مقاومت افراطیون در مقابل برنامه رفع کدورت

نویسنده
مریم کاشانی

» فتنه‌گران مجمع روحانیون مبارز نیامدند

بیستم بهمن ماه خبر رسید که اعضای مجمع روحانیون مبارز در مدفن آیت‌الله خمینی حضور یافته‌اند. سایت جماران، وابسته به بیت رهبر فقید جمهوری‌اسلامی خبر داده بود که در این برنامه سیدحسن خمینی و سیدعلی خمینی هم حاضر بوده‌اند. در گزارش سایت جماران آمده بود: “در این دیدار و مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام تمامی اعضای شورای مرکزی مبارز از جمله آیات موسوی‌خوئینی‌ها و موسوی‌بجنوردی و حجج اسلام سیدمحمد خاتمی، سیدمهدی امام‌جمارانی، مجید انصاری، سراج‌الدین موسوی، سیدمحمد هاشمی، سیدعبدالواحد موسوی‌لاری، دکترمحمد مقدم، محمدعلی خسروی، محمدعلی ابطحی، محمدرضوی یزدی، محمدعلی نظام‌زاده، فومنی، عیسی ولایی، علی‌اکبر آشتیانی، اسدالله کیان‌ارثی و… حضور داشتند.” بر اساس این خبر سید حسن خمینی ضمن آرزوی موفقیت برای مجمع روحانیون مبارز، ابراز امیدواری کرده بود که “آینده انقلاب اسلامی درخشان‌تر از گذشته باشد و همگان با گام نهادن در مسیر فقه امام خمینی بتوانند با دوری از تحجر و اباحه گری، این انقلاب را به دست صاحب اصلی‌اش حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) تحویل دهند.” به گزارش روزنامه شرق در همین دیدار بود که سیدمحمد خاتمی ابراز امیدواری کرد: “۲۲ بهمن زمینه‌ساز رفع کدورت‌ها باشد.”

مجمع روحانیون چند روز قبل از ۲۲ بهمن نیز در اطلاعیه‌ای “ضمن عرض تبریک به رهبری، ملت، دولت” نوشته بودند: “کشور از درون و بیرون با مشکلات و تهدیدهای فراوانی مواجه است. روا نمیداریم که خاطره‌ی آزرده ملت را از آنچه طی سالهای گذشته بر ملت ما رفته است آزرده‌تر کنیم ولی اجمالاً می‌توان گفت که اگر مدیریت سنجیده و تدبیر درست در کار بود می‌شد که از امکانات شگفت‌انگیزی که تلاش مدیریت کشور از آغاز انقلاب و نیز ملت بزرگوار پدیدآوره بود و درآمدهای سرشاری که در دهه‌ اخیر نصیب کشور شد و موقعیت ممتازی که ایران در منطقه و جهان داشت بگونه درست بهره‌برداری می‌شد که نه تنها فشار بیشتری بر کشور تحمیل نشود بلکه بتوان زودتر از آنچه سند چشم انداز معین کرده است به اهداف این نقشه راه برسیم.”

 در پایان این بیانیه هم “بر حضور پرشکوه ملت در مراسم سالگشت انقلاب” تاکید شده بود.

 

نارضایتی محافل راست

فعال‌تر شدن مجمع روحانیون مبارز، نارضایتی محافل راستگرای جمهوری اسلامی را به‌دنبال داشت. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان “از دعوت به راهپیمایی «علیه نظام» تا دعوت به راهپیمایی در «سالگرد پیروزی انقلاب»” نوشت: “آیا تشکلی که در آن روزها و با وجود تلاش دشمنان و ضد انقلاب برای اتحاد همه جانبه در مقابل نظام جمهوری اسلامی از مردم برای راهپیمایی غیرقانونی علیه نظام دعوت می‌کرده است می‌تواند بانی دعوت به راهپیمایی دیگری باشد که با اصل و پایه نظام جمهوری اسلامی پیوندی ناگسستنی دارد.”

خبرگزاری فارس یادآور شده بود: “مجمع روحانیون مبارز در روز ۲۵ خرداد ماه و پس از راهپیمایی غیرقانونی از مسیر خیابان آزادی و تلاش منافقین برای حمله به مراکز نظامی و تلفاتی که در این بین به بار آمد از آن به عنوان پیامی برای گوش‌های شنوا و چشمان باز عنوان می‌کند.مجمع روحانیون مبارز در این بیانیه به صراحت نظام را متهم می‌سازد که اعتراض مردم با خشونت و جرح و قتل سرکوب شده است. جمله‌ای که بارها و بارها از سوی رسانه‌های استکباری در آن زمان به کرات تکرار می‌شده است.” این خبرگزاری همچنین به بیانیه‌های مربوط به درخواست راهپیمایی ۳۰ خرداد، و بیانیه مربوط به درخواست همه‌پرسی اشاره کرده بود. فارس اضافه کرده بود: “در اول تیر ماه ۱۳۸۸ مجمع روحانیون طی بیانیه‌ای اعلام می‌کند که باید به مردم سراسر کشور اجازه دهند تا یک روز همه برای کشته شدن شهیدان انتخابات(!) به سوگ بنشینند.”

