لاریجانی دوپهلوست ولی ما کاندیدا نداریم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» موضع دولتی ها در انتخابات هیات رییسه اصولگرایان

حلقه حامیان دولت در مجلس هشتم بار دیگر با فرارسیدن زمان انتخابات داخلی فراکسیون اصولگرایان در مجلس(اکثریت) تلاش  و رایزنی های خود را برای انتخاب رییس جدید این فراکسیون و برکناری علی لاریجانی آغاز کرده اند. این درحالی است که آنها خود نیز تاکنون نتوانسته اند کسی را برای ریاست بر فراکسیون اکثریت مجلس انتخاب و معرفی کنند.

درهمین باره چندی پیش جواد آرین منش از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس گفته بود: “تعدادی از منتخبان جدید استانها در فراکسیون اصولگرایان معتقدند علی لاریجانی رئیس فعلی فراکسیون اصولگرایان نباید مجددا به عنوان رئیس انتخاب شود و بر همین اساس به دنبال تغییر در هیات رئیسه فراکسیون هستند.”

این اظهار نظر جواد آرین منش در حالی بود که در روزهای اخیر برخی از اعضای حامی دولت مستقر در فراکسیون اصولگرایان با اظهار نظرهای مختلف، فراکسیون اصولگرایان فعلی را “بی خاصیت” معرفی کرده و خواهان یک خانه تکانی اساسی در چینش اعضای آن شده اند.

در این باره حمید رسایی از حامیان شناخته شده  محمود احمدی نژاد در مجلس در مصاحبه با روزنامه وطن امروز گفته است: “مجلس دیگر متشکل از یک فراکسیون اقلیت اصلاح‌طلب و یک فراکسیون اکثریت اصولگرا نیست. مجلس در حال حاضر ترکیبی از 3 اقلیت است: یک اقلیت اصلاح‌طلب با رویکرد حمایت قاطع و شفاف از فتنه، ‌دوم جمع اقلیت اصولگرا با مواضع دوپهلو و همسو با فتنه و سوم جریان اقلیت اصولگرا با مواضع شفاف و قاطع در برابر فتنه.”

حمید رسایی با این توضیح با “بی خاصیت و منفعل” خواندن فراکسیون اصولگرایان تاکید کرده: “مهم‌ترین دلیل انفعال فراکسیون این است که آقای لاریجانی که در رأس فراکسیون به‌اصطلاح اکثریت قرار دارد، ‌خود از اقلیت اصولگرای با مواضع دوپهلو است و ایشان در رأس کل فراکسیون قرار گرفته و به همین دلیل فراکسیون خودش را نشان نمی‌دهد و دچار انفعال بی‌سابقه و بی‌خاصیت بودن شده است.”

این عضو حامی احمدی نژاد در مجلس با تاکید بر ضرورت خانه‌تکانی در فراکسیون اصولگرایان و تغییر در هیات رییسه آن افزوده: “با این حال امیدی به آن ندارم زیرا فضا برای انجام این کار آماده نیست.”

در کنار این اظهارات رسایی، مهدی کوچک زاده، از دیگر اعضای نزدیک به دولت در فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز عملکرد فراکسیون اکثریت مجلس را خنثی و بی خاصیت دانسته و درباره انتخابات هیات رییسه آن گفته است: “مجموعه شرایطی که اعضای هیات رئیسه فعلی برای این فراکسیون رقم زده‌اند، ‌در نهایت نمایندگان را به جایی رسانده که عنوان می‌کنند نمی‌توانند هزینه برخوردها را پرداخته و برای ریاست فراکسیون نامزد شوند.”

این عضو مجلس هشتم همچنین اضافه کرده: “به نظر بنده با وجود اختلاف سلایقی که در بین اجزای فراکسیون اصولگرایان وجود دارد، ‌اگر در مدیریتش تجدید نظر شود و کسی که هم وقت کافی داشته باشد و هم محظوریت‌ در ورود به مسائل سیاسی و اظهار نظر درباره آنها را نداشته باشد، ‌بیاید و در رأس فراکسیون قرار گیرد، وضع فراکسیون بهتر از آنچه خواهد شد که هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم.”

 

خانه تکانی معلم اخلاق دولت مستقر

اظهارات اعضای حامی دولت در مجلس درباره “بی خاصیت بودن فراکسیون اصولگرایان” در حالی است که هفته گذشته مرتضی آقا تهرانی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی (از زیرمجموعه های فراکسیون اصولگرایان)  و “معلم اخلاق” دولت طی اظهاراتی به صورت مفصل به انتقاد از ریاست علی لاریجانی بر فراکسیون اصولگران پرداخته و خواستار خانه تکانی اساسی در این مجموعه شده بود.

مرتضی آقا تهرانی گفته بود: “دلیل مخالفتم با ریاست دوباره آقای لاریجانی بر ریاست فراکسیون اصولگرایان، از وضعیت کنونی فراکسیون پیدا است. این وضعیت، مطلوب بنده نیست. البته ممکن است عده‌ای از آن رضایت داشته باشند، اما من می‌گویم که چرا با گذشت چند ماه، این فراکسیون یکی دو جلسه بیشتر نداشته است و هیچ گاه حرف‌ها در آن یکی نشده است؟”

او در ادامه افزوده بود: “گاهی اوقات احساس می‌کنم دوستان فراکسیون اقلیت( خط امام) به خوبی و به طور یک‌شبه با هم کارهایشان را انجام می‌دهند. ولی ما در فراکسیون اصولگرایان، هر کدام کار خودمان را می‌کنیم.”

