روزهای سخت پ ک ک و پژاک

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» همزمانی حملات سپاه با حمله هوایی ترکیه

منابع کرد عراقی خبر می دهند که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی  که دو روز بود حملات توپخانه ای خود را به مناطق مرزی متوقف کرده بود، همزمان با حمله جنگنده های ارتش ترکیه به روستاهای دامنه کوهستان قندیل، بار دیگر  گلوله باران مرزها را این بار در یک کیلومتری نقطه صفر مرزی از سرگرفتند.  رسانه های کردستان عراق از ورود بیش از هزار نیروی مسلح وابسته به سپاه پاسدارن به عمق پنج کیلومتری این منطقه خبر داده اند.

دو جانبه شدن حملات به کردستان همزمان شهروندان ساکن مناطق مرزی و مقامات مسئول منطقه کردستان عراق  را با بحرانی جدی روبرو کرده است؛ حکومت اقلیم کردستان عراق روز شنبه، با انتشار بیانیه ای حملات دولت  ترکیه را که باعث آواره شدن شمار زیادی از شهروندان غیر نظامی شده محکوم کرد. همزمان اتحادیه علمای دینی کردستان عراق نیز حملات توپخانه ای ترکیه و جمهوری اسلامی در ماه رمضان  را محکوم کرد و آن را مغایر با اصول دینی دانست.

مقامات سپاه پاسدارن  و ارتش ترکیه اما کماکان بر ادامه حملات تا نابودی کامل “پ ک ک” و “پژاک” تاکید دارند. در همین راستا سردار ساجدی که رسانه های حکومتی از او به عنوان “کارشناس مسائل استراتژیک” نام برده اند، گفته است: “پژاک تا دو ماه دیگر تسلیم می شود.”

 

گلوله باران مرزها ادامه دارد

به گزارش پیوک مدیا، ارگان خبری حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی به مناظق مرزی در روزهای جمعه و شنبه در منطقه سیدکان در نزدیکی مرزها ادامه داشته است.

بر اساس این گزارش دور جدید گلوله باران مرزها توسط سپاه پاسداران این بار از یک کلیومتری نقطه صفر مرزی هدایت شده است.

همزمان روزنامه “آوینه” به نقل از یک منبع موثق امنیتی در کردستان عراق اعلام کرده است “ساعت ۱۱:۳۰ شب جمعه -۲۸ مرداد ماه- شماری زیادی از نیروهای محلی مسلح و اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که تعداد آنها بیش از ۱۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود، به این طرف مرز وارد شده و تا روستای هورمی که در عمق خاک کردستان عراق است پیشروی کرده اند.”

روستای هورمی در پنج کیلومتری عمق خاک اقلیم کردستان واقع شده و به ناحیه سیدکان در استان اربیل نزدیک است.

به گفته این مقام مسئول کردستان عراق که رسانه ها اشاره ای به اسم او نکرده اند: “نیروهای سپاه پاسدارن که وارد این روستا شده اند مجهز به سلاح های سبک و سنگین هستند.”

هفته گذشته، زریان روژهالاتی روزنامه نگار و تحلیگر کرد در کردستان عراق به روز گفته بود: “به گفته بعضی از منابع نظامی کردستان عراق، جمهوری اسلامی به درخواست آنها گلوله باران مرزها را متوقف کرده، اما منابع خبری ما می گویند ایران  در حال استقرار نیروهای نظامی در مرزهاست.”

مقامات رسمی کردستان عراق  خبر ورود نیروهای پیاده نظام سپاه پاسدارن را تائید نکرده اند و مسولان جمهوری اسلامی نیز در چند روز گذشته برای چندمین بار پیاپی تاکید کرده اند که هیچگونه عملیات نظامی در داخل خاک عراق صورت نگرفته است.

هفته گذشته حمید احمدی، از فرماندهان عملیاتی سپاه گفته بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عملیات نظامی خود علیه نیروهای پژاک در مرز کردستان عراق ادامه خواهد داد. فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز گفته بود که ایران برای سرکوب ضد انقلاب هیچ ورودی به خاک عراق نداشته است.

برخی از مسوولان و مقامات کردستان عراق در هفته‌های گذشته سپاه پاسداران را متهم کرده بود که در ادمه تعقیب و گریز نیروهای پژاک وارد خاک عراق شده‌اند.

این درحالیست که پیشتر روزنامه کیهان، در سرمقاله یکی از شماره‌های خود تاکید کرده بود که عملیات اخیر سپاه علیه پژاک “در نوار مرزی سردشت و در عمق چند کیلومتری خاک عراق” صورت گرفته است.

در هفته‌های گذشته مناطق مرزی کردستان عراق علاوه بر حملات توپخانه‌ای جمهوری اسلامی شاهد درگیری های سپاه پاسدارن با نیروهای نظامی پژاک نیز بوده است. مقامات جمهوری اسلامی علت حملات به این مناطق را حضور نیروهای پ.ک.ک و حزب حیات آزاد کردستان عنوان می‌کنند، اما مقامات اقلیم کردستان همواره حضور این نیروها را در خاک عراق رد کرده اند.

