تعلیق غنی سازی یا مذاکره؟

نویسنده

nuclearkhanmenib.jpg

وحید ثابتیان

همزمان با اظهارات سخنگوی وزارت خارجه که از ادامه رابطه با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نظارت بازرسان خبرداده بود، آیت الله خامنه ای درمراسم عید غدیر خم از اینکه “ملت ایران بدون تردید از حق خود نمی گذرد، سخن گفت.” اوتصریح کرد که “مسئولان هم حق ندارند از این دستاورد بزرگ صرف نظر کنند.”

منوچهر متکی وزیر امورخارجه پیش از این گفته بود: “البته ما همواره برای انجام مذاکره آماده‌ایم و معتقدیم بین دو درخواست از سوی طرف ایرانی برای برخورداری از حق مسلم بهره‌برداری از فناوری هسته‌یی و طرف مقابل برای رفع نگرانی‌های احتمالی، می‌توان گفت‌وگو نمود.” به این ترتیب هرچه سخنان مسئولین عالی رتبه ایرانی از ادامه برنامه غنی سازی حکایت می کند، مسئولان مرتبط با پرونده، تمایل بیشتری به مذاکره ازخود نشان می دهند.

گزینه ادامه همکاری ها وبازگشتن به میز مذاکره پیش ازاین توسط هاشمی رفسنجانی وسیدمحمد خاتمی نیز به عنوان راه حل پیش روی ایران تلویحا مورد اشاره قرار گرفته بود، اما با توجه به مهلت پیش روی ایران، سخن رهبری به معنای ادامه غنی سازی و عمیق شدن تنش میان ایران وغرب است. آیت الله خامنه ای در سخنان خود ائتلاف امنیتی درجنوب ایران بین ایالات متحده وکشورهای حوزه خلیج فارس را نیزناشی ازخطای سیاسی این کشورها دانست.

به موجب این پیمان امنیتی که چندی پیش ماهنامه آتلانتیک آمریکا ازشکل گیری آن خبرداد، هرگونه تهدیدی که ازسوی ایران متوجه کشورهای همسایه عربی شود، عملا به معنی تهدید آمریکا است. این درحالی است که ماجرای ادعای امارات متحده عربی برجزایرجنوبی همچنان ادامه دارد وبا توجه به حمایت های مختلفی که این کشور درمجامع بین المللی برخوردار است عملا نگرانی های جدی درخصوص تبعات کوتاه وبلند مدت چنین پیمانی در ارتباط با امنیت ملی کشور وجود دارد.

خبرگزاری های غربی با انعکاس سخنان رهبرایران، ازآن به عنوان رد قطعنامه 1737 شورای امنیت یاد کرده اند. قرار است محمود احمدی نژاد دردهه فجر امسال خبرخوش هسته ای به اطلاع مردم برساند. این خبرظاهرا چیزی جدا از آغاز غنی سازی اورانیوم درمقیاس صنعتی و نصب 3000 دستگاه سانتریفوژ است. به ویژه آنکه سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ازمسئولین کشورخواسته است تا آن زمان ازاظهار نظر نسبت به این موضوع خودداری کنند.

محمود احمدی نژاد خبرخوش هسته ای را درحالی اعلام خواهد کرد که رهبران چین وروسیه از ایران خواسته اند پاسخی جدی به قعطنامه شورای امنیت بدهند. حتی پاپ بندیکت شانزدهم نیز دراظهارنظری گفته است ایران باید با جامعه بین المللی درپرونده هسته ای اش به منظور کاهش نگرانی ها همکاری کند.


طی روزهای گذشته محافظه کاران بخشی ازناکامی های به وجود آمده درپرونده هسته ای ایران را که طی چند ماه آن را ازشورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل فرستاد، ناشی از سیاست های غلط رسانه ای در برابر غرب دانسته اند. امیر محبیان ازنویسندگان روزنامه های اصول گرای رسالت گفته است: “غرب با توجه به سیستم تبلیغاتی و رسانه‌های بسیار قدرتمندی که دارد توانسته در افکار عمومی حداقل برخی از سیاستمداران کشورها القا کند که شبهه‌ای در مورد رفتار ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌یی وجود دارد و توانسته این مساله را به نحوی در اذهان گسترش دهد… کشورمان نیز توانایی مقابله با این اقدام غرب به صورت جدی را نداشته چون که ما از ضعف دستیابی به رسانه‌های فرامرزی رنج می‌بریم و رسانه‌های در اختیارمان نیز نتوانسته در سطح جهان به عنوان رسانه‌ای معتبر مطرح باشند.”

صباح زنگنه نیزبا انتقاد از عملکرد تبلیغی و رسانه‌ای ایران علیه جوسازی غرب در پرونده هسته‌ ای گفته است متاسفانه در کشور درک روشنی از محیط و فعالیت رسانه‌ای و روابط عمومی‌ها وجود ندارد و این مساله سبب شده استراتژی ما نیز در این خصوص دچار خدشه شود.

استراتژی غلط رسانه ای درحالی مطرح می شود که روزنامه ساندی تایمزاخیرا درگزارشی مدعی شده است که دواسکادران ازنیروهای نظامی اسراییلی مشغول طراحی برنامه حمله به تاسیسات هسته ای ایران هستند. به موجب این برنامه قرار است تاسیسات غنی سازی نطنز توسط موشک های هسته ای غنی شده مورد حمله قرارگیرد. مقامات ایرانی می گویند هرگونه حمله وتهدیدی راپاسخ خواهند داد. با این وجود فضای آسمان سیاست هسته ای روز به روز تیره تر می شود.