کابوس های انتخاباتی راستگرایان

نویسنده

websmsb.jpg

 

نگرانی راستگرایان از وبلاگ ها و پیام های کوتاه تلفنی(sms) هر روز شدت بیشتری می گیردبا وجودی که ارسال sms از طریق سرویس دهنده های اینترنتی توسط مخابرات تا پایان انتخابات قطع شده، با این حال سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها ضمن رد شخصی بودن وبلاگ ها و پیام های کوتاه تلفنی((sms گفته است در صورت مشاهده تخلف های انتخاباتی در وبلاگ ها و پیام های کوتاه تلفنی، مراجع قانونی پیگیری های لازم را انجام خواهند داد.

حساسیت مقامات کشوری به وبلاگ ها هر روز بیشتر می شود. در حالی که چندی پیش و با تصویب” آیین نامه ساماندهی سایت های اینترنتی” توسط دولت به دارندگان سایت ها و وبلاگ نویسان دو ماه فرصت داده شد تا از وزارت ارشاد برای وبلاگ های خود مجوز دریافت کنند، انتخابات شوراها و نگرانی از تاثیر گذاری وبلاگ ها سبب شده تا سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات نیز از برخورد با وبلاگ ها در صورت وارد شدن به تبلیغات انتخاباتی سخن بگوید.

بر اساس سخنان حشمت اله فلاحت پیشه، که روزنامه قدس آن را با عنوان “وبلاگ ها محیط شخصی نیستند”، منتشر کرده “باید تذکر داد که تبلیغ از طریق وبلاگهای شخصی و حتی پیامهای تلفن همراه نیز شامل مصوبه قانونی می شوند. برخی با تصور اینکه قانون در این مورد واکنشی نشان نمی دهد، سعی می کنند، با این روشها به تبلیغ و حتی تخریب گروههای دیگر بپردازند، و حتی در مواردی از طریق پیامهای تلفن همراه یا وبلاگها شعارهای مخرب نیز منتشر می کنند”.

فلاحت پیشه همچنین گفته: “در یکی دیگر از موارد نام داوطلبان پیش از شروع زمان قانونی تبلیغات از طریق “SMS” یا وبلاگها اعلام و از مخاطبان درخواست رأی می شد”.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها تاکید کرده: “هرگونه تخریب داوطلبان رقیب از هر طریق تخلف به شمار می آید و هتک حرمت و حیثیت افراد با اتصال به شیوه های نوین تبلیغاتی نمی تواند راه فراری برای متخلفان باز کند”.

او در ادامه تاکید کرده است که: “نمایندگان مجلس هم با در نظر گرفتن این موضوع که هم اکنون شیوه های جدید تبلیغاتی در دنیا دنبال می شود اگر احساس کنند قانون نیازمند ذکر صریح موارد تخلف یا راههای آن است، حتماً در لایحه ای که در حال حاضر در مجلس است بر آن تأکید خواهند کرد”.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها هم چنین گفته: “بعضی البته تصور می کنند وبلاگ یا “SMS” یک محدوده شخصی است و افراد می توانند با استفاده از آن هر مطلبی را به دیگران ارایه دهند، اما واضح است که اینگونه نیست”. فلاحت پیشه تاکید کرده که:“هر مطلب خلاف قانون که به وسیله راههای مختلف به اطلاع عمومی برسد و دیگران بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، جزو موارد تخلف به شمار می آید و نباید مواردی مانند وب لاگ یا “SMS” را شخصی تلقی کرد، زیرا دیگران به راحتی به آن دسترسی پیدا کرده و مطلب نیز به سرعت منتشر شده و در اختیار عموم قرار می گیرد”.

عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراها همچنین از نامزدان انتخاباتی خواسته تا”در صورت مشاهده تخلف هایی از این دست ضمن شکایت به مراجع قانونی مسأله خود را پیگیری کنند”.

