پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

نمایش های ایرانی

صادق عاشورپور

چاپ اول، تهران، 89

ناشر: سوره مهر

کتاب نمایش های ایرانی را صادق عاشورپور تالیف کرده است. این کتاب در یک مجموعه 4 جلدی تدوین شده است. بخش اول به نقالی درجهان باستان می پردازد در این بخش دو فصل آمده است که فصل اول به تعریف نقالی و فصل دوم به منشا و پیدایش نقالی می پردازد.

بخش دوم به نقالی درایران باستان می پردازد این بخش سه فصل را در برمیگیرد درفصل اول به نقالی در ایران باستان می پردازد و درفصل دوم انواع نقالی دینی، اسطوره ای، تاریخی و… بررسی شده است. مدیحه سرایی نیز در فصل سوم این بخش بررسی شده است.

بخش سوم به نقالی درایران مسلمان می پردازد این بخش شامل 18 فصل می باشد که به نقالی در دوره های مختلف تاریخی، دوره غزنوی، سلجوقی، سامانی، مغول، صفوی و… اختصاص دارد

بخش چهارم به انواع نقالی در ایران مسلمان اختصاص دارد. این بخش طولانی ترین بخش کتاب است که شامل سی و هفت فصل می شود. در این بخش مولف به انواع نقالی در دوره های مختلف تاریخی در ایران مسلمان می پردازد وخصوصیات نقالی را در هر دوره به تفصیل شرح می دهد.

 

 

جهان نو، سینمای نو (جلد ۲)

گفتگو با کارگردانان سینمای ایرانی

اسماعیل میهن دوست

مجموعه‌ی مطالعات سینمایی

قیمت: ۹۰,۰۰۰ ریال

چاپ: یکم، تهران، ۱۳۸۹

ناشر: چشمه

 

جهان نو، سینمای نو (جلد ۱)

گفتگو با کارگردانان سینمای ایرانی

اسماعیل میهن دوست

مجموعه‌ی مطالعات سینمایی

تعداد صفحه: ۳۱۹ صفحه

ناشر: چشمه

چاپ: یکم، تهران، ۱۳۸۷

پس از انتشار جلد اول کتاب “جهان نو سینمای نو” توسط انتشارات چشمه در سال 87، جلد دوم این کتاب در ادامه مطالب جلد یک تا دو ماه آینده توسط این انتشارات منتشر شد.

جلد یک متشکل از گزیده گفتگوهایی است که با جمعی از کارگردانان سینمای ایران به مناسبت اکران فیلم‌هایشان انجام شده است. این گفتگو‌ها از چند ویژگی برخوردارند. در هر کدام، انگیزه گفتگو، فیلمی است که در زمان اکران از فیلم‌های مطرح و بحث انگیز بوده ‌است.

قبل از پرداختن به فیلم، مروری بر روند کاری فیلمساز، دیدگاه او به مقوله آموزش و نحوه تجربه وجوه تکنیکی کارگردانی سینما اعم از تجربی و آکادمیک و چگونگی ورود به سینمای حرفه‌ای مورد بحث قرار گرفته است.سپس در خلال پرداختن به فیلم، تاملی نیز بر شیوه کلی کار فیلمساز، نحوه همکاری با فیلمنامه‌نویس، فیلمبردار و عوامل دیگر، نحوه انتخاب و کار با بازیگر، میزانسن، دکوپاژ و.. بررسی شده است.

 