از طرف دیگر روزنامه کیهان در خبری ویژه با عنوان “کی بود؟ کی‌ بود؟ ما نبودیم!!” نوشت: “مجمع روحانیون مبارز از احزابی است که در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ ضمن صدور بیانیه‌های پی‌درپی و تاکید بر تقلب در انتخابات، به شورش خیابانی علیه نظام دعوت کرده و برای ادامه فضای ناآرام پس از انتخابات از هیچ فعالیتی دریغ نکرد.” کیهان اضافه کرده بود: “بعد از نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد ۸۸ رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران که ایشان بر پیگیری اعتراضات تمامی کاندیداها در چارچوب قانون تاکید کردند، مجمع روحانیون در اقدامی معنادار بلافاصله با صدور بیانیه‌ای از هواداران موسوی و کروبی خواست تا در روز ۳۰ خرداد نیز به خیابان‌ها آمده و نسبت به تقلب در انتخابات اعتراض کنند.”

نارضایتی از فعال‌‌تر شدن مجمع روحانیون مبارز، البته گسترده‌تر بود. محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله روزنامه رسالت، نوشته بود: “در حالی که رهبری انقلاب اسلامی برای مهار فتنه در نمازجمعه تاریخی ۲۹ خرداد خطبه خواند، مجمع روحانیون‌مبارز در روز ۳۰ خرداد به عنوان اعتراض به اعلام نتایج انتخابات اعلام راهپیمایی کرد. روز ۳۰ خرداد روز اعلام جنگ منافقین با نظام مقدس جمهوری اسلامی در سال ۶۰ بود. لذا مجمع همصدا با منافقان و مخالفان نظام دستور سنگربندی خیابانی و مقابله با جمهوریت نظام را صادر کرد. اما در همین مجمع انسان‌های ارزشمندی بودند که ولو دیر هنگام اعلام راهپیمایی را پس گرفتند و حاضر نشدند ننگ اعلام محاربه با نظام مقدس جمهوری اسلامی در کارنامه آنها ثبت شود.”

 او افزوده بود: “سئوال متدینین این بود که وقتی در عاشورای ۸۸ منافقان شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه را مطرح کردند، چرا اعضای مجمع در برابر این پدیده شوم و خائنانه ساکت بودند؟”

سایت مشرق، دیگر رسانه وابسته به سپاه پاسداران هم در گزارشی با عنوان “آیا مجمع روحانیون مبارز راهی برای بازگشت دارد؟”، اشتباهات مجمع روحانیون را “طرح ادعای تقلب و حمایت از تشکیل کمیته صیانت از آرا”، “درخواست ابطال انتخابات” و “عدم مرزبندی و موضع‌گیری صریح در برابر فتنه” دانست. این سایت اضافه کرد: “چگونه است که اعضای مجمع بعد از انتخابات و تأیید نتایج آن توسط شورای نگهبان، مردم را به تجمعات اعتراض آمیز و ابطال انتخابات دعوت می‌کردند و حال بعد از گذشت چهار سال از آن وقایع، خواهان فراموشی آن «اتفاقات تلخ» و «رفع کدورت‌ها» هستند. مجمع روحانیون باید پاسخ بدهد که چه کسانی قانون را زیر پا گذاشته و موجب آن اتفاقات تلخ بعد از انتخابات شدند؟ چه کسانی مسؤول خون‌های ریخته شده بعد از انتخابات هستند و چه تضمینی وجود دارد که این اشتباهات بار دیگر تکرار نشود؟”

از طرفی دیگر، سایت “خبرنامه دانشجویان ایران” وابسته به بسیج‌دانشجویی در نوشته‌ای از “فتنه‌ رفع کدورت” توسط مجمع روحانیون مبارز خبر داد و نوشت: “مدتهاست که اعضای مجمع روحانیون مبارز بجای بکاربردن واژه «فتنه» تلاش می‌کنند آن را در سطح یک «کدورت» تقلیل دهند.”

