سرنخ های تازه از طرح های هسته ای ایران

نویسنده

» گزارشی از وال استریت ژورنال از ادعاهای آمریکا

hasteiiiran.jpg

مقامات امنیتی آمریکا می گویند که به شواهد جدیدی مبنی بر تلاش های تازه ایران برای طفره رفتن از تحریم ها و خرید فلز از چین بمنظور تولید تسلیحات حساس از جمله موشک های دور برد، پی برده اند.

جزئیات تلاش های ایران در ایمیل های رد و بدل شده بین شرکت های ایرانی و کارپردازان خارجی مورد رویت وال استریت ژورنال قرار گرفته است. پیشینه کاری نشان می دهد که شرکت ایرانی تجاری- صنعتی “آبان”از طریق یک شرکت واسطه، سی هزار کیلوگرم سیم تنگستن از یک شرکت چینی خریداری کرده است که در سیستم هدایت موشک بکار می رود.در ایمیل ماه مارس 2008 که بین دو شرکت رد و بدل شد به حمل و نقل 215 شمش اشاره شده است.

امارات متحده عربی در ماه سپتامبر آمریکا را از حرکت یک کشتی چینی حامل ورقه های آلومینویم که در ساخت موشک های بالستیک بکار می رود، آگاه کرد. یک ماه بعد، مقامات اماراتی کشتی با پرچم ایران را متوقف کردند که ورقه های تیتانیوم حمل می کرد که در ساخت موشک های دور برد بکار می رود و طی نامه های بین وزارت اقتصاد آمریکا و سفیر امارات در آمریکا به آن اشاره شده است.

تلاش های ایران برای دست یابی به مواد لازم برای تولید موشک، در تحقیقات صورت گرفته توسط دادستانی نیویورک درباره پوشش مالی غیر قانونی ایران توسط برخی از بانک های غربی و پنهان کردن رد ایران در نقل و انتقالات مالی به داخل آمریکا، محرض شده است. یکی از این بانک ها بانک ایتالیایی “بانکا اینته زا سان پائولو” است که شعبه بانک سپه در رم است و گفته است که به بانک سپه کمک می کرده است.

این اطلاعات بدست آمده رئیس جمهور جدید آمریکا، باراک اوباما را در برابر آزمایشی زودهنگام قرار می دهد در برابر تهدیدی که که بسیاری از مقامات آمریکایی معتقدند به سرعت پیشرفت کرده و منطقه را مورد تهدید قرار می دهد این تهدید شامل متحدان آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی هم می شود.

فلزات خریداری شده توسط ایران، در صنایع دیگر هم بکار می رود مثل ساخت هواپیمای مسافربری و این مسئله کار را برای ماموران اطلاعاتی که باید از نخوه استفاده شدن این فلزات آگاه باشند، دشوار می کند. گری میلهولند، متخصص تولید سلاح اتمی از پروژه غیر انتفاعی کنترل اتمی در شهر ویسکانسین، معتقد است: “ما نمی توانیم بگوییم که این فلزات به منظور تولید سلاح اتمی خریداری شده است یا نه. معنای تحریم اقتصادی ایران توسط آمریکا این است که ایران به مقدار قابل توجهی فلزات حساس دست پیدا کند که در صنایع تولید اسلحه هم بکار می روند”. او در ادامه گفت: “در این مورد هیچ تردید واقعی وجود ندارد و این بحث مطرح نمی شود که ایران قصد تولید بمب اتم دارد و یا فقط از شرکت ها برای واردات استفاده می کند”.

مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفتند که معتقدند که ایران مواد لازم برای تولید سلاح اتمی را در سال جاری دارد، با این حال برای رسیدن به اورانیوم کافی، باید مراحلی را طی کند. این ها اظهارات مدیر سیا، مایکل هایدن است. آمریکا و دولت های اروپایی در ماه های اخیر با توجه به سرعتی که ایران گرفته نگرانی هایشان افزایش پیدا کرده است، آنها گمان می کنند که این سرعت به دلیل تولید موشک بالیستیک و توانایی های اتمی اش است. سال گذشته شورای امنیت سازمان ملل که چین هم عضو آن است، با تشدید تحریم ها، حمله نظامی و تحریم بانک هایی که به فعالیت های اتمی ایران کمک می کنند، مخالفت کرد.

در قرار داد سر هم بندی شده منع تولید سلاح هسته ای، صحبتی از برخی فلزات نشده است. در توافقنامه منع تولید سلاح اتمی که چین هم عضو آن است و باید به آن متعهد باشد، فروش پودر تنگستن ممنوع است درحالیکه ایران سیم تنگستن از چین خریداری کرده است که ممنوعیتی ندارد و در ساخت موشک هم بکار می رود.