 

همزمانی حملات ایران و ترکیه

این اتفاقات طی روزهای گذشته در حالی رخ داده که نزدیک به سه روز است جنگنده های نظامی ارتش ترکیه با ورود به حریم هوایی عراق مواضع پ ک ک را در اقلیم کردستان را مورد هدف نظامی خود قرار داده اند.

 رسانه های عراقی می گویند پس از گذشت 3 روز از این حملات دست کم 100 خانواده ساکن روستاهای منطقه “آمیدی” مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند. بر اثر این حملات همچنین چند نقطه ایست بازرسی پ ک ک در دامنه کوهستان قندیل منهدم شده است.

حملات هوایی ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک از روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه آغاز شده و تا کنون نیز ادامه دارد.

به گزارش رسانه های ترکیه این حملات پس از آن شروع شد که هفت تن از سربازان ارتش این کشور در استان هکاری توسط نیروهای پ.ک.ک کشته شدند. گفته می‌شود هم‌زمان با حملات درگیری‌هایی بین این دو طرف نیز رخ داده است.

همزمان با حمله هوایی ترکیه به مواضع پ ک ک، اتحادیه علمای دینی کردستان عراق حملات توپخانه ترکیه و جمهوری اسلامی را محکوم کرد. این اتحادیه در نامه ای که قرار است از طریق کنسولگری های دو کشور به تهران و آنکارا ارسال شود نوشته است: “ایجاد ترس، وحشت و گلوله باران شهروندان غیر نظامی را محکوم می کنیم. از سر گیری از حملات در ماه رمضان و در شرایطی که مردم روزه دار هستند نه تنها باعث ایجاد نفرت در بین مردم میگردد، بلکه عملن نقض صریح آیات قرآنی و مستندات دین اسلام محسوب می شود.”

 

 پژاک و پ ک ک

قبل از حملات ارتش ترکیه به حزب کارگران کردستان، زریان روژهالاتی تحلیلگر کرد در مورد حملات سپاه پاسداران به روز گفته بود: “حملات سپاه هر چند به بهانه پژاک اما با هدف  پ ک ک صورت گرفته است.”

حزب  پژاک که در سال 2005 تاسیس شده بر خلاف دیگر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی، مشی مسلحانه را از دستور کار خود خارج نکرده است. در عین حال شائبه هایی در مورد وابستگی این حزب به حزب کارگران کردستان – پ ک ک وجود دارد، اما هر دو حزب این وابستگی را تکذیب می کند.

مراد کارایلان، مرد شماره دو پ ک ک که چندی پیش رسانه های ترکیه مدعی بازداشت وی توسط جمهوری اسلامی شده بودند، در ساعات اولیه شب گذشته در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی فارسی در مورد ارتباط پژاک با حزب متبوع خود گفت: “در حال حاضر ایران، ترکیه و اروپا می گویند پژاک همان پ ک ک است. این درست نیست، اما دیدگاه  پژاک به لحاظ ایده ئولوژیک به ما نزدیک است. ایران روی این دیدگاه تاکید دارد و به جای اینکه با آنها صحبت کند با ما صحبت می کند.”

به گفته آقای کارایلان پ ک ک در گذشته به صورت مستقیم تر با جمهوری اسلامی بر سر این ارتباط گفتگو کرده است. او می گوید اکنون روابط کمتر شده و ایران کاهش رابطه با پژاک را شرط ادامه ارتباط با پ ک ک می داند.

پیش از اشاره فرمانده نیروهای نظامی و رهبر فعلی پ ک ک در باره ارتباط این حزب با جمهوری اسلامی، زریان روژهالاتی تحلیگر کرد ایرانی این موضوع را  در مصاحبه با روز تائید کرده بود: “پ ک ک ابتدا با ایران روابط حسنه ای داشت. این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است. وجود نیروی چندین هزار نفری حزب کارگران ترکیه بدون اجازه ایران در مرزها تقریبا غیر ممکن است. البته فراموش نکنیم که نه ایران و نه پ ک ک این واقعیت را انکار نکردند.”

موضوع هرچه باشد این روزها حملات دو دولت جمهوری اسلامی و ترکیه به بهانه حضور پژاک و پ ک ک به کردستان عراق همچنان ادامه دارد.

این درحالیست که هفته گذشته عزیز نصیرزداده، معاون نیروی هوایی ارتش ایران، گفته است که این نیرو در نظر دارد با یک “کشور دیگر” منطقه رزمایش مشترک بین المللی برگزار کند.

سرتیپ نصیرزاده روشن نکرده است که منظور او از “کشور دیگر” به صورت مشخص کدام کشور است اما گفته است که “این رزمایش به احتمال زیاد در نیمه دوم شهریورماه در صورت فراهم شدن بسترهای لازم برگزار خواهد شد.”