اتهام جاسوسی به حامی مادران عزادار

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های شکری، اولیایی فر و نوری زاد در مصاحبه با روز:

مهدی رمضانی، پدر رامین رمضانی با قرار وثیقه آزاد شد و برادر حکیمه شکری در مصاحبه با “روز” خبر داد که این حامی مادران عزادار همچنان در سلول انفرادی به سر می برد.

ایرج شکری به “روز” گفت که روز پنج شنبه با خواهرش به صورت کابینی ملاقات کرده و وضعیت عمومی او مساعد نبوده است.

زهرا مشهدی فراهانی، مادر محمد اولیایی فرد نیز در مصاحبه با “روز” از وضعیت نامساعد جسمانی پسرش ابراز نگرانی کرده و گفته تمام پی گیری های خانواده این وکیل دادگستری برای آزادی مشروط او بی نتیجه مانده است.

همزمان فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد در مصاحبه با “روز” از نگهداری این نویسنده در بند 2 الف سپاه و وخیم بودن وضعیت جسمانی اش سخن گفته است.

 

آزادی پدر رامین رمضانی

مهدی رمضانی، پدر رامین رمضانی که 14 آذر ماه در بهشت زهرا بازداشت شده بود روز گذشته پس از 36 روز بازداشت در زندان اوین با قرار وثیقه آزاد شد.

رامین رمضانی، سرباز وظیفه ای بود که روز ۲۵ خرداد سال گذشته و در حالیکه در مرخصی به سر می برد بر اثر اصابت گلوله ماموران جان باخت.

پدر رامین رمضانی که به اتفاق دو تن از حامیان مادران عزادار در جریان مراسم تولد امیر ارشد تاجمیر در بهشت زهرا بازداشت شده بود روز گذشته آزاد شد.

امیر ارشد تاجمیر، فرزند شهین مهین فر، گوینده و مجری رادیو و تلویزیون بود که روز عاشورای سال گذشته و در جریان اعتراضات مردمی به انتخابات مخدوش 22 خرداد، جان باخت.

ندا مستقیمی، از حامیان مادران عزادار پیش از این با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد شده بود اما حکیمه شکری، دیگر حامی مادران عزادار همچنان در بازداشت به سر می برد.

 

حکیمه شکری؛ متهم به جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی

خانواده حکیمه شکری که روز پنج شنبه موفق به ملاقات کابینی با این حامی مادران عزادار شده اند، نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کردند.

خانم شکری از 14 آذر در بازداشت به سر می برد، به گفته  خانواده اش دربند 209 زندان اوین و در سلول انفرادی است.

ایرج شکری، برادر حکیمه شکری به “روز” می گوید: روز پنج شنبه با نامه بازپرس دادگاه انقلاب شهر ری موفق شدیم حکیمه را ببینیم. ملاقات کابینی بود و وضعیت عمومی اش از نظر ما اصلا خوب نبود هرچند که خودش می گفت حالش خوب است و جای نگرانی نیست اما مشخص بود که چندان حال مساعدی ندارد.

آقای شکری می افزاید: حکیمه همچنان در سلول انفرادی است و در ملاقات متوجه شدیم که مقداری لرز دارد. خودش هم می گفت که شب قبل در جریان بازجویی حالش به هم خورده و او را به بیمارستان برده اند. این در حالی است که حکیمه پیش از بازداشت جز حساسیت چشمی، هیچ گونه ناراحتی و سابقه بیماری نداشت.

از آقای شکری درباره اتهامات تفهیم شده به خواهرش می پرسم؛ می گوید: خود حکیمه نتوانست حرفی بزند چون یک آقایی کنار او نشسته بود و  نمی توانست حرف بزند اما آقای حسینی، بازپرس شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب شهر ری به ما گفت که اتهامات حکیمه جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی است.

به گفته آقای شکری، خواهرش هیچ یک از این اتهامات را نپذیرفته: حکیمه زیر بار اعتراف دروغ نرفته و این باعث دلگرمی ما است. واقعیت هم این است که خواهر من هیچ کاری نکرده و هیچ گناهی ندارد. او تنها به مزار شهدا و به دیدن مادران عزادار و خانواده هایی که بچه هایشان را از دست داده اند رفته و هم خودش و هم ما این را به صراحت می گوییم. تنها گناه حکیمه دلجویی و همدردی از خانواده های شهدا است؛ گویی مملکت ما به سمتی رفته که باورهای سنتی ما یعنی دلجویی از خانواده ها و داغدیدگان جرم است.

برادر حکیمه شکری توضیح میدهد: آقای حسنی به ما می گفت اصلا خبر دارید این چیکار ها کرده و تا کرمانشاه هم رفته و… گفتیم بله کرمانشاه هم برای دلجویی و دیدار با خانواده های شهدا رفته و این جرم نیست و اتهامی که به او نسبت میدهند ناروا است و نه او می پذیرد و نه ما.