نقش آبی سیمین

فاطمه خانم معتمدآریا، آکتریس سینما

زاون قوکاسیان

تعداد صفحه: ۱۷۸ صفحه

قیمت: ۴۸,۰۰۰ ریال

چاپ: دوم، تهران، ۱۳۸۹

ناشر: چشمه

نقش آبی سیمین اولین کتاب درباره‌ی یک هنرپیشه‌ی زن ایرانی است که تاکنون منتشر شده است. در این کتاب شانزده هنرمند که برخی از آن‌ها با فاطمه معتمد‌آریا در سینما و تئاتر همکاری داشته‌اند و نیز گروهی از نویسندگان و منتقدان ایرانی و خارجی از ویژگی‌های هنرمندی می‌گویند که با دو دهه سابقه‌ی بازیگری در سینما و تئاتر و نمایش عروسکی و به یادگار گذاشتن فیلم‌ها و آثار ماندگار همچنان ستاره‌ای خلاق و در اوج است. هنرمندانی هم‌چون مهدی فخیم‌زاده کارگردان با سابقه و نامی در سینما و مانی حقیقی کارگردان متفاوت و ‌بازیگرانی هم‌چون آتیلا پسیانی و پرویز پرستویی که بازیگران شاخص سینمای امروز می‌باشند از زوایای گوناگون به تحلیل و بررسی هنر فاطمه معتمدآریا در عرصه‌ی بازیگری سینما و تئاتر پرداخته‌اند. بهروز غریب‌پور کارگردان تئاتر و نمایش‌های عروسکی و نصرت کریمی این پیش‌کسوت نمایش‌های عروسکی و… هم با نوشته‌های خود در این مجموعه از دریچه‌ای دیگر به جهان بازیگری معتمدآریا نظر انداخته‌اند. نوشته‌هایی از نظام‌الدین کیانی صدا بردار و حسن ملکی، منتقد هنری و همکاران دیگر معتمدآریا بخش دیگر مجموعه نقش آبی سیمین را تشکیل می‌دهد که خواننده را به شناختی دقیق‌تر و آگاهانه‌تر از شخصیت این هنرمند برجسته می‌رساند.

 جمشید ارجمند منتقد و نویسنده، احمد بیگدلی و علی خدایی نویسندگانی‌اند که از خلاقیت‌های معتمدآریا در عرصه‌ی سینما و تئاتر می‌نویسند و در کنار آنان دو منتقد سینمایی رُز عیسی و مهرناز سعیدوفا در نوشته‌هایی از آن سوی جهان نگاه و برداشت خود را از بازیگری معتمدآریا ارایه می کنند. و بالاخره زاون قوکاسیان در گفت‌گوی طولانی که به قول خودش این گفت‌گوها با سیمین «خانواده و دوستان نزدیک معتمد‌آریا او را با این نام صدا می کنند.» در چهار نشست انجام شد و به اندازه‌ی یک سال زمان برد.

 

 

اتاق روشن

اندیشه‌هایی درباره عکاسی

رولان بارت

نیلوفر معترف

تعداد صفحه: ۱۴۴ صفحه

چاپ: پنجم، تهران، ۱۳۸۹

اتاق روشن پژوهشی است در مورد سرشت عکس ها که با بررسی درون مایه های حضور و غیاب و رابطه ی میان عکاسی و تئاتر تاریخ ومرگ آغاز می شود آن گاه هنگامی که بارت در عکسی ار دوران کودکی مادرش تامل می کند این کتاب ذهن خود او را باز می تاباند. این کتاب کمتر لحنی انتقادی دارد آخرین اثر بارت زیباترین و اندوه بارترین کتاب اوست. حس کشف و بازگشت به دنیای از دست رفته خواننده را با خود همراه می کند

 

 

آنجلینای لعنتی

مجموعه‌داستان

حسین نیازی

تعداد صفحه: ۱۳۷ صفحه

چاپ: یکم، تهران، ۱۳۸۹

ناشر: چشمه

«حسین نیازی» متولد 1359 است و مجموعه داستانش (آنجلینای لعنتی) نخستین کتاب اوست. این مجموعه بلافاصله بعد از انتشار، نظر منتقدان را به خود جلب کرد. داستان «خاکستری صورتی» در این مجموعه، به عنوان نامزد اولین دوره مسابقه شهر کتاب - که به مناسبت روز جهانی داستان کوتاه برگزار شده بود - شناخته شد و داستان «هدیه» جایزه دوم دومین دوره مسابقه شهر کتاب را دریافت کرد.

