زمزمه تغییر وزرای منتقد

نویسنده
نازنین کامدار

» نوبخت تکذیب کرد

همزمان با برگزاری نشست تلویزیونی حسن روحانی با مردم، برخی از رسانه ها با استناد به گفته های وی در دیدار با مدیران دولتی در مازندران، گمانه زنی هایی در خصوص احتمال تغییر اعضای تیم اقتصادی کابینه مطرح کردند؛ گمانه ای که البته از سوی محمدباقر نوبخت تکذیب شد.

حسن روحانی، دو روز قبل در “جلسه ستاد توسعه سرمایه‌گذاری استان مازندران” جمله ای گفت که موجب شد رسانه ها از آن به عنوان اراده دولت برای انجام تغییرات در تیم اقتصادی تعبیر کنند.

روحانی گفته بود: “در حال حاضر که نیمه‌سال ۹۴ است، احساس می‌کنیم نیاز به تغییرات برای تحرک در مسیر دولت داشته باشیم. بسته و طرح جدیدی دولت آماده می‌کند که در ۲۰ روز اخیر برای این بسته جلسات داشتیم و در این هفته این بسته برای مردم آماده می‌شود و تیم اقتصادی جزئیات را توضیح می‌دهد”.

این سخن روحانی موجب شد تا رسانه ها از احتمال تغییر در تیم اقتصادی دولت سخن بگویند، و از جمله “شبکه اطلاع رسانی دانا” در گزارشی در این باره نوشت: “پس از انتشار نامه چهار وزیر دولت تدبیر و امید و هشداری آنها پیرامون پایه‌های مدیریتی اقتصاد کشور گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تغییر تیم اقتصادی دولت در رسانه‌های حامی طیفی خاص صورت می‌گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر مشاوران نزدیک به رئیس جمهور، به خصوص در حوزه اقتصادی، پیرو مکتب اقتصادی نیاوران هستند. اعضای این مکتب که اکثرا مدارج تحصیلی خود را در کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلستان طی کرده اند، پیرو اقتصاد بازار آزاد بوده و همواره به دنبال پیاده کردن اندیشه های غربی در اقتصاد ایران بوده اند. گمانه زنی ها حاکی از این است که برخی از اعضای تاثیرگذار این مکتب بعد از انتشار نامه انتقاد آمیز ۴ وزیر به رئیس جمهور، عزم خود را مبنی بر فشار بر پاستور برای تغییر در کابینه جزم کرده اند”. 

قاسم محمدی نماینده دوره هشتم مجلس هم به این گمانه دامن زده و گفته است: “اگر بپذیریم که شرایط پس از تحریم الزامات مدیریتی خودش را دارد، باید منتظر تغییرات عمده در کابینه باشیم. پیش بینی می کنم بزودی تغییرات گسترده ای در تیم اقتصادی دولت یازدهم رخ خواهد داد.دانش آموختگان دانشگاه های آمریکا و انگلیس در اولویت حتمی فهرست حلقه مشاورین رییس دولت برای تغییر تیم اقتصادی دولت قرار دارند. آنها هرکدام در حال آموزش، لابی گری و طراحی با مانیفست غربگرایی و دگراندیشانه هستند و نمونه اش مسئول نفتی ـ گازی در کشور عربی، پایتخت اقتصادی بانکی عربی آمریکا در منطقه است”.

پیش از این سعید لیلاز، روزنامه نگار اقتصادی نزدیک به دولت نیز در مطلبی خواستار تغییر وزرای اقتصادی کابینه شده و نوشته بود: “آیا این چهار عضو کابینه، وزیرِ سفته بازان و صاحبان سهام در بورس تهران هستند یا وزیر دفاع و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملت ایران؟ لازم است ذکر کنم که حساب سهامداران بورس و رانت خواران صدها میلیاردی را از یکدیگر جدا می دانم اما اینطور به نظر می رسد که این نامه فریاد بورژوازی رانتیر و رانتخوار برای رسیدن به روزهای خوش و رویاهای شیرین سال های ۸۴ تا ۹۲است نه هشدار دلسوزانه ۴ وزیر کابینه برای حل مسائل اقتصاد ایران. هشداری که باید به آقای روحانی بدهم این است که مراقب باشیم، مبادا بورژوازی رانتخوار باشد که دلسوزانه سر از نامه در آورد و رانت های از کف رفته اش را طلب می کند. فریاد می کشد و زیر پوستی تهدید می کند. راه خروج از رکود بورس نیست و مسائل بسیار مبنایی تری باید مورد توجه قرار گیرد. این نامه بدون آنکه بخواهیم به امضاکنندگان آن جسارت کنم نشان می دهد که ماهیت رکود به درستی شناخته نشده است. این نامه بدون آنکه به نویسندگان آن جسارت کنیم، بازگشت به ۳ سال پیش را دنبال می کند در حالی که باید برای اصلاح امور به ۱۰ سال قبل بازگردیم”.

در واکنش به این گمانه زنی ها و توصیه ها، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و یکی از منتقدان نامه ۴ وزیر دیروز تغییر در تیم اقتصادی را تکذیب کرد.

او گفت: “آقای رئیس جمهور بیان کرد برای اینکه بتوانیم همواره شایسته عمل کنیم نیاز است برنامه‌ها را برای خروج از رکود به انجام برسانیم و اینکه تعبیر شود در تیم اقتصادی دولت قرار است تغییری انجام شود فکر نمی‌کنم این مطلب درست باشد. صحبتی درباره تغییر اعضای اقتصادی دولت مطرح نشده، باید همه تلاش کنیم که برنامه‌های اقتصادی را پیش ببریم البته نسبت به ادوار گذشته هماهنگی بیشتری بین تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی و سایر ارکان اقتصادی وجود دارد. بنده خبر تغییر وزرا را تائید نمی‌کنم. بنده معاون رئیس‌ جمهور هستم و تغییرات در این سطح با شخص آقای رئیس‌ جمهور است”.