کشتی ایرانی نجات، زیر نگاه نگران جهانی در میانه اقیانوس هند

نویسنده
حمید احدی

» آیا ماجرای حمله نظامیان اسراییل به کشتی ترک تکرار می شود

سه روز بعد از حرکت کشتی ایرانی نجات به سمت یمن، و در حالی که به گزارش رسانه های بین المللی اینک این کشتی از دریای عمان عبور کرده و وارد اقیانوس هند شده است، کشتی حامل امدادگران و گروهی آمریکایی و فرانسوی و آلمانی ضد جنگ، این سووال در ذهن ناظران جهانی می گذرد که آیا این کشتی به سرنوشت کشتی ترک عازم غزه مبتلا خواهد شد که سربازان اسراییلی با چترباز بر آن نیرو پیاده کرده دست به کشتار زدند، یا به همان نتیجه ای خواهد رسید که ده ها کشتی دیگر که زمانی برای جلوگیری از برخورد نظامی و ایجاد یک کشمکش بین المللی دریا را دور زدند و به مقصد برگشتند، اما اعتباری هم به دست آوردند و امتیازی هم گرفتند.

کشتی نجات که از ابتدا اعلام شد که برای کمک به یمنی های آسیب دیده و بمباران شده توسط نیروهای متحد سعودی، عازم منطقه خواهد شد، بر اساس گزارش رسانه های معتبر با نقشه حساب شده ای به اقیانوس سیاست وارد شده است. درست در زمانی که سعودی ها و دولتی که در یمن قانونی خوانده می شود دست از ماشه سلاح ها برداشته اند و حوثی های مقاوم هم اعلام داشته اند که آتش بس را پذیرفته اند.

کشتی ایرانی که به گفته یک کارشناس دریایی اگر هم در گذشته سلاح و وسایل جنگ به حوثی ها رسانده این بار زیر نگاه های تیزبین جهانی، می توان مطمین بود که جز همان کمک های انسانی که اعلام شده چیزی همراه ندارد. اما مهم تر این است که سی خبرنگار و به همین تعداد پزشک و پرستار و هشت عضو کمپین های ضد جنگ را هم با خود همراه کرده است که به این سفر یک بار تبلیغات عمومی داده است که می تواند ادامه دیپلوماسی جدید جمهوری اسلامی تلقی شود.

اعلام شده است که بار کشتی حدود دو هزار و ۵۰۰ تن مواد شامل هزار و ۲۰۰ تن برنج، ۷۰۰ تن آرد، ۴۰۰ تن کنسرو، ۵۰ تن دارو و اقلام پزشکی، ۵۰ تن آب‌معدنی، دو هزار تخته پتو، هزار چادر گروهی و هزار سری ظروف آشپزخانه است. برنامه اعلام شده کشتی نجات رسیدن به مقصد در آخر اردیبهشت ماه است. منطقه حساس عبور کشتی که می تواند حادثه ای بزرگ و جرقه جنگ در آن جا زده شود، بخش شرقی شبه جزیزه عربستان است که در ۲۴ ساعت آینده از آن عبور می کند. بعد از آن است که به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مسیر کشتی به سمت جنوب غربی تغییر پیدا می‌کند.

خبرگزاری های معتبر که با کمک سیستم های خبررسان ماهواره ای لحظه به لحظه کشتی نجات را زیر نظر دارند گزارش داده که ساعت شش صبح شنبه به وقت تهران کشتی نجات از حدود ۳۰ کیلومتری مسقط پایتخت عمان عبور کرد. وضعیت جوی در سه روزی که از حرکت کشتی می گذرد مساعد و دریا آرام بوده است. اما پیش‌بینی شده که دوشنبه سرعت باد افزایش یافته و کشتی با دریای مواج و متلاطم روبه‌رو شود.

 صدا و سیما جمهوری اسلامی هر روز چندین بار از گزارشگران خود که در کشتی سوارند گزارش هایی دربافت می دارد تا مردم ایران در جریان این سفر پرمخاطره قرار دهند. در این گزارش ها فرمانده و افسران کشتی و پزشکان و اعضای گروه امداد و همین طور شخصیت های ضد جنگ در مصاحبه هایی علیه جنگ در یمن می گویند و عملا سیاست سعودی و متحدانشان را زیر سووال می برند و این بخشی از جنگی است که رسانه های متعلق به سعودی هم در طرف دیگر آن قرار دارند و ایران را متحد به مسلح کردن متمردین یمنی علیه دولت قانونی آن کشور و به هم زدن ارامش منطقه می کنند.

رسانه های مخالف ایران در عین حال خوراک دیگری هم دارند و آن سناتور ها و مقامات آمریکایی است که سیاست آنان را تایید می کنند و از ایران می خواهند از این ماجراجویی دست بردارد یا به کشورهای متحد سعودی اجازه بازرسی از کشتی نجات را بدهند و یا کمک های خود را در بندر جیبوتی به پست سازمان ملل برسانند. 

