اطرافیان احمدی‌نژاد فاسد و منحرفند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رییس مرکز پژوهش های مجلس:

در تازه ترین حمله مجلس به دولت، احمد توکلی رییس مرکز پژوهش های مجلس، بخشی از دولت را “فاسد و منحرف” خواند. همزمان با اصرار نمایندگان مجلس بر استیضاح علی‌اکبر صالحی، وزیر جدید امورخارجه و مخالفت آنها با انتصاب محمد شریف ملک‌زاده (از نزدیکان مشایی) به معاونت وزارت خارجه، اصول‌گرایان نیز احمدی‌نژاد و اطرافیانش را بی‌نصیب نگذاشته و افشاگری‌های جدیدی درباره آن‌ها منتشر کرده اند.

 

 خط و نشان برای مشایی

بعد از پایان گرفتن ماه عسل طولانی اصول‌گرایان و احمدی‌نژاداکنون، استیضاح هم‌چون شمشیر داموکلس بر سر وزرا سنگینی می کند.

به دنبال انتصاب ملک‌زاده به عنوان معاونت مالی و اداری وزارت خارجه از سوی علی‌اکبر صالحی، نمایندگان مجلس هشتم هشدار داده اند که در صورت عدم برکناری وی، صالحی را استیضاح خواهند کرد.

ملک‌زاده هم که از جمله افراد نزدیک به مشایی و از اعضای شورای عالی ایرانیان خارج از کشور است، مورد حملات شدید اصول‌گرایان مجلس قرار گرفته تا آنجا که احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وی گفته است: “فردی که صدها برگ پرونده در قوه قضائیه و جاهای دیگر دارد، به عنوان معاون وزیر خارجه منصوب شده است… کسی که ده‌ها اتهام دارد و بین بسیاری از سیاستمداران مشهور به کجی و انحراف است، بشود معاون وزیر خارجه. ‌من به وزیر خارجه گفتم چرا این کار را انجام می‌دهی که او گفت خیرخواهان زیادی به من تذکر داده‌اند اما من سند ندارم. به او گفتم برو قوه قضائیه و وزارت اطلاعات سند بگیر. کسانی در حال پست گرفتن در کشور هستند که دلال سرمایه‌داران بی‌دینی هستند که برای یک بچه‌شان یک ساعت به قیمت 45 میلیون تومان خریداری می‌کنند و برای دو پسرشان بنز می‌خرند به قیمت 160 میلیون تومان. اما این فرد می‌شود معاون وزیر”.

توکلی افزوده است: “دادستان تلفنی به وزیر خارجه گفته که ملک‌زاده در شرف بازداشت است و برای معاونت منصوبش نکنید، ولی صالحی به این مسئله اعتنا نکرده است”.

وی همچنین اطرافیان احمدی‌نژاد را منحرف و فاسد خوانده و گفته است: “یک بار گفتم که اطرافیان اصلی رئیس جمهور یا منحرفند، یا فاسدند، یا هر دو. الان هم محکم می گویم و ایستاده ام و دادگاه هم می روم و همانطور که رفته ام و چند شکایت شده است. پای حرفی که زده ام ایستاده ام و مستند حرف می زنم”.

در همین حال حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه و مدیرمسوول روزنامه کیهان، در یادداشتی با اشاره به انتصاب ملک‌زاده، نوشت: “برخی از مقامات مسئول از پرونده قطور تخلفات و قانون شکنی های آقای محمدشریف ملک زاده در مراکز اطلاعاتی و دستگاه قضایی کشور خبر می دهند و به همین علت، صلاحیت ایشان برای کاندیداتوری مجلس هشتم رد شده بود”.

حامیان احمدی‌نژاد اما ادعای شریعتمداری درباره تایید نشدن صلاحیت ملک‌زاده را رد کرده‌اند.

این در حالیست که جهان‌نیوز، وب‌سایت متعلق به علی‌رضا زاکانی، نماینده مجلس ملک‌زاده را به دست داشتن در قاچاق سیگار متهم کرد. به نوشته این وب‌سایت، ملک‌زاده با “تغییر تاکتیک از حمایت افراطی از جاسبی و هاشمی‌رفسنجانی” به پست‌های مهم کشوری دست پیدا کرده و اکنون “بررسی اسناد جدید نشان دهنده حضور مستقیم محمد شریف ملک زاده قائم مقام مشایی در شورای ایرانیان خارج از کشور در پیگیری های صورت گرفته برای حل مشکلات سرمایه دار بدنام و متهم قاچاق سیگار که در حال حاضر از کشور متواری است، می باشد”.

در این میان، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات که اختلافات میان احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر عزل یا ابقای وی آغاز شد و هفته گذشته نیز از شورای پول و اعتبار کنار گذاشته شد طی نامه‌ای مخالفت خود را با انتصاب ملک‌زاده اعلام کرد.

