توقیف مطبوعات طبیعی بود

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» دفاع وزیر ارشاد از عملکردش در سال ۸۸

محمد حسینی، وزیر ارشاد احمدی نژاد روز پنج شنبه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، به دفاع از عملکرد مطبوعاتی هیات نظارت بر مطبوعات، تحت ریاست محمد علی رامین پرداخت و توقیف ده ها روزنامه و بازداشت روزنامه نگاران منتقد بعد از انتخابات را امری طبیعی خواند. وی همچنین موج برخوردهای گسترده با مطبوعات را در کنار رصد کردن نشریات و نظارت قبل از چاپ را از وظایف اصلی هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد دانست.

 به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمد حسینی موج برخوردهای گسترده و کم سابقه با مطبوعات را تنها به چند مورد توقیف، تقلیل داده و گفته: “چند مورد توقیف مطبوعات که توسط هیات نظارت صورت گرفت، طبیعی است!”

این گفته وزیر ارشاد در حالی است که طی سال گذشته و به ویژه بعد از انتخابات 22 خرداد، دست کم بیست نشریه و روزنامه توقیف و لغو امتیاز شده اند . طبق گزارشات منتشر شده از انتشار برخی از این روزنامه ها، از جمله روزنامه “کلمه سبز” که زیر نظر میرحسین موسوی یکی از دو کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات اداره می شد، حتی بدون حکم توقیف، جلوگیری شد و با یورش نیروهای امنیتی ساختمان آن پلمپ و کلیه کارکنان آن برای مدتی بازداشت شدند.

وزیر ارشاد در ادامه گفتگوی خبری خود با ایلنا، “نظارت قبل از چاپ” بر نشریات را “رصد نشریات” خوانده و گفته است: “یکی از وظایف هیات نظارت بر مطبوعات رصد نشریات بوده که در صورت لزوم به آنها تذکر داده شود.”

 این در حالیست که در دوران جنگ هشت ساله، نظارت قبل از چاپ بر نشریات از جمله رفتارهای خلاف قانونی بود که البته پس از پایان جنگ توسط آیت الله خمینی تحت عنوان “شرایط بحرانی جنگ” توجیه شد. در اصل 24 قانون اساسی، نظارت قبل از چاپ بر نشریات، غیر قانونی توصیف شده است “مگر در مواردی که نشریات اقدام به انتشار مطالبی بکنند که مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی باشد”.

اما با آغاز دوره محمود احمدی نژاد، دولت وی، رودروی مطبوعات قرار گرفت و با اختیارات فرا قانونی، “رصد مطبوعات” رابه عنوان اصلی ترین وظایف وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات، باتوقیف بیش از 180 نشریه و روزنامه رقم زد.

محمد حسینی در همین راستا حمایت از مطبوعات را اصل کار وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات دانسته اما مشخص نکرده است که حمایت از کدام مطبوعات مورد نظر اوست. وی که قبل از این نیز برخوردهای گسترده با مطبوعات را “برخوردهای بشارتی” خوانده بود، در دفاع از عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد گفته است: “هیات نظارت بر مطبوعات گاهی تذکرات خود را به صورت شفاهی گاهی به صورت مکتوب و گاهی نیز به صورت محرمانه به مطبوعات می‌دهد تا مطبوعات در راستای رسالت خود به‌ درستی وظایف خود را انجام دهند. البته برخی از این مطبوعات زمانی که پرونده‌شان به دادگاه ارسال شده در آنجا دلایل خودرا مطرح کرده و مجددا به عرصه اطلاع رسانی بازگشته و کارهای خود را انجام می‌دهند. در حال حاضر بیش از 3 هزار نشریه در کشور وجود دارد که در مجموع شاید کمتر از یک درصد آنها تذکر گرفته باشند”

محمد حسینی، روز گذشته در حالی برای چندمین بار طی سه ماه اخیر به دفاع از عملکرد وزارت ارشاد و معاون مطبوعاتی خود پرداخت که هیأت نظارت بر مطبوعات در آخرین ماه سال گذشته به برخوردهای خود علیه مطبوعات شدت بیشتری بخشیده و علاوه بر توقیف روزنامه اصلاح طلب “اعتماد” و نشریه “ایراندخت” به شانزده نشریه منتقد و مستقل دیگر نیز تذکر داده بود.

این روند در آخرین ماه سال گذشته، باعث بوجود آمدن مناقشه بین اقلیت اصلاح طلب مجلس و وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی اش شد و با اخراج خبرنگار پارلمانی سایت رسمی اقلیت مجلس، از مجلس و همچنین در خواست محمد علی رامین از قوه قضائیه مبنی بر محروم کردن روزنامه نگاران منتقد از کلیه حقوق شهروندی، منجربه پخش زمزمه استیضاح وزیر ارشاد شد.

برخوردهای صورت گرفته با مطبوعات و اهالی این حرفه بعد از انتخابات 22 خرداد 88 که با بازداشت دست کم 56 روزنامه نگار همراه بوده، با اعتراض گسترده منتقدان دولت و نهادهای بین المللی مدافع آزادی بیان و حقوق روزنامه نگاران روبرو شد. این روند با پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران و بازداشت بدرالسادات مفیدی دبیر این انجمن صنفی شدت گرفت. با این حال وزیر ارشاد در نخستین اظهارات سال جدید، گفته است: “سال 88 نیز مانند سال‌های گذشته بوده است و خبرنگارانی هم که در این سال بازداشت شدند به هیچ وجه به خاطر بحث روزنامه‌نگاری نبوده است و مسائل آنها خارج از این مباحث بوده است. اتفاقاتی که رخ داد از همه اقشار جامعه و حتی هنرمندان نیز بازداشت شدند که علت دستگیری آنها نیز به خاطر هنرمندی آنها نبوده است از این جمعیت که این افراد رفتارها و اقداماتی انجام داده بودند با آنها برخورد شده و دستگاه قضایی نیز در این زمینه پاسخگو خواهد بود”.

ادعاهای نه چندان تازه وزیر ارشاد برخلاف گزارش های معتبر محافل خبری و حقوق بشری است؛ آنها می گویند بعد از انتخابات خرداد ماه گذشته 56 روزنامه نگار بازداشت شده اند که بازداشت اغلب آنها بدون حکم قانونی توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است  و با گذشت ماه ها از بازداشت غیر موجّه، هنوز تفهیم اتهام نشده اند؛در واقع آنان به جرمی دستگیر شده اند که در قوانین قضائی و ضوابط هیات نظارت بر مطبوعات تعریف نشده است.

از سوی دیگر بسیاری از روزنامه نگاران شناخته شده دربند نظیر احمد زید آبادی، عیسی سحرخیز، بدرالسادات مفیدی، عمادالدین باقی، هنگامه شهیدی و دیگران ماه هاست که در بدترین شرایط جسمی و روحی بسر می برند و از کلیه حقوق یک زندانی، از جمله دسترسی به امکانات پزشکی و بهداشت کافی و اجازه ملاقات با وکیل محروم مانده اند. آنان همچنین از مرخصی عید نیز محروم شده اند و کماکان در سلول انفرادی نگهداری می شوند.