد استفاده از افرادی نظیر فرزندان مسئولین به عنوان عواملی به نفع خود است لذا صلاح نیست فرزندان مسئولین در انگلیس تحصیل کنند”.

لازم به یادآوریست که سایت بولتن نیوز پیش از انتخابات، در مطلبی درباره “کلید روحانی”، آن را “نشانه بازگشایی سفارت انگلیس” دانسته و نوشته بود: “خیراً آقای حسن روحانی مستمرا در برنامه های تبلیغاتی خود از کلید قفل درهای بسته و… صحبت می کند و ادعا دارد می تواند این قفل ها را باز کند پیگیری های ما نشان داده که بیشترین تخصص و تبحر آقای روحانی در سفرهای خارجی آنهم از نوع اتفاقی می باشد که نمونه آن سفر به دور از چشم مسئولان نظام در عید نوروز سال ۹۱ به کشور اتریش آن هم با لباس مبدل بوده است هر چند ایشان در فیلم مستند دوم خود موضوع لباس مبدل را حل کرد و همانند فیلم تبلیغاتی آقای هاشمی در سال ۸۴ به نوعی خود را اصلاح شده اعلام نمود، اما شاید یکی از کلیدهای مدنظر برای وی همین جدا شدن از لباس روحانیت و سفر به اروپا با فراغ بال و استفاده از لباس مبدل باشد. فراموش نکنید که ایشان «احتمالا» مدرک تحصیلی خود را از اسکاتلند گرفته و شاید بیشترین دغدغه خود را باز شدن درب سفارت انگلیس در ایران می داند حال سئوال این است که کلید قفل انگلیسی در دستان ایشان چه می کند؟ شاید بشود این تعابیر را با توجه به شعارهای تبلیغاتی ستادهای انتخاباتی آقای روحانی بکار برد: تدبیر و امید یعنی باز شدن قفل رابطه حسنه این کاندیدا با کشور مورد نظرش انگلیس و همه چیز در گرو بازشدن این قفل است قفلی انگلیسی که با کلید انگلیسی و به دست… باز می شود”.