تلاش ها برای ایجاد محدودیت های بیشتر برای وبلاگ ها البته ریشه در افزایش نفوذ اینترنت در کشور نیز دارد. وزیر ارتباطات در روزهای اخیر اعلام کرد که”ضریب نفوذ اینترنت که سال قبل حدود ده درصد بوده امسال به حدود شانزده درصد رسیده است”. او هم چنین گفت که تعداد کاربران اینترنت کشور سال گذشته هفت میلیون و 136 هزار نفر بوده و در حال حاضر به بیش از یازده میلیون نفر رسیده اند.

هفته پیش در آستانه انتخابات، خبرگزاری ایسنا به نقل از وفا غفاریان، رییس هیات مدیره‌ شرکت مخابرات ایران خبر داد که “برای جلوگیری از انتشار SMSهای مخرب انتخاباتی، ارتباط اینترنت با سرور SMS مخابرات قطع می‌شود و کسی نمی‌تواند به شکل غیرمجاز و ناشناخته از طریق اینترنت وارد این سرور شود و پیامی به مشترکان ارسال کند”. غفاریان، درباره‌ “نحوه‌ جلوگیری از انتشار SMSهایی که محتوای مخرب دارند و در زمان انتخابات 24 آذرماه ارسال می‌شوند” به ایسنا گفته بود: “کسانی که SMSهای مخرب می‌فرستند، بیشتر افراد مجهول‌الهویه هستند که این کار را از طریق تلفن همراه انجام نمی‌دهند، چراکه در این صورت سریعا فرستنده‌ آن مشخص می‌شود”.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات با اشاره به اینکه “در انتخابات قبلی با استفاده از اینترنت، SMSهای مخربی به مشترکان ارسال می‌شد که هویت این افراد قابل شناسایی نبود” تاکید کرده بود که “برای اولین بار در انتخابات پیش رو این امکان وجود دارد تا مسیرهای کسانی که از طریق اینترنت این نوع SMSها را ارسال می‌کنند، در اینترنت شناسایی و ارتباط آن‌ها قطع شود”. او اما برای رفع نگرانی از دارندگان تلفن های همراه یادآوری کرد که:“این امر به کنترل محتوای SMS مشترکان ربطی ندارد؛ چراکه همه مشترکان شبکه دارای هویت هستند”.

بازتاب سخنان رییس هیات مدیره شرکت مخابرات چنان بود که او را واداشت تا اندکی بعد در گفت و گویی دیگر با خبرگزاری ایسنا، اعلام کند: “مخابرات هیچ کاری با محتوای پیام کوتاه تلفن همراه ندارد و هیچ بخشی از آن به تفکیک محتوای SMSها نمی‌پردازد؛ چرا که امکان ذخیره‌ SMS را نداریم و نمی‌توانیم روزانه 28 میلیون SMS مورد مبادله را در یک جا جمع کنیم… مخابرات هیچ‌گاه در این زمینه وارد نشده است”.

نگرانی او البته بیش از هر چیز به در آمد ماهانه ده میلیارد تومانی شرکت مخابرات از طریق sms باز می گشت، و این رقمی است که مقامات وزارت ارتباطات خود آن را تایید کرده اند. در مورد کنترل sms ها، یک سال پیش که بحث شنود دایمی مشترکان و ضبط مکالمات آنها در رسانه ها مطرح شد، معاونت امور رسانه‌ای وزارت ارتباطات برای رد ضبط دایمی مکالمات، اعلام کرده بود که “تنها امکان ضبط پیام‌های کوتاه (sms) در مراکز مخابراتی کشور وجود دارد که با حکم قضایی و به صورت محرمانه در اختیار دستگاه قضایی قرار می‌گیرد”.

به گفته وزیر ارتباطات در حال حاضر حدود سیزده میلیون و پانصد هزار تلفن همراه در کشور واگذار شده و ضریب نفوذ تلفن همراه به 19 در صد رسیده است.