 

 

ابر صورتی

مجموعه‌داستان

علیرضا محمودی ایرانمهر

تعداد صفحه: ۱۰۷ صفحه

چاپ: دوم، تهران، ۱۳۸۹

ناشر: چشمه

مجموعه‌ی “ابر صورتی” نوشته‌ی علیرضا محمودی ایرانمهر، شامل ۹ داستان کوتاه است با موضوع، فرم و تم‌هایی متفاوت که بیشتر بعد از انتشار نخستین کتاب او، «بریم خوش‌گذرونی» نگاشته شده‌اند. اما فراتر از تمایل به جست‌وجوی فرم‌های داستانی تازه و تجربی‌ و ارائه‌ی آن به‌صورت مجموعه داستان، آن‌چه قصه‌‌های این کتاب را در قالب یک مجموعه کنار هم قرار می‌دهد، اپی‌فنی یا همان تجلی و دریافت درونی مشابه است. داستانی با زبان فاخر و باستانی نگاشته شده و داستانی دیگر صدای گفت‌وگویی را در دستشویی‌های عمومی پارک‌شهر به یاد می‌آورد، اما در پایان هر دو داستان حسی در خواننده برجای می‌ماند که کیفیتی مشابه دارد.

 

 

ابله

ترجمه از روسی

فیودور داستایوسکی

سروش حبیبی

 تعداد صفحه: ۱۰۱۹ صفحه

چاپ: هشتم، تهران، ۱۳۸۹

ابله در ۱۸۶۸ ـ ۱۸۶۹ منتشر شد. پرنس مویخکین، آخرین فرزند یک خاندان بزرگ ورشکسته، پس از اقامتی طولانی در سوییس برای معالجه‌ی بیماری، به میهن خود باز می‌گردد. بیماری او رسماً افسردگی عصبی است ولی در واقع مویخکین دچار نوعی جنون شده است که نمودار آن بی‌ارادگی مطلق است. به علاوه، بی‌تجربگی کامل او در زندگی اعتماد بی‌حدی نسبت به دیگران در وی پدید می‌آورد. مویخکین، در پرتو وجود روگوژین، همسفر خویش، فرصت می‌یابد نشان دهد که برای مردمی‌ «واقعاً نیک‌»، در تماس با واقعیت، چه ممکن است پیش آید. روگوژین، این جوان گرم و روباز و با اراده، به سابقه‌ی هم‌حسی باطنی و نیاز به ابراز مکنونات قلبی، در راه سفر سفره دل خود را پیش مویخکین، که از نظر روحی نقطه‌ی مقابل اوست، می‌گشاید. روگوژین برای او عشق قهاری را که نسبت به ناستازیا فیلیپوونا احساس می‌کند، باز می‌گوید. این زن زیبا، که از نظر حسن شهرت وضعی مبهم دارد، به انگیزه‌ی وظیفه‌شناسی، نه بی‌اکراه، معشوقه‌ی ولی نعمت خود می‌شود تا از این راه حق‌شناسی خود را به او نشان دهد. وی، که طبعاً مهربان و بزرگوار است، نسبت به مردان و به طور کلی نسبت به همه‌ی کسانی که سرنوشت با آنان بیشتر یار بوده و به نظر می‌آید که برای خوار ساختن او به همین مزیت می‌نازند، نفرتی در جان نهفته دارد. این دو تازه دوست، چون به سن‌پترزبورگ می‌رسند، از یکدیگر جدا می‌شوند و پرنس نزد ژنرال اِپانچین، یکی از خویشاوندانش، می‌رود به این امید که برای زندگی فعالی که می‌خواهد آغاز کند پشتیبانش باشد…

 

 