جورج پرتوویچ، از موسسه کارنگی، می گوید: “چینی ها با حیله پیش دستی کرده اند. تجار چینی از قانونی استفاده کرده اند که در اصل مغایر با توافقنامه است. ایرانی ها هم می گویند اگر قانون فروشندگان را از فروش چیزی منع کرده است و آنها این جنس را می فروشند، این مشکل فروشندگان است”.
به دلیل تحریم های اقتصادی و کاهش بانک های ایرانی این بانک ها امیدشان را به بانک های بزرگ چنذد ملیتی اروپایی بسته اند تا تجارت بین المللی شان را از طریق حواله بانکی انجام دهند. بسیاری از این معاملات از طریق شعب نیویورک این بانک ها انجام می شد.

افرادی که در این روند این پرونده حضور داشتند می گویند که جزئیات مدارک خرید فلزات از سوی ایران، توسط مقامات قانونی آمریکا و ماموران اطلاعاتی بررسی شده است. دادستان منطقه منهتن، رابرت مورگنتو اعلام کرد که تحقیقات وسیعی در مورد نقل و انتقالات غیر قانونی ایران انجام داده است. هفته گذشته بانک لویدز لندن قبول کرد که جریمه 350 میلیون دلاری به وزارت دادگستری آمریکا بپردازد. این بانک قبول کرده بود که قوانین آمریکا را نقض کرده است.

آقای مورتنگو در مصاحبه ای اعلام کرد که نه بانک دیگر هم چنین اقداماتی انجام داده اند که بارکلیز انگلستان هم جزوشان است. یکی از سخنگو های بارکلیز گفت که تا قبل از پایان تحقیقات، نظرش را اعلام نخواهد کرد. بانک های کردیت سوئیس و دویچه بانک هم در بین اسامی دیده می شوند. یکی از مطلعین گفت:« کردیت سوئیس با دادستانی منطقه منهتن و وزارت دادگستری آمریکا و سایر مقامات دولتی آمریکا همکاری کرده است. سخنگوی دویچه بانک از اظهار نظر خودداری کرد.

شرکت تجاری-صنعتی “آبان” در شعبه رم بانک دولتی سپه حساب داشت. بانک سپه سال هاست که با “بانکا اینته زا” رابطه دارد، با این حال هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه بانک ایتالیایی خرید غیر قانونی مواد حساس توسط شرکت آبان را تسهیل می کند، وجود نداشت. طبق مدارک، شرکت آبان توسط دو سازمان ارشد صنایع هوایی ایران اداره می شود. این شرکت در حال حاضر مورد تحریم آمریکاست و هر نوع تماس بوسیله تلفن یا فکس با این شرکت، امکان پذیر نیست.

حواله خرید 14 اکتبر 2007 نشان می دهد که شرکت آبان در مقابل 2.1 میلیون یورو، معادل سی هزار کیلوگرم سیم تنگستن از شرکت چینی خریداری کرده است. طبق ایمیل رد و بدل شده بین دو شرکت در ماه مارس 2008 ، سفارشات بیشتر در سال 2008 داده شده است. در ایمیل یکی از روسای ای تی اند ام به یکی از روسای شرکت آبان نوشته است: “از صحبت تلفنی که با هم داشتیم خوشنود شدم. تعداد 215 قطعه سیم تنگستن فرستاده شد”.

آبان هیچ اظهار نظری در این باره نکرد. دن هونگ، وکیل شرکت ای تی اند ام اعلام کرد که ماه ها پیش ایمیلی دریافت کرده است مبنی بر اینکه معاملات تجاری با ایران غیرقانونی است. اما تا آن زمان اسم آبان را نشنیده بود. او می گوید: “ای تی اند ام هیچ قراردادی برای صدور فلز مخصوص به ایران نبسته است، ما پیشینه تجاری خود را با دقت کنترل می کنیم”.

سوابق نشان می دهد که این شرکت سیم های تنگستن را به شرکت واسطی به نام لیائونیگ فروخته است. این شرکت برای اظهار نظر در دسترس نبود.

مدرک دیگری به آن رسیدیم، پیامی بود که در 10 ژانویه سال 2007 بین شرکت تولید فلزات چینی و صنایع شهید صیاد شیرازی رد و بدل شده بود که با وجود تحریم شدید آمریکا در مورد پرداخت هزینه حمل باری نا معلوم بود. موضوع نامه “فوری” بود و در آن نوشته شده بود که بانک سپه ترتیب پرداخت ها را خواهد داد.

یک مدرک دیگر نشان می دهد که روسای چینی که نگران بودند که پرداخت هزینه حمل سیم های تنگستن آنها توسط دولت آمریکا یا انگلیس، مسدود شود طی نامه ای این سووال را مطرح می کنند که آیا در شرایط موجود پرداخت پول توسط بانک سپه بدون اشکال صورت می گیرد یا نه.

بانک سپه سرمایه گذاری در برنامه تولید سلاح را تکذیب می کند. صنایع شهید صیاد شیرازی بخشی از گروه صنعتی مهمات سازی ایران است که به گفته پروژه کنترل سلاح اتمی ویسکانسین، از 24 مارس سال 2007، مورد تحریم آمریکا بوده است. تلاش های ما برای تماس با این شرکت بی نتیجه ماند.

منبع: وال استریت ژورنال 16 ژانویه