در تبلیغات ایرانی مدام این نظر مسوولان کشور تکرار می شود که ایران اجازه بازرسی کشتی خود را در آب های بین المللی نخواهد داد و چون به بندر حدیده یمنی وارد می شود تنها آن کشور است که طرف گفتگوست. بندر حدیده آن بخش از یمن است که در اختیار شورشیان حوثی است و دولت مرکزی هیچ نوع قدرتی در آن جا ندارد.

شنبه عصر سیمای جمهوری ایران مصاحبه ای را پخش کرد که در آن خبرنگار این شبکه از عرشه کشتی نجات اعلام داشت وضعیت عمومی و فنی کشتی و شرایط روحی و جسمی ۶۰ مسافر کشتی یعنی کادر پزشکی و هلال احمر، تیم رسانه‌ای و شخصیت‌های بین‌المللی ضدجنگ و خدمه کشتی بسیار خوب است. به گفته کاپیتان کشتی اگر شرایط جوی کنونی به همین منوال باشد ۳۰ اردیبهشت مصادف با ۲۰ ماه مه، کشتی حامل کمک‌های دارویی و غذایی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در بندر حدیده یمن پهلو خواهد گرفت و بار تخلیه می‌شود.

اما سفر کشتی نجات متعلق به شرکت ایران شاهد خرمشهر همچنان هم بی خبر و ارام صورت نمی گیرد چنان که عضر شنبه ناگهان خبر رسید که یک هلی کوپتر ناشناس به کشتی نزدیک شد. خبرگزاری های بین المللی از قول ایرنا گزارش دادند در مسیر بندرعباس – یمن، این بالگرد با عبور از روی کشتی نجات پس از طی مسافتی دور زده و دوباره اما این‌بار با فاصله بیشتری از کنار این کشتی عبور کرد.

از طرفی ظهر شنبه هم چند هواپیمای جنگی بر فراز کشتی ایران در مسیر دریای عمان به پرواز درآمدند که پیدا بود کشتی نجات را شناسایی کرده و ره گیری می کنند. اما این عملیات که خبرنگار صدا و سیما ایذایی اش خواند تغییری در مسیر حرکت کشتی نداد. 

حساسیت سفر کشتی نجات و شرایط حساس منطقه و لفاظی های ایران و کشورهای عربی باعث شده که میزان مراقبت های جهانی در این منطقه افزایش یابد. سعودی و متحدانش از مراقب های هوایی ۲۴ ساعته خبر می دهند و اشکار شده است که ایران نیز مراقب از اوضاع را به فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سپرده که به‌صورت ویژه از کشتی ایران شاهد حامل کمک‌های بشر دوستانه ایران برای مردم یمن حفاظت می‌کند.

ناوگروه سی‌وچهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی متشکل از ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر که از نوزدهم فروردین برای یک ماموریت ۹۰ روزه راهی شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و تنگه باب‌المندب شده به گفته دریادار آزاد:علاوه بر اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی، اسکورت کشتی‌های سایر ملت‌ها را نیز برعهده دارد به نحویکه یک کشتی هنگ کنگی را از چنگ دزدان دریایی نجات داده است.

 

نظارت جهان

فیلم های هوایی از دور و نزدیک از کشتی ایرانی نجات در تمام بخش های خبری تلویزیون های منطقه پخش می شود و همراه آن ها مصاحبه هایی با مقامات سعودی و امارات و ایران که هر روز لحن آن ها تندتر می شود.
همچنین در ادامه واکنش‌هایی که نسبت به ارسال کشتی نجات ایران گرفته شده است چنان که سردار سپاه مسعود جزایری در مصاحبه با شبکه خبری العالم، در پاسخ به این سوال که در صورت ممانعت عربستان از رسیدن کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به سواحل یمن، پاسخ چه خواهد بود، اظهار داشت: من صراحتا اعلام می‌کنم که خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران حد و اندازه‌ای دارد. 

جزایری که از وی به عنوان معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح یاد می شود افزود: عربستان سعودی و حاکمان تازه کار این کشور و هم امریکایی‌ها و دیگران باید توجه داشته باشند، چنانچه بیش از این بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کمک‌رسانی به کشورهای منطقه ایجاد مزاحمت کنند، چه بسا آتشی به پا شود که مهار آن قطعا از دست آنها خارج خواهد شد.

خانم افخم سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به تهدیدهای مقامات سعودی مبنی بر بازرسی حتمی کشتی نجات ایران تاکید کرد: کشورهای درگیر در جنگ یمن اجازه بازرسی کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ایران را ندارند.

خانم افخم در مورد ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای مردم بی‌دفاع یمن گفت: متاسفانه محاصره کینه‌توزانه کشورهای متجاوز به یمن که قریب پنجاه روز تداوم داشته‌ شرایط زندگی و گذران امور اولیه در این کشور را بسیار وخیم کرده.: طی روز‌های گذشته موضوع ضرورت ارسال فوری کمک‌های غذایی و دارویی با نهادهای بین‌المللی مسوول در این زمینه به‌طور فشرده پیگیری شد و ارسال کمک‌های جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است که امیدواریم در نخستین زمان و با هماهنگی دفتر امور کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد به دست مردم یمن برسد.