ارز دولتی خرج پورشه می شود نه دارو

نویسنده
نازنین کامدار

» مردم قادر به تامین هزینه درمان نیستند

در حالی که طی روزهای گذشته کاروان جدید خودروهای وارداتی لوکس با ارز دولتی به کشور وارد، اما خبرش در کوران حوادث مجلس و دولت گم شد، سرپرست وزارت بهداشت اعلام کرده است که مردم دیگر قادر به تامین هزینه‌های درمانی و دارویی نیستند.

سخنان او در فردای روزی منتشر شد که رسانه‌های خبری به نقل از رئیس بیمارستان محک، بیمارستان تخصصی درمان سرطان، از بهای ۵ میلیون تومانی آمپول‌های ضد سرطان خبر دادند. رقمی که در داروخانه‌ها، در صورت داشتن آشنا، ممکن است به ۶میلیون و دویست هزار تومان می رسد.

چند روز قبل از اعلام خبر جهش سرسام آور قیمت داروی ضد سرطان که زمانی محمود احمدی‌نژاد مدعی “اختراع آن به دست دانشمندان جوان” شده بود، بهای هر آمپول کنترل بیماری‌ام. اس نیز به ۱۱ میلیون تومان رسیده بود؛ ارقامی که موجب شد سرپرست جدید وزارت بهداشت که بر جای وزیری نشسته که به دلیل انتقاد از عدم تخصیص ارز دارویی برکنار شد، بازهم نسبت به بی‌اعتنایی مقامات ارشد اعتراض کند.

بنا به گزارش ایسنا، محمد حسین طریقت، سرپرست وزارت بهداشت درباره وضعیت درمان در کشور گفته است: “هزینه‌های درمانی در کشور بسیار سرسام آور و زیاد است. امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش دارو و درمان هزینه شد که بیماران حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کردند. سال قبل ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش دارو و درمان در کشور هزینه شد که ۲۵ هزار میلیارد تومان آن را مردم پرداخت کردند که این هزینه‌ها دیگر از سوی مردم قادر به تامین نیست”.

او افزوده است: “امسال حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیون دلار نیاز در بخش تامین دارو و تجهیزات پزشکی پیش بینی می‌شود که حدود یک هزار و۸۰۰ میلیون دلار آن پرداخت شده و بقیه در آینده تامین خواهد شد. چون در سیستم بودجه بندی برای بهداشت و درمان در کشور ردیف‌هایی قرار داده شده شاید تعیین سهم مقدور نباشد اما سهم ۱۰ درصد از یارانه‌ها قرار بود کمک اعتبارات کشور باشد که تاکنون دو هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است”.

طریقت منفرد درباره افزایش هزینه‌های بیمارستان‌ها هم گفته است: “علت بالا رفتن هزینه بیمارستان‌ها این است که از کارآیی لازم برخوردار نیستند و چون کمیت کار آن‌ها ناکافی است به‌‌ همان نسبت هزینه آن‌ها بالاست و چناچه کیفیت و کمیت خدمات بیمارستانی بالا برود درآمدهای آن‌ها جوابگوی هزینه‌های آن‌ها خواهد بود”.

 در چنین شرایطی سایت “عصر ایران”به نقل از عظیم‌پور، رئیس بیمارستان محک نوشته است: «داروهای درمان سرطان‌های خون بسیار گران است به طوری که در مرحله اول درمان این بیماران هزینه هر آمپول سرطان خون حاد ۵ میلیون تومان تمام می‌شود. بیماران مبتلا به سرطان خون پس از هزینه کردن ۱۰ آمپول با هزینه ۵۰ میلیون تومان وارد مرحله پیوند مغز و استخوان می‌شوند که در این مرحله نیز داروهای پیوند بسیار پرهزینه هستند. هزینه‌های درمان بیماران سرطانی بسیار گران است بخشی از دارو‌ها که توسط بیمه پوشش داده شده مناسب است اما برخی دیگر که بیمه آن‌ها را پوشش نداده با افزایش نرخ ارز بسیار گران شده و تأمین آن سخت است”.

او افزوده است: “به دنبال راه حلی هستیم چرا که قیمت دارو برایمان مهم نیست بلکه باید دارو وارد شود تا بیماران به خوبی درمان شوند. تأمین داروهای خط اول که حیاتی بوده تأمین می‌شود، اما داروهای خط دوم که بسیار پرهزینه هستند به سختی تأمین شده و نمی‌دانیم آن‌ها را از کجا بخریم و چگونه وارد کنیم. متاسفانه تهیه، کنترل و جمع‌آوری دارو بسیار سخت است اما امیدواریم تا پایان سال از طریق مجوزی که وزارت بهداشت داده است مشکلات را برطرف کنیم”.

سخنان وی در حالی است که بیماران نیازمند به این آمپول، هم اکنون تنها در صورت جور کردن “پارتی” ممکن است بتوانند این دارو را نه به بهای ۵ میلیون که به قیمت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تهیه کنند.