وی همچنین تاکید کرده بود: “چرا این اردوگاه جمع نمی‌شود و کسی آن را جمع نمی‌کند؟ به راستی چه کسی مسوول آن است؟ اگر دارای مسوول است چرا این کار را انجام نمی‌دهد؟ من معتقدم که دوستان هیات رئیسه فراکسیون به این کار نمی‌رسند و گرفتاری دارند. در حالی که در چنین شرایطی نباید مسوولیت را بپذیرند.”

وی سپس با تاکید بر اینکه “در این شرایط لاریجانی نباید دوباره کاندید ریاست فراکسیون اصولگرایان شود» همچنین درباره احتمال حضور دوباره افرادی مانند محمدرضا باهنر در هیات رییسه فراکسیون سخن بود:“این افراد قبلا بوده‌اند؛ باید در فراکسیون اصولگرایان یک خانه تکانی کرد. زیرا اگر این افراد می‌توانستند کاری کنند تا الان انجام داده بودند. به همین دلیل باید بگذارند افرادی جدیدی وارد کار شوند. اما ظاهرا اجازه نمی‌دهند.”

وی همچنین درباره کاندیدای مورد نظر حامیان دولت در فراکسیون اصولگرایان از سوی فراکسیون انقلاب اسلامی هم تصریح کرده بود: “ما دیگر ادعایی نداریم. همان‌گونه که گفتم خودم کاندیدا نمی‌شوم. در عین حال گزینه‌ای در این عرصه نداریم. اما شخصا به لاریجانی هم رای نمی‌دهم، زیرا به مصلحت وی نیست.”

 

لاریجانی دوباره رییس می شود

محمدرضا باهنر که پیش از این حامیان دولت با آرای مخالف خود از ورود وی به شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان جلوگیری کرده اند اما برخلاف حامیان دولت در فراکسیون اکثریت مجلس گفته است: “شخصی غیر از لاریجانی با اجماع فراکسیون اصولگرایان روبه‌رو نخواهد شد و پیش‌بینی می‌شود وی دوباره با رای بالای 85 درصد انتخاب شود. من نیز پیش از این با عده‌ای که معتقدند رئیس مجلس نمی‌تواند همزمان رئیس فراکسیون باشد موافق بودم اما واقعیت قضیه در مجلس هشتم این است که در این مجلس به غیر از لاریجانی در مورد شخص دیگری اجماع وجود ندارد.”

اسدالله بادامچیان از اعضای کهنه کار اصولگرایان مجلس نیز در همین باره گفته: “در انتخابات اخیر فراکسیون اصولگرایان مجلس حتما لاریجانی باز هم رئیس می شود. البته وی به دلیل، تدبیر، قدرت، مدیریت و جامع نگری که دارد مجددا در انتخابات فراکسیون به عنوان رئیس انتخاب می شود.”

این عضو جمعیت موتلفه اسلامی با تاکید بر این نکته که “ریاست لاریجانی بر فراکسیون هیچ تاثیری در مدیریت مجلس ندارد” افزوده است: “لاریجانی به گونه ای در اداره مجلس عمل می کند که همه گروه ها را زیر نظر دارد و هیچ گاه مدیریت وی یک طرفه نیست.”

در این میان اما علی مطهری روز گذشته گفت: “معتقدم کسی باید ریاست فراکسیون اصولگرایان را بر عهده بگیرد که تصور درستی از اصولگرایی و مبانی و اصول روشن آن داشته باشد.برداشت درست از موضوعاتی چون ولایت فقیه، آزادی بیان، نوع برخورد با مسائل فرهنگی ویژگی دیگری است که ریاست فراکسیون باید از آن بهره مند باشد تا بتواند بین بینش های مختلفی که در فراکسیون وجود دارد تفاهم ایجاد کند. رئیس فراکسیون اصولگرایان باید قدرت تاثیرگذاری بر اصلاح طلبان مجلس را هم داشته باشد و نباید اصولگرایی را به معنای دشمنی با اصلاح طلبان بداند.”

همچنین جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره انتخابات فراکسیون اصولگرایان اظهار داشت: “گمان نمی کنم کاندیدایی برای رقابت با لاریجانی وجود داشته باشد و روند به سمتی می رود که لاریجانی به عنوان رئیس فراکسیون انتخاب شود.”

وی با درباره اینکه “برخی اصولگرایان ریاست لاریجانی بر فراکسیون اصولگرایان را مثبت ارزیابی نمی کنند” نیز افزود: “آنان این موضوع را مطرح می کنند که چون لاریجانی رئیس مجلس است همزمان نمی تواند ریاست فراکسیون را بر عهده داشته باشد حال آنکه از نظر من اتفاقا این مورد قدرت بیشتری به مجلس می دهد.”

انتخابات هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان، به گزارش خبرگزاری خانه ملت و به نقل از اعضای این فراکسیون، سه شبه هفته جاری در مجلس برگزار خواهد شد. تاکنون هیچ کاندیدایی برای عضویت در هیات رییسه این فراکسیون اکثریت مجلس اعلام آمادگی نکرده، در عوض غلامعلی حداد عادل، مرتضی آقا تهرانی و روح الله حسینیان اعلام کرده اند برای ریاست کاندیدا نخواهند شد.