علی جنتی: رهبر معظم اشرافیت کامل به مسائل فرهنگی دارند

نویسنده
مریم کاشانی

» وزیر ارشاد به دنبال منویات و رهنمودهای مقام معظم

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جریان سفر هیات دولت به آذربایجان‌ شرقی تاکید کرد که “منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب” سرلوحه‌ی فعالیت‌های این وزارتخانه است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، جنتی گفت: “در حوزه مسائل فرهنگی به بیانات رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای شده و در تلاش هستیم تا نگرانی‌های فرهنگی و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را برطرف کنیم.” او اضافه کرد: “ایشان اشرافیت کامل به مسائل فرهنگی دارند و خود از اصحاب فرهنگ و هنر و آشنا به این امر هستندو تلاش ما این است تا اولویت‌های این وزارتخانه را براساس رهنمودهای ایشان تنظیم کنیم.”

علی جنتی از همان ابتدا که در وزارت ارشاد مشغول به کار شد، با انتقاد شدید راستگرایان تندرو مواجه بود. آنها معتقد بودند که جنتی همان مسیر خاتمی و مهاجرانی در وزارت ارشاد را می‌رود و باید پیش از آنکه دیر شود، جلو او گرفته شود.

چند ماه بعد از آغاز به کار دولت جدید، و در اسفند ماه سال ۱۳۹۲،آیت‌الله خامنه‌ای طی دیداری با نمایندگان مجلس خبرگان گفته بود: “ما حتماً در مسئله‌ فرهنگ‌[باید توجه کنیم‌]، دولت محترم هم باید توجه کند، دیگران هم توجه کنند. بنده هم در این نگرانی با شما سهیم هستم و امیدوارم که مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه می‌کنند. با مسائل فرهنگی شوخی نمی‌شود کرد، بی‌ملاحظگی نمی‌شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ فرهنگی به‌وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ نقدی داد؛ این‌جوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد.”

چند روز بعد علی جنتی، وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی در زمینه “دغدغه‌های مقام معظم رهبری” گفته بود: “در یکی از ملاقات‌هایی که خدمت ایشان داشتم، گفتم نه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی گذشته توانستند به طور کامل انتظارات حضرتعالی را برآورده کنند و نه من می‌توانم انتظارات شما را به طور کامل برآورده کنم.” او اضافه کرده بود: “برنامه ما برای رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری همان برنامه‌ای است که در هنگام رای اعتماد به مجلس دادیم و مجلس نیز به آن رای اعتماد داد. در آن برنامه کاملا اهداف و برنامه‌ریزی‌ها مشخص بود و یکی از وظایف اصلی ما براساس آن برنامه نشر معارف اسلامی، پاسداری از ارزش‌های اسلامی است. ضمن اینکه در کنار آن به مساله سبک زندگی که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌شان در خراسان شمالی به آن اشاره کردند توجه شده و این جزو اهم مواردی است که در شورای عمومی که مسئولیت آن با وزارت ارشاد است مورد توجه قرار گرفته و دنبال می‌شود.”

این اظهارات مورد انتقاد شدید راستگرایان قرار گرفت و آنها از اینکه وزیر ارشاد صریحا اعلام کرده نمی‌تواند دغدغه‌های فرهنگی رهبر را برآورده کند، خشمگین شدند. حتی آیت‌الله احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، طی سخنانی گفته بود: “در پدافند فرهنگی در مقابله با بی حجابی ها، بی عفتی ها و پرده بریها مردم مامور اجرای فرمان رهبری هستند و در کنارشان مدیریت جهادی مسئولان است و اگر این مدیریت جهادی نباشد عزم ملی ابتر خواهد شد. اگر یک وزیری بیاید بگوید من قدرت برطرف کردن دغدغه‌های فرهنگی رهبری را ندارم باید در مقابل این طرح چکار کرد در انتخابات اگر آقایی بیاید بگوید من توان ندارم آیا مردم به وی رای میدهند.” او تاکید داشت: “آقای رئیس جمهور روز اول می‌گفت من آمده‌ام در خدمت رهبری باشم چشم رئیس‌جمهور و مجلسی‌ها روشن! با یک چنین وزیر فرهنگی که بیاید بگوید من نمی‌توانم مطالبات فرهنگی رهبری را اجرا کنم.”

آیت‌الله خامنه‌ای هم در جریان یک سخنرانی عمومی که به مناسبت سال جدید انجام می داد، اعلام کرد: “تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است. چرا؟ به‌خاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینه‌ی فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی، باید مراقب رخنه‌ی فرهنگی باشند؛ رخنه‌های فرهنگی بسیار خطرناک است؛ باید حسّاس باشند، باید هشیار باشند. نمی‌خواهیم بگوییم همه‌ی آسیب‌های فرهنگی کار بیگانگان است؛ نه، خود ما هم مقصّریم؛ مسئولان مختلف، مسئولان فرهنگی، مسئولان غیر فرهنگی، کم‌کاری‌ها، غلط‌کاری‌ها، اینها تأثیر داشته؛ ما همه را به گردن دشمن نمی‌اندازیم؛ امّا حضور دشمن را هم در زمینه‌ی مسائل فرهنگی نمی‌توانیم فراموش کنیم.”

غیبت خامنه‌ای در نمایشگاه کتاب آن سال، نیز به معنی پیام غیر مستقیم او به وزیر ارشاد از عدم رضایتش تلقی شد.

امسال اما در نهایت با دعوت رسمی علی جنتی، سیدعلی خامنه‌ای دوباره به نمایشگاه کتاب رفت و انتشار سخنان وزیر ارشاد، تنها چند روز پس از این نمایشگاه می‌تواند به معنی دریافت پیام خامنه‌ای توسط او تلقی شود.

علی جنتی در روزهای آغاز به کارش، در یکی از مراسم‌هایی که برای بزرگداشت اهالی موسیقی برگزار شده بود، اعلام کرد: “آقای مسجدجامعی قبل و بعداز تشکیل دولت یازدهم کمک‌های فوق‌العاده‌ای به ما کردند که امیدوارم با این کمک‌ها ادامه دهنده راهی باشیم که در ابتدا با آقای خاتمی شروع شد. امیدواریم بتوانیم در وزارت ارشاد ادامه دهنده راهی باشیم که سیدمحمد خاتمی آغاز کرد و پس از ایشان هم آقای مسجدجامعی دنباله رو این مسیر بود.” این سخنان انتقادهای گسترده راستگرایان را به دنبال داشت ودر نهایت وزیر ارشاد سخنان خود را تصحیح کرد. اکنون نیز به نظر می‌رسد که وزیر ارشاد، سخن دیگر خود را تصحیح کرده و امیدوار است که اینبار دغدغه‌های مقام معظم رهبری را بطور کامل برآورده کند.