دانشگاهیان در حیرت، مجلسیان بی خبر

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» انحلال دانشگاه علوم پزشکی غیر قانونی است

به دنبال دستور ناگهانی مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در مورد انحلال دانشگاه علوم پزشکی، روز گذشته صدها تن از دانشجویان این دانشگاه با شعار “نه بهشتی نه تهران فقط دانشگاه ایران” به تصمیم دولت مبنی بر انحلال دانشگاه علوم پزشکی اعتراض کردند. از سوی دیگر برخی از اساتید این دانشگاه و همچنین نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت مجلس با ابراز تعجب نسبت به این اقدام، در گفتگو با خبرگزاری ها انحلال ناگهانی این دانشگاه را غیر قانونی و توهین به مجلس خواندند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، صبح دیروز دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با شنیدن خبر انحلال دانشکده ای که در آن تحصیل می کردند، در محوطه این دانشگاه تحصن و اعتراض خود را نسبت به این امر ابراز داشتند.

ایلنا با تشریح جزئیات بیشتر این تجمع اعتراضی نوشت: “دانشگاه تهران، دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ایران را نپذیرفت. دانشکده علوم پزشکی تهران که قرار است طبق گفته وزیر بهداشت و درمان بخشی از واحدهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران را در خود ادغام کند نیز نتوانسته به راحتی با این ادغام کنار بیاید، چرا که دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال حاضر این گروه از دانشجویان دانشگاه ادغام شده را برای پذیرش قبول نکرده است.به نظر می رسد این ادغام در شرایطی اتفاق افتاده که هماهنگی های لازم برای آن از قبل انجام نشده است و دانشجویان و اساتید این دانشگاه‌ها را سر در گم کرده است تا جایی که دانشجویان این دانشگاه‌ها را مجبور به تحصن و اعتراض کرده است.”

از سوی دیگر کمیسیون بهداشت مجلس نیز دیروز به منظور بررسی این اقدام وزارت بهداشت تشکیل جلسه داد. علی رضا مرندی، وزیر سابق بهداشت و عضو این کمسیون با بیان اینکه هیچ کس در مجلس و کمیسیون بهداشت از ماجرای این انحلال خبر نداشت، به خبرگزاری ها گفته: “ما از روزنامه ها مطلع شدیم و این تصمیم ناگهانی، توهین به مجلس است، چون مجلس، یک نهاد تشریفاتی نیست و باید با آن مشورت شود.”

مرندی در ادامه افزوده است: “همکاران غیر پزشک در مجلس، اعضای هیات علمی و دانشجویان به ما تلفن می زنند و از چند و چون کار می پرسند، در حالی که ما شرمنده ایم؛ هیچ کدام از دکتر صدر در هیات رئیسه تا دکتر شهریاری در کمیسیون بهداشت از این واقعه مطلع نبودیم و نمی دانیم چه شده که این تصمیم ناگهانی را در وزارت بهداشت گرفته اند.”

همزمان مرضیه وحید دستجردی دیروز طی گفتگوی کوتاهی، بدون اشاره به واکنش های اعتراضی دانشگاهیان و نمایندگان مجلس، دلایل انحلال دانشگاه علوم پزشکی را اعلام کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه این تصمیم ناگهانی وی به دنبال ابلاغیه معاونت نیروی انسانی دفتر احمدی نژاد اتخاذ شده، گفت: “پیرو ابلاغیه معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری، دانشگاه علوم پزشکی ایران ادغام شده است که بر اساس آن هم شبکه بهداشت و درمان شهر تهران ساماندهی می شود و هم مسائل آموزشی و پژوهشی بهبود می یابد.”

به گزارش ایلنا وی در ادامه افزود: “در این زمینه اتفاقی جز ارتقای این فعالیت‌ها نمی افتد و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل می شوند. ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با توجه به اصلاح ساختاری که قرار بود در شهر تهران اتفاق بیفتد، انجام شد؛ البته این دانشگاه سه چهارم شبکه بهداشتی خود را به دلیل تاسیس استان البرز به همراه بیمارستان‌های منطقه کرج به دانشگاه علوم پزشکی البرز منتقل کرد. یک هزار و 700 پرسنل دانشگاه علوم پزشکی ایران ساکن استان البرز بودند که همگی آنها به کرج منتقل می شوند.”

