نسرین ستوده: باید امکان وکالت آزاد در کشور فراهم شود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» "تا رسیدن به تمام خواسته هایم به تحصن ادامه می دهم"

نسرین ستوده می گوید که تحصن اش نامحدود است، تا تحقق خواسته هایش به تحصن خود مقابل ساختمان کانون وکلا ادامه خواهد داد و ممکن است تحصن اش به مقابل مجلس شورای اسلامی یا قوه قضائیه کشیده شود.

عضو کانون مدافعان حقوق بشر و از وکلای سرشناس ایرانی که از روز سه شنبه در مقابل ساختمان کانون وکلا تحصن کرده، اخیرا از سوی شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا از وکالت محروم شده؛محرومیتی که ۳ ساله است اما در تاریخ کانون وکلا چه پیش از انقلاب و بعد از انقلاب سابقه نداشته است. نسرین ستوده پیش از تحصن به “روز” گفته بود که به جای درخواست تجدیدنظر خواهی نسبت به حکم دادگاه انتظامی وکلا که مرجع رسیدگی کننده در مرحله بعدی، دادگاه انتظامی قضات است، ترجیح می دهد در مقابل کانون وکلا تحصن کند و اعتراض خود را این گونه اعلام کند. حالا اما سه روز پس از آغاز تحصن، او می گوید خواسته هایش فراتر از مساله حکمی است که برای او صادر شده.

این حقوقدان توضیح می دهد: پس از شروع تحصن،اعضای هیات مدیره کانون وکلا چند نفری آمدند و پیشنهادشان این بود که من بروم اتاق هیات مدیره به تنهایی مذاکره صورت بگیرد. من به اتفاق دوستان خودم حدود ده نفر بودیم، گفتم یا نماینده را بفرستید اینجا خیلی شفاف صحبت کنیم یا من به اتفاق دوستانم می آیم. چون این موضوع از حالت شخصی خارج شده ضمن اینکه اساسا فقط این نیست که حکم من برگردد.

این وضعیت اسفناکی که در دادگاه ها حاکم است، نیز هست. یک نمونه اش را در مورد غنچه قوامی شاهد بودید که آدمی را می برند و می گویند این وکیل شما است و آن آقا هم خطاب به زندانی می گوید شما مرتکب جرم شده ای، بیا اقرار کن و.. این به مراتب از نداشتن وکیل هم بدتر است. اینها باید حل شود. یا حمید بابایی که به اتهام جاسوسی حبس سنگینی هم به او داده اند. در دادگاه یک آقایی را به آنها نشان داده اند و قاضی صلواتی گفته این آقا وکیل تان است. این وضعیت واقعا اسفبار است. به فشار بر وکلا باید پایان داده شود. آقایان سلطانی و سیف زاده با حبس های طولانی مدت در زندان هستند. به ویژه موضوع لایحه جامع وکالت که استقلال نیم بند کانون وکلا را هم از بین می برد و صدور پروانه و تمدید آن را در اختیار قوه قضائیه قرار می دهد. همه اینها مواردی است که باید سامان داده شود و امکان وکالت آزاد و موثر و مفید در دادگاه های ما فراهم شود.

نسرین ستوده درباره لایحه جامعه وکالت که بدان اشاره دارد می گوید: در طی ماههای اخیر دو لایحه از طرف دو قوه به مجلس ارسال شده. اولین لایحه از طرف دولت بوده که این لایحه را دولت از قوه قضائیه دریافت و نظرات اش را مطابق قانون اعمال و سپس به مجلس ارائه کرده. قوه قضائیه از آنجا که از نظرات قوه مجریه ناراضی بوده و نظرات قوه قضائیه را تامین نمی کرده در یک موازی کاری آشکارا غیرقانونی لایحه دیگری به مجلس ارائه کرده که مطابق این لایحه همین استقلال نیم بند کانون وکلا هم به کلی از بین می رود و صدور و تمدید پروانه وکلا زیر نظر مستقیم قوه قضائیه قرار می گیرد. به این ترتیب اگر بخواهم خیلی روشن صحبت کنم باید بگویم به این دلیل که قوه قضائیه نباید موازی کاری غیرقانونی انجام می داد خواستار خارج کردن این لایحه از دستور مجلس هستیم. از آنجا که تصویب این لایحه به کلی حق دفاع متهمان را از بین می برد خواستار خروج این لایجه از دستور کار مجلس هستیم.

او می افزاید که تحصن اش تا تحقق همه این خواسته ها ادامه خواهد یافت: “من تا تحقق خواسته هایم به تحصن خودم ادامه می دهم و لازم باشد تحصن خودم را به جلو مجلس یا جلوی قوه قضائیه انتقال خواهم داد”.

او سپس از همراهی عده ای از فعالان مدنی، سیاسی و.. با تحصن اش خبر میدهد: طی دو روز گذشته بسیاری از فعالان مدنی، سیاسی، اجتماعی و برخی هنرمندان با حضور خودشان اعلام همبستگی کردند. بعضی همکاران و آقایان جعفر پناهی، محمد نوری زاد، دکتر ملکی، جباری و برخی اعضای کمپین لگام، خانم فخری شادفر از فعالان جنبش زنان، دکتر فرهاد میثمی از فعالان مدنی و بسیاری از همکاران با من ابراز همدردی و همبستگی کردند. تعدادی از عابران هم اعلام لطف و همبستگی کردند. قریب ۵۰ نفر از اقشار مختلف در زمان های مختلف از ۵ دقیقه تا ۳ ساعت مرا همراهی کردند. دیروز هم بعد از دو ساعت تمام کردیم و رفتیم برای شرکت در اعتراضی که جلوی مجلس راجع به اسیدپاشی بود.

تحصن نسرین ستوده روزی ۳ ساعت از ۹ صبح تا ۱۲ در روزهای کاری کانون وکلا است. او پیش از آغاز تحصن اش در مصاحبه با “روز” گفته بود که که حکم شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا تحت فشار دادستانی صادر شده و این اولین بار است که در تاریح کانون وکلا، یک وکیل تحت فشار و از سوی دادگاه انتظامی وکلا از وکالت محروم می شود.

شعبه دوم دادگاه انتظامی وکلا، در حالی نسرین ستوده را به مدت سه سال از وکالت محروم کرده که یک ماه پیش شعبه اول همین دادگاه، حکم به تبرئه او داده و با تعلیق پروانه وکالت این وکیل دادگستری هم موافقت نکرده بود.

نسرین ستوده، از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و وکیل بسیاری از فعالان دانشجویی، مدنی، سیاسی و مطبوعاتی زندانی، ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ بازداشت و به تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” متهم شد. او از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از وکالت و همچنین ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از وکالت تغییر یافت. خانم ستوده در زندان بارها در اعتراض به رفتارهای غیرقانونی با او و خانواده اش دست به اعتصاب غذا زد و شهریور ۹۱ از زندان آزاد شد.