علائم حیاتی یک زن

نویسنده : فرزانه کرم‌پور، مهناز رونقی و لادن نیک‌نام

موضوع : داستان ایرانی

تاریخ چاپ : ۱۳۸۹

و سرانجام اولین رمان مشترک به دنیا آمد. حاصل سه سال یا کمی بیشتر نشستن و نوشتن از رویدادی واحد. هر بار از یک منظر، سه راوی، سه قهرمان، سه نویسنده به روایت اتفاقی می‌پردازند. روایت‌ها با هم متفاوت است. هر نویسنده به سبک خود به حادثه‌ها نزدیک و هر بار تصویری نو ساخته می‌شود. مخاطب تا مدت‌ها با حادثه زندگی می‌کند. قهرمان‌ها از جنس همین زمان و همین مکانند. روایت هر یک از این سه نویسنده با هم تفاوت دارد، چون هر نویسنده با صدای خود نوشته است : در هم آمیختگی این صداها فضایی چندگانه و چند لایه می‌سازد. فرزانه کرم‌پور پیش از این کار، مجموعه داستانهای « کشتارگاه صنعتی »، « طوفان زیر پوست » « ضیافت شبانه »، «حوّا در خیابان» و رمانهای « نقطه گریز » و « دعوت با پست سفارشی » را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. مهناز رونقی هم مجموعه داستان « صندلی لهستانی » را نوشته و حوزه فعالیتش تدریس در دانشگاه و نقد ادبی است. لادن نیک‌نام مجموعه داستان « حفره‌ای در آینه »، رمان « مورچه در ماه » و دفتر شعر « روزشمار جنوب» را در سالهای گذشته نوشته و هم اکنون در بیشتر نشریات ادبی مشغول فعالیت است. تجربه‌های متفاوت این سه نویسنده زیر سقف یک رمان گرد هم آمده و آینه‌ای از این روزگار دستمان می‌دهد.

 

 

این سیاستمداران سه نقطه؛

مولف: بزرگمهر حسین‌پور

طراح: بزرگمهر حسین‌پور

طراح جلد: سید صدرالدین بهشتی

انتشارات روزنه

چاپ اول 1389

این سیاستمداران سه نقطه شامل طرح‌های بزرگمهر حسین‌پور ازسوی نشر روزنه منتشر شد.

در مقدمه‌ی این کتاب از قول بزرگمهر حسین‌پور، مولف، آمده است: کاریکاتورهای این کتاب از پنجاه و شش اثر تشکیل شده بود که بنابه دلایلی آن را به پنجاه و یک اثر رساندم. یعنی پنج طرح حذف شد که امیدوارم آن‌ها را به بزرگی خودتان ببخشید.

در ضمن این کتاب به پیشنهاد دوست عزیز و استادگرانقدر ساکن بلژیک «میهاربا یوبن» طراحی و خلق شد که در اینجا از او بی‌اندازه سپاسگزارم. البته آرزو داشتم این کتاب کار مشترکی می‌شد که البته دست سرنوشت دست مارا گرفت و نشد. در ضمن از دوست گرامی آقای مرادی که زحمت ترجمه کتاب را کشید سپاسگزارم.

این کتاب در سال هزار و سیصد و هشتاد و هفت خلق می‌گردد. امیدوارم با همان «بزرگی» خودتان که در ابتدا عرض شد این تاخیر را بر من ببخشید.

کتاب “این سیاستمداران سه نقطه” مجموعه ای از کاریکاتورهایی از رییس جمهورهاست. در این کاریکاتورها، خصوصیاتی که در ارتباط با چهره‌ی بین‌المللی این فاراد است، با اتکا به اغراق بر برخی ویژگی‌های ظاهری این افراد، برجسته شده است. به عبارت دیگر، این کاریکاتورها، به گونه‌ای خلاقانه، متنی درباره ی شیوه ی زمامداری و نوع مواجهه ی این رییس‌جمهورها با مسائل جهان سیاست است.

 

 

نشریات

نقد و بررسی کتاب تهران

شماره‌ی جدید نشریه‌ی “نقد و بررسی کتاب تهران” منتشر شد.

این نشریه با گزارشی از نشست‌های شعر و داستان “عصر روشن” آغاز می‌شود و در ادامه با بخش‌های: مقالات، کند‌وکاو، قول و غزل معاصران به انتخاب مرتضی کاخی، در این دنیای بزرگ، نام بعضی نفرات، خاطرات فرهنگی، نمونه‌ی نقد‌های بایسته در گذشته، شعر، کتاب‌های خارجی، کتاب‌های داخلی و معرفی کوتاه کتاب همراه است.