وی در ادامه مدعی شد: “از مشکلات ما در زمینه سه دانشگاه علوم پزشکی مادر در تهران همخوان نبودن مناطق جغرافیایی آنها بوده است به طوری که به عنوان مثال در یک خیابان منطقه بهداشتی یک دانشگاه بوده و پایین آن خیابان منطقه بهداشتی دانشگاهی دیگر. همچنین عدم همخوانی مناطق از نظر جغرافیایی نیز از مشکلات موجود بوده است که یک دانشگاه از منطقه شمال باید بر منطقه‌ای در غرب نظارت می کرد، البته این مسائل ساماندهی شد.بر این اساس در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها رتبه‌های بالاتری را کسب می‌کنیم و افرادی که قبلا فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده‌اند، اتفاق خاصی برای مدارک آنها نمی‌افتد، اما هفت بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران به همراه معاونت‌های غذا و دارو، بهداشتی و درمانی به دانشگاه علوم پزشکی بهشتی منتقل می شود و مسائل و موضوعات آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی تهران انتقال می یابد.”

این ادعاهای وزیر بهداشت در حالی مطرح شده که به نوشته خبرآنلاین “بسیاری از کارشناسان شاغل و ناظران بخش درمان از این تغییر ناگهانی که با تصمیم عصر جمعه وزیر بهداشت آغاز شد، شوکه شدند. برخی از آنان با به کار بردن تعبیر زلزله برای این انحلال، از ابعاد تکان دهنده آن خبر دادند و اظهار داشتند معلوم نیست برای نزدیک به 14 هزار نفر از پرسنل این دانشگاه، چه سرنوشتی رقم خواهد خورد.”

در همین حال خبرگزاری مهر نیز طی گزارشی، جویای نظر برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه در مورد انحلال این دانشگاه شده است. به نوشته مهر، برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعتراض نسبت به ناگهانی بودن اعلام انحلال دانشگاه این موضوع را غیرقانونی دانسته اند. یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه در این خصوص گفته است: “انحلال دانشگاه غیرقانونی است چرا که در هیچ جای دنیا این موضوع سابقه ندارد که به این شکل یک دانشگاه منحل شود. چند نفر از اعضای هیئت امنا مطرح کرده اند که از این موضوع اطلاعی نداشته اند.”

یکی دیگر از اعضای هیات علمی همین دانشگاه گفته است: “این موضوع که من ساعت 10 شب جمعه در منزل با یک پیامک متوجه انحلال دانشگاه شوم بسیار شوک آور بود. “

وی همچنین، برخلاف نظر وزیر بهداشت دال بر اینکه “انحلالی صورت نگرفته، بلکه دانشگاه علوم پزشکی در دانشگاه ایران ادغام شده”، تاکید کرده: “به نظر ما ادغام صورت نگرفته و انحلال بوده است و گروه های آموزشی با سابقه بالا در معرض انحلال هستند در حالی که دانشگاه علوم پزشکی ایران با وجود کوچک بودن جوابگوی مردم بود و خدمات فوق تخصصی مناسبی ارائه می داد.”

قابل ذکر است که در جلسه دیروز کمیسیون بهداشت مجلس، معاون پارلمانی وزیر بهداشت هم حضور داشت، اما توضیحات وی در مورد این تصمیم نمایندگان معترض را قانع نکرد. بر همین اساس قرار است هفته جاری وزیر بهداشت به منظور پاسخگویی در کمیسیون بهداشت مجلس حضور یابد.

دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه 8 آبان ماه 89 بر اساس ابلاغ مصوبه شماره 677110 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی محمود احمدی نژاد منحل شده است. کلیه فعالیتهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده علوم پزشکی کرج، کلیه واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کلیه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شد.