حکیمه شکری در دیدار با خانواده اش از آنها خواسته که پرونده او را از طریق قانونی پی گیری کنند. برادرش می گوید: نامه ای برای دادستان تهران، آقای جعفری دولت آبادی نوشته ایم چون ایشان را نمی توانیم ببینیم از طریق نامه از ایشان خواسته ایم قضیه حکیمه را پی گیری کنند.

به آقای شکری می گویم که قرار وثیقه 400 میلیون تومانی برای خواهرش صادر شده؛ آیا این وثیقه تامین شده است؟ می گوید: از طرفی توان تامین چنین وثیقه سنگینی را نداریم و از طرف دیگر هنوز به خود ما در این زمینه چیزی نگفته اند که وثیقه بیاورید و… حتی در این زمینه که با آقای حسینی صحبت کردیم گفت باید 4 ماه در زندان بماند و 4 ماه که گذشت اگر چیزی علیه او پیدا نشد آن موقع در این مورد تصمیم می گیریم.

 

مادر محمد اولیایی فرد: فرزندم بیمار است او را ازاد کنید 

زهرا مشهدی فراهانی، مادر محمد اولیایی فرد در مصاحبه با “روز” از وضعیت فرزندش ابراز نگرانی کرد و خواهان آزادی مشروط این حقوقدان و وکیل دادگستری شد.

محمد اولیایی فر، حقوقدان و وکیل دادگستری است که وکالت تعدادی از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی را بر عهده دارد. او وکیل بهنود شجاعی و تعدادی دیگر از نوجوانان زیر 18 سالی بود که محکوم به اعدام شده اند.آقای اولیایی فربه اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال حبس تعزیری محکوم شده و درحالی از 9 ماه پیش در زندان اوین به سر می برد که عبدالفتاح سلطانی، وکیل آقای اولیایی فرد در 28 مهرماه به “روز” گفته حکم صادره به آقای اولیایی فر و وکلایش ابلاغ نشده است.

پیش از این اخباری مبنی بر بیماری این وکیل دادگستری منتشر شده بود که نگرانی افکار عمومی را در پی داشت.

مادر آقای اولیایی فرد در این زمینه به “روز” می گوید: پسرم به هیچ عنوان وضعیت خوبی ندارد و بسیار مریض است و ما به شدت نگران او هستیم.

خانم مشهدی فراهانی می افزاید: از همسر پسرم و همچنین دخترم تعهد گرفته اند که به هیچ عنوان مصاحبه ای نکنند؛ بعد از این تعهد به پسرم مرخصی 48 ساعته دادند. این مرخصی کوتاه برای دو روز هم تمدید شد و روز سوم او را به زندان بازگرداندند اما متاسفانه این مرخصی همزمان با تعطیلات تهران به خاطر آلودگی هوا بود و ما نتوانستیم در این مدت کوتاه درمان پسرم را پی گیری کنیم. با توجه به اینکه گفته اند غده ای در ریه محمد است واقعا نگران هستیم.

پیش از این شایعاتی در خصوص ابتلای آقای اولیایی فر به بیماری سرطان منتشر شده و همسر این وکیل دادگستری در مصاحبه با “روز” از انتشار این شایعات گلایه کرده بود. از مادر آقای اولیایی فر درباره بیماری فرزندش می پرسم و می گوید: نتیجه آزمایشات را به ما نگفتند و هر چه پی گیری کردیم هیچ جوابی به ما ندادند؛ فقط میدانیم غده ای در ریه پسرم هست و وقتی برای مرخصی آمد وضع روحی اش اصلا خوب نبود، خیلی بی حال بود متاسفانه مشکل تنفسی هم دارد که در زندان تشدید می شود.

او می افزاید: این مرخصی کوتاه جز اینکه من، همسر و فرزند محمد را به شدت به هم ریخت هیچ فایده ای نداشت؛ عملا در این زمان کوتاه نمی توانستیم برای درمان او کاری کنیم و از طرفی در روحیه بچه اش به شدت تاثیر مخربی گذاشته است. بعد از آن هم تقاضای مرخصی کردیم که بتوانیم او راتحت درمان قرار دهیم اما متاسفانه جوابی ندادند و با توجه به اینکه بیشتر از نیمی ازمحکومیت محمد گذشته و او مشمول آزادی مشروط می شود تقاضای آزادی مشروط کردیم و تاکید کردیم که برای ما مساله بیماری محمد خیلی نگران کننده است و به صورت مشروط او را آزاد کنند تا درمان شود اما باز هم جواب ندادند. هر روز به دادستانی و دادگاه می رویم و نامه می نویسیم و… هیچ جوابی نمی گیریم.

خانم مشهدی فراهانی می گوید که بعد از بازگشت پسرش به زندان، موفق به ملاقات حضوری با او نشده اند: حکم دادگاه پسرم که به او و وکیلش ابلاع نشد و نتوانستند تقاضای تجدید نظر کنند و او را به زندان بردند الان 9 ماه است که زندان است و مشمول آزادی مشروط می شود اما نمی گذارند.