نگاهی به زندگی و آثار سیدحسن تقی‌زاده، یادی از عنایت‌الله رضا، بهمن محصص و تقی هنرور شجاعی، نقد تحلیلی‌ داستان‌های کوتاه جمال میرصادقی به قلم سیروس پرهام و فصل‌هایی از تاریخ نقد ادبی در ایران از جمله مطالب منتشرشده در این نشریه هستند.

شماره‌ی 31 نشریه‌ی “نقد و بررسی کتاب تهران” با صاحب‌امتیازی و مدیرمسؤولی هرمز همایون‌پور در 240 صفحه با قیمت 3000 تومان منتشر شده است.

 

فیلم

شماره: ۴۲۲

 ویژه جشنواره فیلم فجر (16 بهمن 1389)

ملاحظاتی درباره‌ی بیست‌ونهمین جشنواره‌ی فیلم فجر در چشم‌انداز سینمای ایران: پدیده‌ی عجیب ارتقای کیفی در متن بحران

سینمای ایران: معرفی فیلم‌های ایرانی همه‌ی بخش‌ها: مشخصات، خلاصه داستان، گزارش تولید، یادداشت فیلم‌سازان و یادداشت‌های منتقدان درباره‌ی چند فیلم

بزرگداشت‌ها: نوشته‌هایی در بزرگداشت مسعود کیمیایی: الهه‌ی خورشید (پرویز دوایی)/ می‌کنم یاد، از یاد رفته… (جمشید ارجمند)/ درباره‌ی خود مسعود کیمیایی: دوستت دارم و دانم که تویی دشمن جانم… (جهانبخش نورایی)/ همیشه رییس سینمای ایران (کیومرث پوراحمد)/ قیصر را ما ساخته بودیم! (احمد امینی)/ ژانری به نام مسعود کیمیایی! (محسن امیریوسفی) / آداب بی‌قراری (مجید برزگر)/ یک زن، یک قربانی:‌ مرد انقلابی است و زن اصلاح‌طلب (بهزاد عشقی)/ صدای کیمیایی (حمید نعمت‌الله)/ و من پولاد هستم، پسر مسعود (پولاد کیمیایی)

و مطالبی در بزرگداشت چند سینماگر دیگر: شهریار بحرانی: تکنیسین سینما/ پوران درخشنده: دشواری دوست داشتن همه/ داود رسولیان:‌ این نیز بگذرد/ مهدی فقیه: از بخت‌یاری ماست شاید/ جمشید هاشم‌پور: اسطوره در صف سیمرغ/ بیژن محتشم: چهره‌ی چهره‌ساز/ و نکوداشت محمدرضا اعلامی و منوچهر حقانی‌پرست

ویدئو/ سینما: مسابقه‌ی فیلم‌های ویدئویی ایرانی: معرفی فیلم‌ها: مشخصات و خلاصه داستان

جام جهان‌نما: مسابقه‌ی بین‌الملل: معرفی فیلم‌ها: مشخصات، خلاصه داستان و نقد

جلوه‌گاه شرق: مسابقه‌ی سینمای آسیا: معرفی فیلم‌ها: مشخصات، خلاصه داستان و نقد

جشنواره‌ی جشنواره‌ها: معرفی فیلم‌ها: مشخصات، خلاصه داستان و نقد

نمایش‌های ویژه: معرفی فیلم‌ها: مشخصات، خلاصه داستان و نقد

بازار فیلم: بررسی سیزده سال بازار فیلم درگفت‌وگو با کتایون شهابی:کاغذ بی‌جواب

سر صحنه: گریه کنی، گریه می‌کنم…: جدایی نادر از سیمین چه‌گونه فیلمی است و چه‌گونه ساخته شد؟

آن‌که یافت می‌نشود: آهنگ‌سازان فیلم‌های امسال

این سه فیلم اول را از دست ندهید: آفریقا (هومن سیدی)، چیزهایی هست که نمی‌دانی (فردین صاحب‌الزمانی) و مرگ کسب‌وکار من است (امیر ثقفی)

بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شماره‌ی 102 ماهنامه‌ی “فیلم” (12 بهمن 1369)