 و اینکه “ با کدام منطق، فتنه عظیم سال ۸۸ که اعضای این حزب سیاسی در بوجود آمدن و شعله ور ساختن آن نقش مهمی داشتند، اکنون باید به یک باره فراموش شود؟”

همچنین سایت عرش‌نیوز در گزارشی با عنوان “ آغاز پروژه احیای مجمع روحانیون مبارز کلید خورد” تاکید کرد: “مجمع روحانیون مبارز که پس از انتخابات سال ۸۸ خواستار ابطال انتخابات شده و مردم را برای راهپیمایی ۳۰ خرداد ۸۸ به خیابان فراخوانده بود، این روزها در تلاش است که به هر نحو ممکن ضمن سفیدنمایی خود وارد فعالیت جدی در عرصه سیاسی شود و از موضع بالادستی نسبت به نظام فعالیت‌های خود راپی‌بگیرد.”

در میان اینهمه اخبار و نوشته‌هایی که مجمع روحانیون را به همراهی با فتنه متهم کرده بود، آنها تنها به روزنامه کیهان پاسخ دادند. مجمع روحانیون مبارز خبر کیهان درباره راهپیمایی ۳۰ خرداد ۸۸ را را تکذیب و اعلام کرد: “این مجمع در تاریخ ۲۷/۳/۱۳۸۸ (سه روز قبل از ایراد خطبه‌های مقام معظم رهبری) برابر با قانون احزاب طی نامه‌ای از وزارت کشور تقاضای صدور مجوز راهپیمایی کرد، متأسفانه وزارت کشور علی‌رغم پیگیری مکرر تا روز شنبه ۳۱/۳/۱۳۸۸ از دادن پاسخ منفی یا مثبت خودداری کرد و ظهر روز شنبه به صورت تلفنی مخالفت خود را با تقاضای مذکور اعلام نمود. از آنجا که خبر تقاضای مجمع در برخی رسانه‌ها منعکس شده بود مجمع بلافاصله طی بیانیه‌ای رسمی اعلام نمود که بدلیل مخالفت وزارت کشور ، این مجمع هیچگونه برنامه‌ای برای راهپیمایی ندارد.”

اما کیهان که مدیر آن منصوب آیت‌الله خامنه‌ای ست و شاید به همین دلیل پاسخی از این مجمع دریافت کرد، از شدت حمله خود نکاست. این روزنامه در خبری با عنوان “مجمع روحانیون چه چیزی را تکذیب می‌کند” نوشت: “برخی اعضای مرکزیت مجمع روحانیون (نظیر خاتمی) تا همین ماه‌های اخیر با دست‌اندرکاران و بازداشتی‌های فتنه ۸۸ در رفت و آمد بوده‌اند.”

 این روزنامه سپس با اشاره به ماجرای خرداد سال ۸۸ نوشت: “توسط عناصر مسلح منافقین و اشرار، شماری از شهروندان بی‌گناه به ضرب گلوله کشته و زخمی شدند و این در حالی بود که جانشین نیروی انتظامی اعلام کرد این نیرو به هیچ وجه از سلاح گرم استفاده نکرده است. تعلل چند ساعته و مشکوک دبیر مجمع روحانیون در لغو راهپیمایی روز شنبه بدون وجود کوچکترین توجیه را هرگز نمی‌توان در شکل‌گیری آشوب‌های آن روز نادیده گرفت؛ تعللی که موسوی خوئینی‌ها و خاتمی را مسئول خون کشته‌شدگان و مجروحین ماجرا می‌کند.”

کیهان در خبری که روز بعد از ۲۲ بهمن ماه منتشر کرد نیز نوشته بود: “سردرگمی فتنه‌گران و تغییر تاکتیکی طیفی از آنان برای سفیدسازی خیانت‌ ۴ سال پیش خود، باعث مجادلات تازه در میان حامیان فتنه سبز شد. ماجرا از آنجا آغاز شد که خاتمی و جمعی از اعضای مجمع روحانیون در آستانه ۲۲ بهمن به شکل بی‌سر و صدا به حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) رفته و مورد استقبال سیدحسن خمینی قرار گرفتند. خاتمی درهمین بحبوحه مدعی شد باید کدورت‌های گذشته کنار گذاشته شود!”

این روزنامه اضافه کرده بود: “مجمع روحانیون و حزب مشارکت با صدور بیانیه‌های دو پهلو، دعوت به حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن کردند. همین موضوع سر آغاز ماجرای تازه‌ای در جبهه سرخورده فتنه سبز شد. […] بی‌بی‌سی نیز به استقبال بیانیه خاتمی رفته و خواستار یک راهپیمایی متفاوت شد! اما در روز ۲۲ بهمن نه از آن تفاوت خبری بود و نه از خاتمی و موسوی‌خوئینی‌ها و برخی فتنه‌گران عضو مجمع روحانیون.”