مادر آقای اولیایی فرد با اشاره به حرفه فرزندش که وکالت است می گوید: پسر من یک حقوقدان است و در چارچوب قانون از حقوق انسان ها و حقوق زندانیان دفاع میکرد؛ به هیچ دسته و حزب و گروهی هم وابستگی نداشت و سوال من این است که به چه گناهی با او چنین رفتاری می کنند؟ پسر من تنها به دلیل دفاع از حق موکلش، این وضعیت برایش پیش آمده. یک نفر به من که یک مادر هستم بگوید دفاع از حقوق تضییع شده موکلان پسرم، طبق کدام قانون جرم است که او را با بیماری و وضعیت بد جسمانی  در زندان نگه میدارند و از حقوق انسانی اش محروم می کنند؟

خانم مشهدی فراهانی اشاره می کند که آقای اولیایی فر بیشتر پرونده هایش را به صورت رایگان وکالت میکرده : شغل پسر من با درد مردم است، با گرفتاری مردم است، خود آقایان هم میدانند که بچه من بی گناه است و کاری جز دفاع از موکلانش نکرده و دارند به او ظلم می کنند.

او ابراز امیدواری میکند هیچ بی گناهی در زندان ها نباشد و  همه کسانی که بی گناه در زندان هستند آزاد شوند.

مادر آقای اولیایی فر می گوید: پسر مرا فراموش نکنید او بیمار است و باید تحت درمان قرار بگیرد. او مشمول آزادی مشروط می شود. من نمیدانم چرا با آن بیماری و آن وضعیت بدی که دارد او را همچنان در زندان نگه داشته اند. همین جا می گویم مسئولیت هر اتفاقی برای پسرم با مسئولان امنیتی و قضایی است. پسر من دو سال خط مقدم جبهه بوده، خانواده ما در تمام راهپیمایی های انقلاب شرکت داشته و پدرش سی سال به این مملکت خدمت کرده؛ اکنون این جواب ماست؟ پسر من در جبهه ها برای کشورش جنگید که امروز بیمار در گوشه زندان او را نگهدارند و هر روز وضعیتش بدتر از روز گذشته شود؟

خانم مشهدی فراهانی در پایان از مسئولان میخواهد با ازادی مشروط فرزندش به خاطر بیماری او موافقت کنند تا بیش از این آسیب نبیند و تا دیر نشده درمان شود.

 

تشخیص پزشک؛ جراحی سریع محمد نوری زاد

محمد نوری زاد، نویسنده و روزنامه نگار که به دلیل نوشتن نامه های انتقادی برای رهبر جمهوری اسلامی به سه سال و نیم حبس تعزیری و 50 ضربه شلاق محکوم شده، در بند 2 الف سپاه به سر می برد و وضعیت جسمانی مساعدی ندارد.

فاطمه ملکی همسر آقای نوری زاد که روز سه شنبه موفق به ملاقات حضوری با او شده به “روز” می گوید: وضعیت عمومی آقای نوری زاد خوب بود اما وضعیت دندان و لثه اش چون مورد رسیدگی و درمان قرار نگرفته بسیار بد است.

او می افزاید: دندان و لثه آقای نوری زاد عفونت حاد کرده وباید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

به گفته خانم ملکی؛ چند روز پیش  دندانپزشکی آقای نوری زاد را در زندان معاینه کرده و دستور پی گیری و جراحی سریع داده است.

همسر آقای نوری زاد می گوید: منتظریم ببینیم چه اقدامی صورت می دهند؛ امیدواریم هر چه سریع تر ایشان تحت جراحی قرار بگیرند.

محمد نوری زاد پس از بازگشت از مرخصی  در بند قرنطینه نگهداری می شد اما بعد از اعتصاب غذای خشکی که انجام داد به بند 2 الف سپاه منتقل شده است. از همسرش می پرسم آقای نوری زاد در حال سپری کردن محکومیت خود است؛ چرا او را به بند عادی منتقل نمی کنند؟

خانم ملکی پاسخ میدهد: دقیقا نمی دانم علت چیست چنانچه در این یکسال و نیم گذشته علت خیلی چیزها را نفهمیدیم؛ اما اگر قصد این است که آقای نوری زاد ساکت شود و ارتباطش با سایر زندانیان و جامعه قطع شود، خب او ننویسد و حرفی نزند، دیگران می زنند.

همسر آقای نوری زاد می افزاید : در اصل این تصورات، وهم است چون اگر اراده الهی بر این قرار بگیرد که پیامی رسانده شود می شود و آقای نوری زاد نکند دیگران می کنند. اما در اصل برای این مساله هم مثل خیلی از مسائل یک سال و نیم گذشته هیچ جواب دقیقی نداریم.