باز این چه پریود است؟!

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» حرف روز

عموماً روال اینطوری است که وقتی دوتا کارگردان دارند حرف می‌زنند یک آبدارچی نمی‌پرد وسط و سراغ دسته‌ بیلش را بگیرد ؟ البته این فقط یک مثل کمی تا حدودی دستکاری شده است ،ولی از آنجا که در مثل مناقشه هم هست؛ کارگردان های خانه دوست کجاست و خانه دشمن کجاست داشتند بحث می کردند، رییس دیوان عدالت اداری ناگهان پرید وسط.

“ایشان که احتمالا یک دفعه هم از کنار سینما رد شده، گفت اینی که گفته «پریود»، خب الآن دسته‌ی بیل من کجاست؟ بعد رفتند گشتند دیدند کیارستمی در یک‌جایی از جوابیه‌اش گفته «فیلم‌هایی مربوط به آن پریود تاریخ….» و رییس دیوان عدالت اداری کشور چون اگر در همه‌ی موارد نظر ندهد ممکن است مثل آیت الله مهدوی کنی برود توی کما، دست به افشا گری کیارستمی زد که از قصد به دوران دفاع مقدس ما گفته پریود: «این تعبیر بی‌شرمانه که از سوی مغز متفکر مشروب‌خوار غرب‌گرای افتاده در داخل غرب…».

 پس متوجه شدید چطوری شد؟ غرب‌گرای افتاده در داخل غرب می‌رود مشروب می‌خورد، اینطوری می‌شود. درحالیکه ما فیلم‌سازان متفکری داریم که از رودهن آنورتر نرفته‌اند، از آب زرشک هم سنگین‌تر نخورده‌اند، فیلم می‌سازند همچی آناناس. از قضا همان “پریود” هم اگر نباشد، باید هر روز ساعت پنج صبح بجای اینکه عوامل را ببرند سر لوکیشن فیلمبرداری، گله را ببرند سر لوکیشن چرا. روم به دیوار همین مسعود ده‌نمکی.

اصلاً من نمی‌دانم کسانی را که برای ساختن فیلم درباره آن “پریود” تاریخ در نظر می‌گیرند، از روی جهش ژنتیکی انتخاب می‌کنند یا چه؟ ماشالا هر کدام‌شان که فیلم جنگی می‌ساختند یا می‌سازند یکی از یکی جهنده‌تر. اینهمه نظام با این «پریود» مشکل دارد، بعد برمی‌دارند برای همان “پریود” شهرک سینمایی هم می‌سازند. الآن ما دوتا شهرک سینمایی داریم که حتی هالیوود هم ندارد: یکی شهرک سینمایی “پریود”دفاع مقدس، یکی هم شهرک سینمایی بقیه‌ی پریودهای نامقدس. هرکی هم که از پریود دفاع مقدس یک وجب آنورتر فیلم ساخته همه از دم متفکر مشروب‌خوار افتاده غرب‌گرا.

خب همین کارها را می‌کنند که دار و دسته سعید جلیلی برمی‌دارند یک مدرسه داستان نویسی می‌زنند برای اجرای منویات ادبی رهبری. در واقع برای اجرای آن‌دسته از منویات رهبر که فقط “ادبی” است. خوشبختانه برای منویات بی‌ادبی رهبری تا حالا کسی مدرسه نزده. من فکر می‌کنم با افتتاح این مدرسه و اجرای منویات ادبی رهبری، تاریخ ایران دیگر اصلاً “پریود” نداشته باشد. البته اگر رهبری دوتا سخنرانی پشت هم راجع به اسراییل بکند و منویات بی‌ادبی‌اش اجرا بشود چه بسا ممکن است دوباره جنگ بشود و کشور بیفتد توی همان پریود قبلی که حاتمی کیا دوست دارد.

حتی من پیشنهاد می‌کنم مسئولان در کنار این مدرسه، یک شهرک سینمایی جدید دیگر هم بزنند برای پریودهای احتمالی بعدی. هم به نیازهای نسل جوان بعد از حاتمی کیا برای فیلم‌های پریودی پاسخ بدهند، هم نسل فعلی که مثلاً همین ده‌نمکی خوشبختانه هنوز جوان است و پر از انرژی برای تولید پریودهای جدید. یا حتی نسل جدید دیگری هم مثل الهام چرخنده که از صبح که بیدار می‌شوند همینطور هیچ کاری نکرده تمام منویات ادبی رهبری اجرا می‌شود روی زمین نمی‌مانند.

تازه اگر وزارت ارشاد سه تا خانه سینما بزند که دیگر نور علی نور. یکی برای مغزهای متفکر مشروب‌خوار که در جشنواره‌های خارجی جایزه درو می‌کنند، یکی برای جمجمه‌هایی که در همان پریود مانده‌اند و در جشنوار فجر خودمان جایزه بیل می‌زنند، یکی هم برای کسانی که منویات ادبی رهبر را اجرا می‌کنند که انشالله جایزه‌شان را بعداً از خداوند متعال می‌گیرند. حتی حالا که دارند زحمت می‌کشند یک معاونت سینمایی هم برای دیوان عدالت اداری بزنند که بعداً حرف درنیاید. و من الله توفیق!