از سوی دیگر، به گزارش آفتاب، مژگان محسنی نیا، مدیر اجرایی انجمن ‌ام. اس هم درباره وضعیت قیمت‌ها در این بخش گفته است: “عمده‌ترین مشکلات بیماران مبتلا به ‌ام اس، دارو است. مسئله قیمت و کمیاب بودن دارو هر دو مشکلاتی است که بیمار‌ان‌ام اسی را درگیر کرده است. این بیماری در درجه اول به سیستم اعصاب حمله می‌کند. پس حفظ آرامش اولین فاکتور کنترل بیماری برای این افراد است. زمانی که برای بیماران اردو‌هایی برگزار می‌کردیم به چشمان خود دیدیم که شرایط روحی، فردی که در بستر بیماری است بهتر می‌شود و به حالت بسیار بهتری از وضعیت روانی و جسمانی برمی‌گردند. مشکلات اقتصادی و فاصله طبقاتی برای عده خاصی از جامعه روز به روز صدمه و آسیب بیشتری را در پی دارد. در بسیاری از موارد، داروهای مورد نیاز این افراد تک نسخه‌ای است و باید از طریق واردات به دست بیمار برسد. نباید فراموش کرد که در اکثر موارد حتی اگر دارو موجود باشد نیز توانایی مالی تهیه آن برای بیمار وجود ندارد”.

او افزوده است: “دارویی بود که به صورت تک نسخه‌ای برای بیماران تجویز می‌شد. این دارو در ابتدا حدود ۳. ۵ میلیون تومان بود و در طول چند ماه اخیر قیمت آن به مرز ۱۱ میلیون رسیده است. این دارو باید به صورت مداوم برای مدت زمان خاصی برای بیماران تزریق شود. در رابطه با دارو زمانی که دارو توسط پزشک تجویز می‌شود بدون هیچ چون و چرایی باید تهیه و مصرف شود در صورتی که در بسیاری موارد بیمار توانایی تهیه دارو را ندارد و این موضوع تا به جایی کشیده است بیماران ‌ام اس لب به ناله و نفرین گشوده‌اند. بسیاری از بیمارانی که به مرکز مراجعه می‌کنند لب به ناله و نفرین مسئولین دارند تا جایی که می‌گویند:‌ای کاش آن‌ها هم به این بیماری گرفتار شوند تا شاید گوشه‌ای از درد و غم ما را درک کنند”.

او می‌گوید: “تعداد بسیار پایینی از داروهای پایه‌ای بیماران‌‌ام اس که هزینه‌های پایینی هم دارد تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. ما انتظار داریم که داروهای جدیدی که قیمت‌های بسیار بالایی دارند تحت پوشش بیمه قرار گیرد. با سرپرست جدید وزارت بهداشت نیز در این مورد تعاملات و نامه نگاری‌هایی انجام شده و هم اکنون منتظر جوابیه ایشان هستیم”.

این فجایع در حالیست که بنا به گزارش‌ها، بودجه درمانی کشور نیز قرار است در سال آینده ۱۵ درصد کاهش پیدا کند؛ کاهشی که به اعتقاد حسین مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان، برای کشور نگران کننده است.

مرندی در گفت‌و‌گو با مهر در پاسخ به این سئوال که “بنابر اعلام معاون پارلمانی وزارت بهداشت به نظر می‌رسد بودجه حوزه سلامت ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت”، گفته است: “هنوز بودجه رسما اعلام نشده ولی اگر اینطور باشد برای سلامت مردم بسیار نگران کننده خواهد بود. طبیعی است که به علت تحریم‌ها باید صرفه جویی کنیم ولی این صرفه جویی باید با آگاهی صورت گیرد و اولویت‌ها با سلامت مردم در ارتباط باشد. وزارت بهداشت نیز باید طوری اقدامات خود را برنامه ریزی کند که اگر منابع محدودتری وجود داشت بیشترین بهره وری صورت گیرد. قرار بود ۱۰ درصد از قانون هدفمندی یارانه‌ها را به سلامت اختصاص دهند ولی تاکنون ریالی از هدفمندی یارانه‌ها به سلامت اختصاص داده نشده است. لذا امیدواریم حداقل با مراقبت‌های اولیه سلامت از بار بیماری‌ها در کشور جلوگیری کنیم”.

این وضعیت در حالیست که واردات خودروهای لوکس با ارز دولتی همچنان ادامه دارد. سایت “اقتصاد پرس” در گزارشی در اینباره نوشته است: “واردات پورشه و دیگر خودروهای گرانقیمت وارداتی در دی ماه امسال نیز ادامه داشت و طی آمارهای منتشر شده در اولین ماه زمستان حدود ۳ میلیون و هفتصد هزار دلار ارز از کشور بابت واردات ۲۹ دستگاه پورشه و مازراتی خارج شده است. تمامی این خودرو‌ها از کشور امارات به ایران وارد شده است و رقمی بیش از ۹۰ میلیارد ریال ارزش این دستگاه‌ها می‌باشد که ارزش هر دستگاه به طور تقریبی ۳۰۰ میلیون تومان می‌باشد. این در حالی است که بر خلاف ماه‌های گذشته تمامی این دستگاه‌ها با ارز مبادله‌ای وارد شده‌اند و خوشبختانه این بار دیگر از ارز مرجع خبری نیست اما نکته‌ای را که باید به مسئولان اقتصادی و تصمیم گیران ارزی یادآور شویم اینکه آمارهای گمرک همچنان از واردات بی‌رویه خودروهای لوکس خبر می‌دهند و بهتر است مسئولان هر چه سریع‌تر نسبت به ممنوعیت ورود این خودرو‌ها به کشور تدابیری بیاندیشند تا ارزهای کشور صرف واردات کالاهای تجملی و لوکس نشود و واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید در اولویت کاری آن‌ها قرار بگیرد”.