هنوز علت مرگ رکن‌آبادی مشخص نشده

نویسنده
شیرین کریمی

» رئیس سازمان پزشکی قانونی:

با گذشت نزدیک به یک ماه از پیدا شدن جسد غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق جمهوری‌اسلامی در لبنان،‌هنوز علت مرگ او مشخص نیست: معاون وزارت امورخارجه دلیل مرگ را تشنگی و هوای گرم اعلام کرد، مسئولان پزشکی قانونی این سخنان را تایید نکردند و سرپرست دادسرای امورجنایی تهران نیز اظهارنظر درباره علت مرگ او را در حوزه صلاحیت قوه‌قضائیه دانست.  
روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی وآفریقایی وزارت خارجه، گفت “تست‌هایی که در ایران” انجام شد و “شواهد” نشان از آن دارد که غضنفر رکن‌ابادی “به دلیل گرمای شدید هوا و البته عدم رسیدگی مناسب در آن شرایط و تشنگی” جان خود را از دست داده است. 
به فاصله چند ساعت پس از این سخنان معاون وزیر امورخارجه، احمد شجاعی - رئیس سازمان پزشکی قانونی - خبر از آن داد که این سازمان هنوز “اظهارنظری در این ارتباط” نکرده و “هنوز علت مرگ مرحوم رکن‌آبادی مشخص نشده”.
در جریان برگزاری مراسم حج امسال هزاران تن از افرادی که برای مراسم رمی جمرات حاضر شده بودند، جان باختند. مقام‌های جمهوری‌اسلامی بر این باورند که اهمال مسئولان عربستانی عامل این حادثه بوده، اما دولت‌مردان سعودی معتقد بودند که این مساله به دلیل بی احتیاطی حجاج رخ داده و ایران به دنبال سوءاستفاده سیاسی از این مساله است.
پس از رخ دادن این حادثه، نام غضنفر رکن‌ابادی سفیر سابق جمهوری‌اسلامی در لبنان - به عنوان یکی از مفقودان اعلام شد. در واکنش به سخنان مسئولان جمهوری‌اسلامی درباره مفقود شدن رکن‌آبادی، مقام‌های عربستان سعودی مدعی شده بودند که وی وارد عربستان نشده است. ادعایی که با واکنش مقام‌های وزارت امورخارجه ایران مواجه شد. رکن‌آبادی در زمان حضور در لبنان به عنوان سفیر ایران، از یک حادثه بمب‌گذاری نیز جان سالم به در برده بود.
جسد رکن‌آبادی حدود یک ماه پیش در عربستان پیدا شد. آن زمان ایسنا به نقل از “منابع موثق” نوشت که جسد رکن‌آبادی با آزمایش دی.ان.ای و همچنین “تطبیق شواهد و تصاویر” شناسایی شده و قرار است پس ازبازگرداندن جسد به ایران، این آزمایش‌ها مجددا تکرار شود.
هم‌زمان محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، گفت که هنوز علت مرگ رکن‌آبادی مشخص نیست و “آزمایش‌های دیگر تخصصی هم از طرف پزشکی قانونی برای مشخص شدن علت اصلی مرگ در حال بررسی است”. او اضافه کرد که اظهارنظر درباره علت مرگ سفیر سابق جمهوری‌اسلامی در لبنان “پس از وصول نتایج مذکور [آزمایش‌های پزشکی قانونی] و صرفا از طریق دستگاه قضایی و پزشکی قانونی اعلام می‌شود” و به همین دلیل “اظهارنظر افراد غیر‌مسئول در‌خصوص نحوه فوت مرحوم رکن‌آبادی منوط به تایید از سوی مقام قضایی” است. 
مسئولان جمهوری‌اسلامی در چند ماه گذشته پیگیر سرنوشت رکن‌آبادی بودند. برخی از مقام‌های حکومتی همچنین گفته بودند که رکن‌آبادی آخرین بار “زنده” دیده شده. برخی بر همین اساس از احتمال ربودن او توسط سیستم‌های امنیتی دیگر کشورها - عربستان و اسرائیل - سخن گفته بودند. از جمله حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر ارشاد، گفته بود که “هرچقدرمی‌گذرد فرضیه ربایش زائران مفقود ایرانی و انتقال آنها به خارج ازعربستان تقویت می‌شود”.
چند هفته پس از وقوع این حادثه سایت میدان ۷۲ - حامی محمود احمدی‌نژاد- نوشته بود که در جریان این حادثه “۱۶ نفر از مسئولان و رده‌های بالای امنیتی، نظامی و دیپلماتیک ایران” در عربستان مفقود شده‌اند. به نوشته اینسایت “احتمال ربودن این تعداد بسیار بالا می‌باشد. گفتنی است حتی یکی از این افراد که در حال حاضر جزو مفقودی‌ها می‌باشد در فاجعه منا حضورداشته اما پس از حادثه حال وی مساعد بوده و در تماس تلفنی با خانواده‌اش آنها را از صحت حال خود با خبر کرده اما در حال حاضر جزو مفقودی‌هامی‌باشد”.
علاوه بر رکن‌آبادی، نام علی‌اصغر فولادگر - از اعضای سپاه پاسداران - به عنوان یکی دیگر از افراد مفقود شده در این حادثه منتشر شده.
پیش از این احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، گفته بود که در میان ۶۵ نفری که [در آمار اولیه] مفقود شده‌اند “افراد باارزشی” حضور داشتند.