اعتراضات به انتصاب ملک‌زاده در حالی ادامه دارد که رئیس هیات تحقیق و ‌تفحص از شورای‌عالی ایرانیان در مجلس، واکنش‌ها به انتصاب ملک‌زاده را “طبیعی” دانسته و افزوده است: “بهتر بود آقای صالحی قبل از انتصاب آقای ملک‌زاده با مجلس گفت‌وگو می‌کرد و یا اینکه از اعضای هیات تحقیق و تفحص از شورای ایرانیان مشورت می‌گرفت. ‌نمی‌خواهم بگویم که قطعا درباره مباحث مالی شورای عالی ایرانیان ابهام وجود دارد اما این حق را دارم که بگویم چرا قبل از گزارش هیات تحقیق و تفحص آقای ملک‌زاده معاون وزیر خارجه می‌شود”.

در همین حال برخی وب‌سایت‌ها خبر از آن داده‌اند که صالحی در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره انتصاب ملک‌زاده “اذعان کرده که در طی ماه‌های اخیر به‌دنبال فردی برای معاونت مالی اداری وزارت‌خارجه بوده و ملک‎زاده از ریاست جمهوری به او معرفی شده و درباره او از حراست این وزارت‌خانه هم استعلام نشده است”.

از سوی دیگر کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، خبر از عقب‌نشینی صالحی درباره انتصاب ملک‌زاده داده و گفته است که صالحی قول داده گله‌های نمایندگان را با احمدی‌نژاد در میان بگذارد.

حتی رجانیوزهم با انتقاد از انتصاب ملک‌زاده، درباره اهداف انتصاب وی  آورده است: “ملک زاده با یک لیست ۵۰- نفره به وزارت خارجه رفته و فرایند انتصاب سفیران ایران در کشورهای مختلف که در سال گذشته قفل شده بود مجددا با محوریت وی از سر گرفته خواهد شد…. هدف دوم جریان نفوذی از این انتصاب، انتقال فعالیت مالی و تجاری به بیرون کشور است. جریان انحرافی پس از ماجراهای اخیر و آغاز برخوردهای امنیتی و قضایی با این جریان به این نتیجه رسیده است که بهتر است فعالیت های مالی خود را با استفاده از مجموعه سرمایه ای که در این مدت جمع کرده، به خارج از کشور منتقل کند…. هدف‌گذاری سوم جریان نفوذی نیز احیای فعالیت های شورای ایرانیان خارج از کشور درون ساختار وزارت خارجه است… شورای ایرانیان مهم ترین پوشش جریان نفوذی برای برقراری ارتباطات مشکوک خارجی و همچنین فعالیت اقتصادی گسترده بوده است”.

هم‌زمان با حضور ملک‌زاده، مهر خبر داده که محمدرضا رحیمی دستور کاهش معاونت‌های وزارت امورخارجه را ابلاغ کرده است. منتقدان اصول‌گرای احمدی‌نژاد، از رحیمی به عنوان یکی از اعضای نزدیک به مشایی نام می‌برند.

 

واکنش حامیان احمدی‌نژاد

 صالحی تهدید به استیضاح شده اما حامیان رحیم‌مشایی نیز بیکار ننشسته‌اند. محمدشریف ملک‌زاده، که  این جنجال‌ها بر سر انتصاب وی به راه افتاده، درباره اتهامات مطرح شده گفته است: “تمام این موارد دروغ محض است و من از کسانی که این‌گونه اتهامات را به من وارد می‌کنند خواهش می‌کنم چنان چه پرونده‌های قضایی متعددی دارم یکی از آن‌ها را منتشر کنند و از توکلی نیز می‌خواهم چنان چه پرونده محکومیت قضایی دارم آن را در سایت خود منتشر کند”.

سایت هفت صبح هم با انتشار مطلبی، با اشاره به تصمیم دادستان تهران برای بررسی انتصاب ملک‌زاده نوشته است: “ دادستان تهران صلاحیت ورود به مسایل با گستره کشوری را ندارد و صرفا می تواند ادعاهای خود را به عنوان همکاری با دادستان کل کشور با وی مطرح کند… به این ترتیب، هرگونه ورود آقای جعفری دولت آبادی درباره مسایل مرتبط با وزارت خارجه غیرقانونی بوده و قابل شکایت و تعقیب در محاکم قضایی است”.

این سایت در مطلبی دیگر، ضمن “سهم خواه، تحمیل گر و تکفیری” معرفی کردن مخالفان احمدی‌نژاد در مجلس، نوشته است: “این افراد که از عزم دولت برای سامان دادن به ناکارآمدی دستگاه سیاست خارجی عصبانی شده اند، قصد دارند به بهانه انتصاب دکتر محمد ملک زاده از دولت انتقام بگیرند. دولت بارها ثابت کرده که در برابر فشارها منفعل نخواهد بود چرا که اگر قرار بود در برابر فشارهای امثال باهنر، توکلی، رسایی و… کوتاه بیاید، در جریان دفاع از حق کشورمان برای برخورداری از انرژی هسته ای و موارد مشابه کوتاه می آمد”.