پیام های کوتاه (sms) اگر چه در سال های گذشته به عنوان یک سرویس ویژه به برخی از دارندگان تلفن همراه ارائه می شد، اما از چند ماه پیش به کلیه دارندگان تلفن همراه ارائه شده است. عمومی شدن sms باعث شده تا برخی از موسسات از آن برای ارائه پیام های تبلیغاتی مورد نظر خود بهره بگیرند. چنانکه چند ماه پیش سازمان بهزیستی نیز ضمن ارسال sms برای مشترکان تلفن همراه اقدام به جمع آوری کمک های مالی کرد. این سرویس که به صورت ناخواسته سبب می شد تا مبلغی بر هزینه ماهانه مشترکان افزوده شود نارضایتی بسیاری را بر انگیخت، اما نه تنها هیچ یک از مقام های مخابرات بلکه مقامات قضایی نیز درباره تحمیل ناخواسته چنین هزینه هایی به مشترکان سخنی نگفتند. چندی پیش نیز اعلام شد که از این پس در مناسبت های دینی یا رسمی کشور sms هایی با محتوای مذهبی برای مشترکان ارسال می شود.

اما آن چیزی که مقامات کشور را نگران کرده استفاده عمومی از sms در زمینه هایی است که مورد نظر مقامات حکومتی نیست. خبرگزاری سیتنا اخیرا درباره محتوای sms ها به نقل از یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات نوشت: “تقریبا 25 تا 30 درصد پیام‌های ارسالی کاربران کشورمان، تبلیغی بوده و حدود 25 تا 30 درصد دیگر نیز به منظور کارهای شخصی ارسال می‌شود”. این منبع به سیتنا گفته بود که مابقی sms ها یعنی”بین 40 تا 50 درصد SMSهای ارسالی سرگرمی و لطیفه است”. لطیفه هایی که البته سوژه بسیاری از آنها مقامات و وقایع روز کشور هستند.

تنها چند روز بعد شرکت ارتباطات سیار در جوابیه ای چنین آماری را رد و اعلام کرد: “هرگونه اظهارنظر در مورد محتوای SMSهای مبادله شده بین مشترکین ارتباطات سیار، فاقد صحت می‌باشد”. نگرانی این شرکت آن گونه که در جوابیه آمده است، بیش از اصل ادعا، درباره محتوای sms ها به “حریم خصوصی مشترکین” مربوط می شد چرا که تاکید شده بود “شرکت ارتباطات سیار، خود را ملزم به حفظ حریم خصوصی مشترکین می‌داند و به هیچ‌وجه اجازه‌ بررسی محتوای SMSهای مبادله شده را نمی‌دهد”. این شرکت همچنین با این ادعا که “بررسی محتوای SMSهای مبادله‌شده بین مشترکین جرم محسوب می‌شود”از خبرگزاری سیتنا خواسته بود که”اگر منبع آگاه مذکور در خبر، مدعی بررسی و دسته‌بندی آن است، در اسرع وقت، به این دفتر معرفی شود تا اقدامات حقوقی لازم برای صیانت از حقوق مشترکین اعمال گردد”.

وقتی یک هفته پیش نیز خبرگزاری سیتنا از قول علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس “در خصوص شایعاتی مبنی بر حضور برخی ماموران در معابر عمومی و بازدید آنها از محتوای تلفن‌های همراه مردم” نوشت: “اگر این اتفاق بیافتد به طور قطع تخلف صورت گرفته است”، معلوم شد که حتا اعضای مجلس نیز هنوز درباره اینکه sms حریم خصوصی هست یا نه متفق القول نیستند تا چه رسد به مقامات مخابرات و وزارت ارتباطات.

به هر حال در میانه این دعواها sms به بخشی از زندگی مردم بدل شده است، همان گونه که وبلاگ ها برای جوانان. آنها به روش خودشان از این رسانه ها برای اعتراض استفاده می کنند؛اعتراضی که توان عوض کردن خیلی چیزها را دارد، حتا نتیجه انتخابات را.