گلایه خرازی از شانتاژ رسانه‌ای اصول‌گرایان

نویسنده
حسین محمدی

» بازتاب اظهارات آقای دیپلمات ادامه دارد

سخنان صادق خرازی درباره “گرا دادن” برخی نیروهای سیاسی به خارجی‌ها، هم‌چنان جنجال‌ساز است: نیروهای نزدیک به اصلاح‌طلبان با طعنه و کنایه از او یاد می‌کنند، اصول‌گرایان درخواست افشاگری دارند و خود خرازی مشغول تکذیب است.
رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، اتهام زدن به نیروهای اصلاح‌طلب را تکذیب کرد و گفت که سخنان‌اش توسط روزنامه جوان - نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران - تحریف شده است. به گفته خرازی از سخنان او “نه نسبتی به اصلاح‌طلبان بر می‌آید و نه اتهامی درباره آنان مطرح شده است”.
به گفته او انعکاس سخنانش نتیجه “شانتاژ رسانه‌ای” اصول‌گرایان است تا “در جبهه اصلاحات رخنه بیفکنند. بار اول‌شان نیست و بار آخرشان هم نخواهد بود. فقط هم من سیبل نبودم”. خرازی اضافه کرده که “هدف آن‌ها کاملا مشخص است” و چیزی نیست جز این‌که “توپ را داخل زمین اصلاح‌طلبان بیندازند و شاهد بازی آبروبری و اختلاف‌افکنی بین آنها باشند”.
صادق خرازی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه مثلث - که چند روز بعد تبدیل به یکی از تیترهای روزنامه جوان شد - به انتقاد از برخی نیروهای اصلاح‌طلب پرداخته بود. به گفته او در دورانی که سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه بود،‌ برخی اصلاح‌طلب‌ها “با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن ‌گرا می‌دادند”. افرادی که به گفته خرازی “لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد روزی ارائه دهم، ارائه خواهم داد”. او اما اضافه کرد که این لیست را “به سیستم امنیتی نخواهم داد”، بلکه “به مردم ایران ارائه می‌دهم که بدانید این آقا در دوره اصلاحات با فلان مقام ارشد اروپایی یا فرانسوی یا فلان مقام ارشد آمریکایی پنهان مذاکره کرده و‌گرا داده است”.
این سخنان خرازی با واکنش برخی نیروهای اصلاح‌طلب در شبکه‌های مجازی روبه‌رو شد. عبدالله رمضان‌زاده - سخن‌گوی دولت خاتمی و از اعضای جبهه مشارکت - در واکنش به این سخنان خرازی، بدون نام بردن از او، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: “به نظر شما لیست دیپلمات‌های قاچاقچی نسخ خطی کتاب‌های قدیمی در جیب کیست”؟ سخن‌گوی دولت خاتمی اما پس از چند ساعت این پست را از صفحه فیس‌بوک خود حذف کرد.
محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی و رئیس دفتر محمد خاتمی در دوران ریاست‌جمهوری نیز سخنان خرازی را “حرف‌های شیرین و متناقض” توصیف کرد. او سخنان عبدالله رمضان‌زاده را “بهترین تلنگر” برای “اصلاح‌طلبی بدلی ندا” دانسته و نوشته بود که “البته قاچاق زیر خاکی هم اضافه کنید، راه دوری نمی‌رود”.
رمضان‌زاده و ابطحی توضیح بیشتری درباره نوشته‌های خود ندادند، اما به نظر می‌رسد اشاره آن‌ها به مجموعه کتاب‌های خطی خرازی است. خود خرازی در مصاحبه‌ای گفته بود که ۳۰۰ هزار جلد کتاب جمع کرده که بخش عمده آن‌ها خطی و نفیس هستند.
 از زمان تشکیل حزب ندا اختلاف میان صادق خرازی و جمعی از اصلاح‌طلبان - عموما نزدیک به جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی - و حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، شدت گرفته است. خرازی بحث تقلب در انتخابات را رد کرده و انتقادهایی نیز نسبت به موسوی و کروبی مطرح کرده است. از سوی دیگر برخی از اعضای حزب مشارکت - به خصوص در رده‌های میانی - جذب این حزب در نقاط مختلف ایران شده‌اند. بعضی از اصلاح‌طلبان از این حزب به عنوان گروهی نام می‌برند که برای حذف جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و دیگر گروه‌های نزدیک به این جریان اصلاح‌طلب تاسیس شده.
با این حال گفته‌های خرازی تنها در میان اصلاح‌طلبان واکنش نداشته. اصول‌گرایان نیز به وجه دیگری از سخن او اشاره کرده و خواستار پاسخ خرازی به این سوال هستند که چرا تاکنون نام این افراد را به نهادهای امنیتی نداده است. مساله‌ای که سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - درباره آن نوشته است که “گرا دادن اصطلاحی جنگی است که بر اساس آن مختصات دقیق طرف مقابل شناسایی و بر اساس آن به طرف مقابل حمله یا شلیک می‌شود” و در حال حاضر نیز “طبق ادعای آقای خرازی عده‌ای هستند که به دشمن برای زدن ایران گرا داده‌اند و این جز خیانت به کشور معادل دیگری ندارد و اگر ایشان دلسوز این نظام است، لازم است او هم گرای آنان را به مردم بدهد تا مردم بدانند در سال‌های گذشته چه کسی یا کسانی به آنان و کشورشان خیانت کرده‌اند”.
روزنامه کیهان - که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شود - سخنان خرازی را “افشاگری” پیرامون “زد و بند برخی اصلاح‌طلبان با بیگانگان” توصیف کرد و نوشت که دلیل “حملات و ناسزاهای شدید” اصلاح‌طلبان علیه خرازی آن است که “ذهن مخاطبان را به حاشیه براند و خرازی را هم مرعوب کند تا افشاگری بیشتری انجام ندهد”. به نوشته کیهان، منتقدان اصلاح‌طلب خرازی “به هنگام آغاز به کار حزب ندا نیز با ترور شخصیت و ارعاب و اتهام سعی کردند اعضای ندا را زیر بیرق افراطیون به صف کنند. آنها همچنین مدعی شدند خرازی برانگیخته نهادهای امنیتی است”.
به نظر می‌رسد سخنان صادق خرازی با هر هدفی که بیان شده،‌در حال حاضر به معضلی برای او تبدیل شده است: اصلاح‌طلبان از اتهامی که به آن‌ها وارد شده ناخشنودند و واکنش نشان داده‌اند؛ وضعیتی که بحث ائتلاف میان ندا و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس را دشوارتر می‌کند. اصول‌گرایان نیز از او می‌پرسند چرا تاکنون درباره افشای نام افرادی که گرا می‌دادند، سکوت کرده است.