هفت صبح همچنین تهدید کرده است که “در روزهای آینده سوابق برخی از نمایندگان مدعی وکالت مردم که این عنوان را غصب کرده و علیه اصولگرایان پیشرو صف گیری کرده اند منتشر خواهد” کرد.

 و سرانجام یک وب‌سایت دیگر حامی احمدی‌نژاد  با اشاره به تلاش متکی برای مخالفت با انتصاب ملک‌زاده، نوشته است: “منوچهر متکی تلاش زیادی را از طریق نمایندگان مجلس بر علی‌اکبر صالحی وارد آورد تا وی را از این تصمیم منصرف کند”.

 

احمدی‌نژاد مقصر است، نه مشایی

اما روح‌الله حسینیان، از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس، در یک جلسه سخنرانی و در پاسخ به سوالی درباره تلاش برای دور کردن جریان انحرافی، اعلام کرد که “تلاش‌ها ادامه دارد اما امیدی نداریم و بالاخره برای اتمام حجت تلاش می‌کنیم”. سخنان حسینیان و اعلام ناامیدی وی در حالی مطرح می‌شود که اسدالله بادامچیان، از اعضای بلندپایه حزب موتلفه و نماینده مجلس نیز از موافقت مشروط خود با طرح سئوال از احمدی‌نژاد خبر داد؛ وی گفت: “اگر آقایان بر سئوال اصرار دارند به گونه ای باشد که در راستای روشن شدن ابهامات در ذهن نمایندگان و توده های مردم باشد. اگراین منظور لحاظ شود، این اقدام خیلی هم مفید است. ما این اقدام را طلسم نمی دانیم…  مجلس یک سری وظایف نمایندگی دارد که نمی تواند از آنها بگذرد”.

در این میان استعفای محمدعلی شهیدی، رییس دفتر ویژه بازرسی ریاست‌جمهوری نیز باعث حرف و حدیث‌های فراوانی شده است.  در حالی که برخی خبرگزاری‌ها، استعفای وی را به حضور در انتخابات مجلس مربوط دانسته‌اند، یک وب‌سایت اصول‌گرا نوشته است که “در آینده مشخص خواهد شد که ایشان قصد شرکت در انتخابات مجلس را داشته اند یا خیر اما آنچه به نظر می رسد نفوذ جریان انحرافی در دولت یکی از عمده ترین دلایل کناره گیری بازرس ویژه رئیس جمهور از مسئولیتش بود که حضور در انتخابات بهترین موقعیت برای استعفای ایشان محسوب می شد”.

اما وب‌سایت شفاف‌نیوز، نزدیک به محمدباقر قالیباف با انتقاد از اصول‌گرایانی که تلاش دارند تصمیمات مشایی و احمدی‌نژاد را از هم جدا کنند، نوشته است: “بازی انتساب همه اتفاقات دولت به مشایی کاربرد چندانی ندارد. چرا که دیگر برای کسی قابل باور نیست همه انتصابات و اظهارات و جابجایی های دولت را به رئیس دفتر رئیس جمهور نسبت دهیم. پس رئیس جمهور در این کشور چه کاره است که رئیس دفترش می تواند وزیر جابجا کند، معاون وزیر عوض کند و… ؟ واقعیت این است که مشایی چهره با نفوذ و قدرتمندی در دولت است. اما واقعیت مهم تر این است که رئیس جمهور احمدی نژاد نیز با مشایی هم فکر و نزدیک است و به گفته برخی کارشناسان سیاسی مانند عماد افروغ این دو، یک روح اند در دو کالبد. از اینرو این شخص دکتر احمدی نژاد است که تصمیمات نهایی در این زمینه ها را اتخاذ می کند”.

این وب‌سایت افزوده است: “اساساً برای مردم هم قابل باور نیست که عده ای اتفاقات دولت را به دو گروه خوب و بد تقسیم کنند. هر چه کار خوب است تصمیم دکتر احمدی نژاد و هر چه کار بد است ناشی از تاثیر گذاری اطرافیان رئیس جمهور است… به جای این بازی بی نتیجه، باید جایگاه قانونی و حقوقی افراد را در نظر گرفت. اگر تصمیمی تصمیم رئیس جمهور یک مملکت است این خود اوست که باید پاسخگو باشد. حتی اگر تاثیر هم پذیرفته باشد این خود اوست که باید پاسخگو باشد نه اینکه با انتساب کارهای غیر قابل توجیه به فردی غیر پاسخگو به نام مشایی، خیال رئیس جمهور و دولت را از تصمیمات جنجالی شان راحت کنیم”.

این نخستین بار است که اصول‌گرایان به صراحت از پیوند میان احمدی‌نژاد و مشایی گفته و مقصر اصلی اتفاقات اخیر را احمدی‌نژاد دانسته اند.

آیا حملات اخیر به احمدی‌نژاد، تهدید به طرح سئوال در مجلس و سخنانی از این دست، نشان‌دهنده تغییر رویکرد در لایه‌های بالای جمهوری‌اسلامی نسبت به احمدی‌نژاد است؟